• Anonym (Tankar)

Köpa hus för mer än de är värderat till

Har pratat privat med ett äldre par om att få köpa deras villa. De har nu gått så långt att de värderade den och vi blev beviljade lån för den summan och lite extra för renoveringar. Dock säger de nu att de vill ha x-antal 100.000kr mera än vad de var värderat till, annara skulle de sälja hos en mäklare. Hur hade ni gjort? Vi vill verkligen bo där av olika anledningar men inräknat vad de kostar att renovera så tror vi inte vi får lån på så mycket mera. Övriga objekt i området har inte direkt varit lätt sålda och de flesta har sålts för under utgångs pris. (Kan tilläga att inget av dem har passat våra behov) Skall vi vara kalla och vänta eller prata med banken igen?

• Svar på tråden Köpa hus för mer än de är värderat till
  • Nellan12

Tyvärr är det nästsn alltid så att husen säljs till bra mycket mer än vad det är taxerade till. Hus vi har kollat på går på mer 1 miljon mer än värderingen. Kolla runt hos mäklarna så kan du lätt se taxeringsvärdet och utgångsbudet

• Anonym (Är det verkligen snyggt med löshår på ryggen?)
    Anonym (Tankar) skrev 2017-07-15 14:59:42 följande:

Har pratat privat med ett äldre par om att få köpa deras villa. De har nu gått så långt att de värderade den och vi blev beviljade lån för den summan och lite extra för renoveringar. Dock säger de nu att de vill ha x-antal 100.000kr mera än vad de var värderat till, annara skulle de sälja hos en mäklare. Hur hade ni gjort? Vi vill verkligen bo där av olika anledningar men inräknat vad de kostar att renovera så tror vi inte vi får lån på så mycket mera. Övriga objekt i området har inte direkt varit lätt sålda och de flesta har sålts för under utgångs pris. (Kan tilläga att inget av dem har passat våra behov) Skall vi vara kalla och vänta eller prata med banken igen?

Jag hade inte köpt. Hade säljarna framhärdat att mäklare ska blandas in hade jag - om de inte lyckas sälja - varit iskall och bjudit under marknadsvärdet. Går det så går det - man skall inte binda upp sig till enskilda objekt (undantaget möjligen om man är spekulant på granntomten för att man planerar att bygga ut). 
  • Anonym (Tankar)
    Nellan12 skrev 2017-07-15 15:02:39 följande:

Tyvärr är det nästsn alltid så att husen säljs till bra mycket mer än vad det är taxerade till. Hus vi har kollat på går på mer 1 miljon mer än värderingen. Kolla runt hos mäklarna så kan du lätt se taxeringsvärdet och utgångsbudet

De var mäklare som gjort värderingen,stod att priset var uppskattat försäljnings värde eller liknande. Vi gissar dock att de vill ha ut pengar till lägenhet eller om de har skulder på annat.

Ja vi har försökt kolla men tycker de är svårt att jämföra. Tex liknande hus men mindre tomt som vi var på visning på förra sommaren såldes först i våras till ett betydligt lägre pris. Ett annat hus i området tog ett år att sälja. Ett hus som vi budade på såldes dock för nära miljonen mera bara för att två verkligen vela ha de. Annars har som sagt de flesta husvarit ute till försäljning väldigt länge
  • Anonym (Kolt)

Har det varit svårsålt i området hade jag hållit mig kall och avvaktat.

• Anonym (Mikaela)
    Anonym (Tankar) skrev 2017-07-15 15:21:55 följande:

Ja vi har försökt kolla men tycker de är svårt att jämföra. Tex liknande hus men mindre tomt som vi var på visning på förra sommaren såldes först i våras till ett betydligt lägre pris. Ett annat hus i området tog ett år att sälja. Ett hus som vi budade på såldes dock för nära miljonen mera bara för att två verkligen vela ha de. Annars har som sagt de flesta husvarit ute till försäljning väldigt länge

Låter som att husen inte riktigt går som smör i solsken, jag hade avvaktat och låtit dom ta in mäklare om dom vill det.
  • Anonym (Är det verkligen snyggt med löshår på ryggen?)
    Anonym (Mikaela) skrev 2017-07-15 15:37:03 följande:
    Låter som att husen inte riktigt går som smör i solsken, jag hade avvaktat och låtit dom ta in mäklare om dom vill det.
    Hade jag också gjort. Dock kan det ju också vara goda argument, att fastigheterna är svårsålda, att det skett en värdering och ett uppskattat värde  redan är satts av en professionell samt att det tillkommer merkostnader att sälja genom mäklare. 
  • Anonym (Erik)
    Nellan12 skrev 2017-07-15 15:02:39 följande:

Taxering och värdering är inte samma sak.
  • Anonym (Geq)

Ägarna vill ha ut maximalt och struntar i vem som köper så välj om ni vill hamna i eventuell budgivning eller inte.

Svar på tråden Köpa hus för mer än de är värderat till