• syster isabelle

Betablockerare eller benzo inför att hålla tal, hjälp!

Hej! Jag ska hålla ett tal på ett bröllop. Får ALLTID hjärtklappning, svettningar, darrande händer osv inför att tala inför folk.

Jag funderar på att ta Metoprolol och/eller 5 mg oxascand - är det värt? Undrar särskilt om betablockeraren. Den är ju inte snabbverkande så det kanske är lite meningslöst för det jag vill uppnå dvs.mindre hjärtklappning osv. Och en femma oxascand, det kanske inte lugnar så mkt??? Waaaah jag är så nervös och har mkt huvudbry inför detta. Med vänlig hälsning, skakisen.

• Svar på tråden Betablockerare eller benzo inför att hålla tal, hjälp!
  • Anonym (Bibbin)

Hej,

Jag har, liksom du, scenskräck och har använt betablockerare när jag ska hålla presentationer och föredrag i jobbet, inderal. Verkar på 30 min-1h, kan verkligen rekommendera detta. Utan hjärtklappning och svettningar är det ju faktiskt rätt kul att hålla föredrag!

Har dock inte erfarenheter av de preparat du beskriver.

• Mascaraklumpar

Ta metoprolol 1,5-2 timmar innan så hinner den få maximal effekt. Den hjälper! Risken med ocascand är att du blir för lullig och glömmer vad du ska säga och så blir det inget bra tal i alla fall.

• Harvester

Det finns ett "kosttillskott" för hundar som heter Zylkene som innehåller ett lugnande ämne från komjölk. Vet flera som jobbar inom djursjukvården som provat detta på sig själva med mycket god effekt tex vid föreläsningar.

Då det inte är ett läkemedel finns det receptfritt på djurkliniker och djuraffärer :)

Tänker spontant att de läkemedel du funderar på kanske inte bör blandas med alkohol vilket ofta konsumeras på bröllop?

• syster isabelle
    Primmeling skrev 2017-07-16 07:08:38 följande:

Ta en dubbel dos betablockerare och en mindre benzo samt låt bli alkohol.

100 mg Metoprolol, räcker det?
  • Primmeling
    syster isabelle skrev 2017-07-16 08:32:48 följande:
    100 mg Metoprolol, räcker det?
    Hur mycket brukar du ta? Alla reagerar olika. Jag tar 10-20 mg inderal men tror det är ovanligt lite.
  • syster isabelle
    Primmeling skrev 2017-07-16 08:42:26 följande:

Hur mycket brukar du ta? Alla reagerar olika. Jag tar 10-20 mg inderal men tror det är ovanligt lite.

Jag tar inte det i vanliga fall ????
  • Anonym (Bibbin)

Rådgör med läkare?

• Primmeling

Har du fått utskrivet av läkare? Om inte fattar jag inte varför du inte går till läkare och berättar om dina problem och får det utskrivet i en ordinerad dos.
    Kolla i fass vad vanlig dos är.

• syster isabelle
    Primmeling skrev 2017-07-16 11:16:23 följande:

Har du fått utskrivet av läkare? Om inte fattar jag inte varför du inte går till läkare och berättar om dina problem och får det utskrivet i en ordinerad dos.

Kolla i fass vad vanlig dos är.

Kommer inte hinna till läkaren. Utgår från fass då.
Svar på tråden Betablockerare eller benzo inför att hålla tal, hjälp!