• hggeli

oro över piercing som besvärar mig och gravid

Hej alla,

Har en helt läkt piercing i min septum som har blivit sårig. Tror jag kan ha använt smycken som jag ej tålt för mitt smycke såg väldigt fult ut tog ut det och bytte till ett annat bra material. Sedan dess har piercing varit öm lite rött och sen ser jag att det blivit som upphöjda bumps. Kring smycket på insidan av näsan.

Fick sådant av mina kindpiercingar som aldrig läkte så tog ut dem.
    Dock aldrig haft såhär problem med mitt septum. Kanske är det pga smycket kanske för att jag är gravid i vecka 5?

Åtminstone blir jag livrädd att det ska bli nån infektion som ska påverka graviditeten. Tappade ett barn pga infektion i vecka 21 för 2 år sen vilket gör mig så skärrad.

Ringde 1177 hon tyckte jag ska söka läkare imorgon och ta ut smycket. Jag har dock hört att man kan stänga infektion inne om man tar ut ett smycke men jag vet inte? Sen är jag orolig att jag tar ut det i onödan för hon lät lite äldre sådär ni vet som alltid rekommenderar att ta ut piercingar.
    Vad tror ni måste jag verkligen ta ut mitt smycke? Nån som erfarit samma och varit gravid???

såååå orolig!

• Svar på tråden oro över piercing som besvärar mig och gravid
  • EpicNurse

Det har inget med graviditeten att göra. Det är bara ett sammanträffande! Du kan inte få en infektion i näsan som påverkar graviditeten. Skulle du få missfall så är det inte pga det.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Malimari

Jag vet inte om det är bevisat men min kropp "stötte ut" två broskpiercingar jag hade i öronen under min första graviditet. Hört flera som varit med om liknande. Fara för fostret tror jag inte men är ju inte kul med en infekterad piercing!

• hggeli
    EpicNurse skrev 2017-07-16 21:51:05 följande:

Det har inget med graviditeten att göra. Det är bara ett sammanträffande! Du kan inte få en infektion i näsan som påverkar graviditeten. Skulle du få missfall så är det inte pga det.

men ska jag ta ut den eller vågar jag låta den va kvar och försöka tvätta den och besöka läkare imorrn? eller har hon rätt, ska jag ta ut den nu? :(
  • hggeli
    Malimari skrev 2017-07-16 21:54:54 följande:

Jag vet inte om det är bevisat men min kropp "stötte ut" två broskpiercingar jag hade i öronen under min första graviditet. Hört flera som varit med om liknande. Fara för fostret tror jag inte men är ju inte kul med en infekterad piercing!

jag e så himla rädd sen det första som hände när vi tappade vårt barn. 
    detta är ju också brosk piercing kanske är pga graviditeten den är såhär. har hrt det också att de kan stötas bort av det.

tog du ut dina?

vad tror ni ska jag ta ut den idag. är ju väldigt öm i den. känns inte bra! men älskar ju min piercing vill ju så gärna ha den :(
  • EpicNurse

Du har bara varit gravid i någon vecka och vävnaderna i kroppen har inte hunnit påverkas än. Om piercingen är i ett material du tål så låt den vara kvar till imorgon!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • hggeli
    EpicNurse skrev 2017-07-16 22:05:21 följande:

Du har bara varit gravid i någon vecka och vävnaderna i kroppen har inte hunnit påverkas än. Om piercingen är i ett material du tål så låt den vara kvar till imorgon!

ok tack för tips och råd =)
  • Malimari

Lämna du kvar den lite men tvätta ofta med koksaltlösning tex. Jag tog ut mina för de blev infekterade och gjorde för ont. Lycka till! :)

• hggeli
    Malimari skrev 2017-07-16 22:16:12 följande:

Lämna du kvar den lite men tvätta ofta med koksaltlösning tex. Jag tog ut mina för de blev infekterade och gjorde för ont. Lycka till! :)

jag tog faktiskt ut den nu för den gjorde så ont och känns infekterad. blöder och är rött och endel liksom bubblor ikring.

jag kan sätta i den sen efter grav om jag vill.

tar hellre ut och känner mig helt säker och dessutom slipper besväret. är rädd grav stöter ut den eller inte läker för man läker sämre som gravid. 

tack för ditt tips också.

har gråtit en skvätt över min kära piercing, känns tomt =) men ajja är ju bara en piercing. finns ju fejk också om jag vill ha det tills och om jag gör en ny så småningom
  • hggeli
    Malimari skrev 2017-07-16 22:24:27 följande:

Ja men det har du rätt i. Lycka till med lilla pyret! :)

Tack så jättemycket :D
Svar på tråden oro över piercing som besvärar mig och gravid