• La Conejita

Finska greppet på Akademiska?

Gör de finska greppet (för att undvika sprickor) på Akademiska sjukhuset?

• Svar på tråden Finska greppet på Akademiska?
  • Crazzy

De vet säkerligen om greppet, jag skrev i förlossningsbrevet att jag ville att det skulle användas. Födde på Södertälje sjukhus och ingen ifrågasatte min önskan.

• Snuttis2

Planerad att föda på annan ort än dig(Östergötland) men passade på att fråga om perinialskydd i samband med både en profylax kurs och ett bm besök nyligen!

vid båda tillfällena har bm blivit alldeles fulla i skratt angående det s.k finska greppet !

Fick senast berättat för mig en lång historia om hur massa förlossningspersonal tydligen bokats in o på diverse kurser till Finland en period för att lära sig denna mkt avancerade o nya teknik. Bara För att komma fram o inse att dessa skyddsgrepp är/var något vi redan använt i svensk förlossningsvård hur länge sedan som helst.

Att använda dem är en självklarhet har de sagt till mig o inget man ens ska behövs nämna!

• La Conejita

Thomasx, det finska greppet är en metod för att minska bristningar under förlossningen, det var det som det gällde nu, inte det att mammor skickas till Finland för att föda prematura barn. Även om det visst kan vara värt att diskutera.

Crazzy, enligt media är det många som behövts utbildas i tekniken på sistone så jag är inte alls säker på att de använder det just vid Ackis.

Snuttis2, vad konstigt. Det har ju rapporterats en del om att svensk förlossningsvård faktiskt behöver lära sig greppet. T ex här: www.aftonbladet.se/nyheter/a/jW9jb/finska-greppet-ska-skydda-kvinnorna-mot-bristningar

• La Conejita

PS Andelen kvinnor som får förlossningsskador har ju ökat sen början av 90-talet, så det verkar finnas utrymme för förbättring. Det är ganska stora skillnader mellan olika sjukhus. Sjukhusen i Stockholm är sämst, där är det mest skador. Sahlgrenska i Göteborg har jobbat mycket med tekniker för att minska skadorna och har lyckats få ner andelen ganska mycket, men Region Norrbotten har lägst andel, med 2,4%. Stockholm har 7,3%! www.aftonbladet.se/nyheter/a/JdPKP/stockholm-varst-med-forlossningsskadorna

• Snuttis2

Jag tror att det se väldigt olika ut i landet!

Hade själv tänkt skriva om detta i mitt förlossningsbrev men de jag pratat med här har sagt att det är fullständigt onödig info .

• Snuttis2

Jag tror ? Att det Kan vara så att det inte är ny kunskap utan kunskap som fått stå tillbaka under en period då synen på förlossningsarbetet förändrats o man har lagt mer vikt vid att låta kvinnan påverka processen/valen/ställningar mm och med det minskar möjligheten för bm att styra förlossningen o hålla nere skadorna ?

• La Conejita

Absolut, Snuttis, så tror jag också att det är. Det är iaf intrycket jag fått av artiklarna jag läst.

• Snuttis2

Närmar du dig?

Jag har 17 dagar kvar : ) , första barnet och blandade känslor inför vad som komma skall!

• La Conejita

Snuttis, nej, har långt kvar. Twinsen kommer runt jul tror jag, BF den 16 januari men det är sällsynt att g till vecka 40 med tvillingar, de kommer tidigare. Spännande för dig nu, lycka till!

Svar på tråden Finska greppet på Akademiska?