Tillväxtproblem eller ålder?
Hej!
Jag väntar mitt tredje barn, och är nånstans i v 21 nu, och är orolig över tillväxten för min lille.
Tidigare graviditeter har varit enkla, jag har mått oförskämt bra, känt mig oförskämt vacker, inte gått upp så mycket i vikt, varit nöjd och harmonisk. Enda komplikationerna har varit förvärkar, att livmodertappen var utplånad kring v 30 med andra barnet så jag fick ta det lugnt sista veckorna, samt lite smågnälligt ryggen pga scolios. Inget jag minns som särskilt besvärligt. Båda barnen är födda v 39.
Som sagt är jag i v 21 och helt plötsligt från att ha levt precis som vanligt är magen gigantisk, jag ser ut att föda dag som helst! Fogarna gör jätteont och jag är otymplig, har lite problem att resa mig upp, magen är i vägen, osv. Har mycket förvärkar, speciellt när jag är igång och rör mig. Sitter jag still är jag stel och får ont.
För en gångs skull hade jag koll på sista mensen och räknade fram att BF i oktober. Under UL som gjordes v 11 så sköts jag fram en vecka och under RUL sköts jag fram drygt två veckor till. Jag undrar nu om de kan ha fel...? Kan jag vara längre gången ändå?
Jag upptäckte att jag var gravid ganska sent och har nojjat lite över kost och alkoholintag innan plussandet. Därför är jag nu jätteorolig att min lilla inte växt som den ska, att det är därför jag skjutits fram i beräkningen? Och nu har den börjat växa så kroppen inte hinner med? Eller är det bara så här det blir efter två barn? :)
Har ringt barnmorskan som är på semester, men hennes vikare hävdar att beräkning enligt UL alltid stämmer. Någon som vet? Tacksam för alla svar!