• Anonym (Tänder)

Tandställning barn

Min son är 9.5 och hans tänder är inte raka alla. När är det lämpligt för ett barn att börja med tandställning?

• Svar på tråden Tandställning barn
  • Anonym (Snedtandad)

När tandläkaren säger att det behövs. Är det bara ett kosmetiskt fel kommer han nog inte att få det alls. Är bettet påverkat kommer tandläkaren nog att ta upp det vid nästa kontroll.

• Anonym (Nmj)

Först och främst antar jag att alla vuxentänder bör vara på plats. 
    Frågade tandläkaren om min grabb när han var runt 10 men det var för tidigt. 

Jag själv hade jag vet inte hur många tandställningar som bar men har inget minne om när jag fick första. 

• Anonym (!!)

Jag var nog 14 när jag fick min. Fick också dra ut några tänder som inte fick plats.

• Anonym (Dotter)

Min dotter fick tandställning när hon var 8-9år. Hade den ett år ca och det blev enorm skillnad. Dock hade hon extremt bettfel. Stort överbett samt att framtänderna i överkäken lutade utåt och satt brett isär så stora gluggar. Pga tumsugning. Hon fick lite specialbehandling just pga att tänderna riskerade att skadas och hon hade problem att stänga munnen. Nu är dom väldigt raka och fina. Är nöjd och hon med. Dock kommer hon behöva tandställning sen igen när dom permanenta tänderna kommit. För att "vidga" utrymmet i munnen så det blir ännu finare. Det kommer vi få kallelse om. Nu har hon tappat nästan alla mjölktänder och dom permanenta är påväg upp så finns inget att fästa ställningen i just nu.

• Anonym (8:an)

Jag var 13-14 år och hade enligt tandläkaren inte en tand på rätt plats! 8 månader med räls och gummiband och nattdrag gjorde susen.

• linnéa001

Jag fick nattandställning när jag var i tioårsåldern och sedan räls när jag gick i sexan. Hade räls enda till i nian. Hela mellan- och högstadiet är bara förknippat med tandläkarbesök för mig. Har dragit ut säkert tio tänder, dock är visdomtänderna inräknade och de togs ju bort mycket senare.

Svar på tråden Tandställning barn