• Knappklara

Cerklage v.18 pga utplånad tapp!

Ge mig hopp!

Är gravid i v18 och fick igår åka in akut pga misstanke om fostervattenlekage.

Fick ett sent missfall i v.20 i november 2016, men inga åtgärder vidtogs & man la orsaken på "naturen". Litade såklart på vården och efter 5 månader var jag gravid igen. Vilken lycka. Täta kontroller, bra resultat på KUBtest och inget som skulle tyda på något konstigt. Åkte in för en mindre blödning för 3v sedan (v15) där tappen mättes till 3cm -normalt enligt läkaren. Inga restriktioner eller åtgärder gjordes utan jag skulle "leva som vanligt" sa han. Nämnde cerklage, förslappad livmoderhals osv men inget utav detta behövdes då jag 2015 fött en frisk son under en helt komplikationsfri graviditet i 40+6.

För två veckor sedan (v16) började jag få lite sammandragningar. Mycket flytningar -precis som gången innan! Inget konstigt alls. Men rent instinktivt kände jag på mig att något var knas. Fick en tid för UL igen och jag ifrågasatte min 3cm "långa" tapp. Inget intresse fanns utav ett VUL eller att detta skulle tyda på något konstigt. "Vad är sannolikheten att du skulle missta en bebis till såhär sent" fick jag till svars. Litade återigen på vården och vi åkte på semester uppåt landet.

Och här ligger jag nu. På ett sjukhus mitt i vår semester där jag igår fick ett akut cerklage då tappen var helt utplånad och hinnan hängde ut. Men operationen gick bra. Vet inte om jag känner något hopp, men jag måste föröka tänka positivt. Tänk om jag inte lyssnat på kroppen? Inte tagit det lugnt trots att jag skulle leva som vanligt? Lyssnat på läkarna hemma? Nu är det bara att vänta. Ändå lugn över att ha fått svar på orsaken till första missfallet och att det inte var något fel på vår bebis. Men så ledsen över att det kanske kostar oss ett till barn och att jag måste ha cerklage vid en kommande grav. Första målet är att klara v22, sen v28 & v34 enligt läkaren här. Sen får vi se.

Finns det hopp? <3

• Svar på tråden Cerklage v.18 pga utplånad tapp!
  • Snuttis2

Har tyvärr ingen personlig erfarenhet men vill ändå skicka dig en styrke kram! Jag har dock en vän som pga tidigare opererade cellförändringar i livmodertappen haft liknande bekymmer vid sina graviditeter!

Vid första barnet vet jag att man diskuterade cerklage men jag tror aldrig hon fick något, den förlossningen blev ett akutkejsarsnitt! Höll på att gå riktigt illa för både henne o bebis men idag mår de båda bra!

De vågade satsa på ett barn till o till Andra graviditeten fick hon cerklage(dock efter många turer fram o tillbaka)! den plutten kom också för tidigt men under lugnare former !

Sannolikt går du inte hela graviditeten ut men att ingreppet kan hjälpa till att stabilisera och se till att förlossningen sker på ett tryggt sätt!

Funderar på när hennes andra barn kom men jag minns tyvärr inte riktigt men jag tror att det gick till runt v 30-33 i alla fall!

Svar på tråden Cerklage v.18 pga utplånad tapp!