• Anonym (Ledsen)

Flickvän med ADHD

Jag och min flickvän har varit tillsammans i ett år.

Hon har adhd och det är något som påverkar vårt förhållande.

Hon får sina små utbrott då hon skriker och håller på. Hennes humör pendlar väldigt mycket upp och ner. Ena stunden kan hon må hur bra som helst och vara hur gullig som helst, sedan vänder det.

Hon lyssnar inte heller på mig, inte när jag pratar om viktiga saker. Då tappar hon koncentrationen och gör något annat istället.

Hon säger/gör saker utan att tänka efter före som hon sedan får ångra.

Sedan ska hon alltid ha allt på sitt sätt. Blir det inte som hon har tänkt sig så spårar hon ur. Hon är alltså inte flexibel.

Finns ju andra saker också, men detta är väl det som påverkar förhållandet mest. Det som är jobbigast är nog att hennes humör pendlar fram och tillbaka och hon har svårt att kontrollera sin ilska, vilket gör detta jobbigt i längden. Om vi bara har varit tillsammans i 1 år och det redan känns såhär jobbigt, hur kommer det då kännas i framtiden liksom..

Har gråtit över detta så många gånger för jag älskar henne så mycket, men detta börjar ta slut på mig ):

Snälla kom med förslag på vad jag kan göra.

• Svar på tråden Flickvän med ADHD
  • Monitorkontroll123

Jag var likadan mot min sambo första tiden av vår relation. Förstår inte hur han stod ut men är så tacksam över att han gjorde det. Jag har inte ADHD men hade extrema känslomässiga problem av saker som hände för flera år sedan. Går hon och pratar med någon? Har hon självinsikt? Ber hon om ursäkt eller försöker gottgöra dig på andra sätt efter att hon spårat ur? Förstår att det är jobbigt och önskar inte sådant på någon, men så länge det positiva väger över det negativa och du känner att du mår mestadels bra av relationen så kan det vara värt att jobba med det. Men känn efter noga så att du verkligen mår bra själv.

• fornminne

Du ska inte acceptera detta. Hon får söka hjälp eller så gör du slut. Annars kommer det bara att bli värre och du kommer att må allt sämre. Man ska inte vara nära människor som behandlar en så. Spelar ingen roll att hon har ADHD, man får inte bete sig hur som helst för det.

• bullen1984

Jag har vart likadan när jag var yngre. Har ADHD. Ilskan är jättejobbig. Det där med att inte vara flexibel är väl mer ett sätt för att kunna behålla kontroll över det man verkligen kan ha kontroll över.
    Tycker hon kan söka hjälp. För mig hjälpte faktiskt antidepressiva mot ilskan. 
    Ilska är eg inget som hör till ADHD, det är däremot något som många med ADHD får, av frustration och av ett liv där det känns som om allt går emot en. 
    Säg att hon får ta och söka hjälp.

fornminne skrev 2017-07-15 05:54:17 följande:

Du ska inte acceptera detta. Hon får söka hjälp eller så gör du slut. Annars kommer det bara att bli värre och du kommer att må allt sämre. Man ska inte vara nära människor som behandlar en så. Spelar ingen roll att hon har ADHD, man får inte bete sig hur som helst för det.

• Anonym (Ebba)

Ja hon behöver professionell hjälp. Ställ ultimatum!

Tänk på att ADHD är ärftligt så om ni får barn finns risken att de också får ADHD. Då är det bra om hon har bättre koll på hur hon mår så att hon orkar vara en bra förälder.

Svar på tråden Flickvän med ADHD