• Anonym (OCD)

Sjukligt rädd för fästingar/tbe. Kan någon tala vett med mig?

Jag har haft ångest i många år. Kan inte bli av med den trots en cocktail av sertralin, sobril, Atarax och Zopiklon.

Det hela triggades igång rejält när jag åkte och hälsade på en gammal arbetskollega i nordöstra Skåne. Har hälsat på henne flera ggr tidigare. Vi tog en promenad i naturen och jag minns inte hur det gick till men när jag kom hem började jag få panik över att jag dratt med mig fästing/fästingar hem. Tbe finns i nö skåne. Jag började tvätta alla kläder och läste att man måste torktumla allt också. Tvättade hela tiden. Duschar hela tiden. Jag trodde fästingarna dog direkt inomhus men hittade en blogg där en person gjort ett experiment och fick fram att en fästing kan leva 49 dar i en burk. Har konstant panik och tror det är fästingar överallt.

Min kompis som jag bor med tycker jag är löjlig. Hon vägrar torktumla sina kläder. Vi delade tvättkorg tidigare och jag är livrädd för att hon har fästingar över hela henne eftersom hon inte torktumlar. Vågar inte krama henne. Vågar knappt sitta bredvid henne i soffan. Jag har köpt en ny säng och nytt täcke. Jag har köpt en massa nya kläder för jag vågar inte använda mina gamla. Sitter och googlar tbe och läser en massa hemska grejer.

Till och med när jag tar i kranen är jag rädd för att det sitter en fästing där. Håller på att bli galen. Eller jag är nog redan det. Har fått remiss till allmänpsyk. Men vad fan gör jag tills dess?

• Svar på tråden Sjukligt rädd för fästingar/tbe. Kan någon tala vett med mig?
  • Anonym (Madde)

Jättebra att du har fått remiss till allmänpsyk ju. Tills dess är det väl bara att fortsätta försöka undvika alla fästingar, vare sig de finns där eller ej. Och sluta googla.

• Anonym (Hmm...)

Läser på om fakta att så där funkar inte fästingar? Fästingar sitter på sina grässtrån och hoppar över på nåt levande om de kan. De sitter inte inomhus på nånting, det är inte deras livsmiljö alls.

• Anonym (OCD)

Tack för ditt svar. Ja, jag måsre sluta googla en massa skit. Jag älskar min kompis och vi brukade kolla på tv tillsammans på kvällarna. men nu sitter jag på en stol i köket och vågar inte göra något. Hatar den här ångesten.

• Anonym (OCD)
    Anonym (Hmm...) skrev 2017-07-16 23:20:24 följande:

Läser på om fakta att så där funkar inte fästingar? Fästingar sitter på sina grässtrån och hoppar över på nåt levande om de kan. De sitter inte inomhus på nånting, det är inte deras livsmiljö alls.

Tack för svaret. Exakt så säger min kompis också. "Fästingar finns utomhus". Men sen läser jag en massa skräckhistorier om hur fästingar kan lägga ägg inomhus och de kan leva i badrummet osv osv.
  • Anonym (OCD)

Ville bara säga att jag uppskattar era svar. Än en gång tack.

• Anonym (Madde)

Ja det var så lite. :) Jag hade sådär en gång i tiden, att jag mest satt och läste saker på internet som jag egentligen inte mådde bra av att läsa. Så man undrar ju nu i efterhand, varför lade jag ser så mycket tid på att skrämma upp sig själv. 

Det gäller att lägga sin tid på sina riktiga intressen och på sina vänner. Sånt man mår bra av att göra.

Men just fobier har jag ingen erfarenhet av. Bra att du har remissen se till att inte missa besöket. :)

• Dumbledore

Är det Tbe som skrämmer dig, eller är det själva fästingarna? Det finns en väldigt enkel sak mot det första, vaccinera dig! Ta andra dosen två veckor efter första så får du snabbt skydd.

Vad det gäller fästingarna så försvinner de när man duschar, du behöver alltså inte oroa dig över att din kompis inte vill tumla sina kläder, att tvätta räcker. Men som ovan skrivit, fästingar vill inte vara inne. De vill lägga sina ägg utomhus, inte i din garderob. Jag lovar!

Det är bra att du fått remiss till psyk, det här behöver du hjälp att hantera. Och det kommer att bli bra! När du går i skogen så ha gummistövlar på dig, utanpå byxorna. Svårare för fästingar att få tag på dem. Duscha när du kommer hem så sköljer du bort eventuella djur på kroppen. Häng kläderna ute så behöver du inte tvätta dem. Och vaccinera dig!

• Anonym (Hatar fästingar)

Fästingar är otäcka varelser så jag förstår dig. Jag ryser varje gång jag ser fästingar som springer lösa på mina hundar.  Men för att sätta saken i perspektiv så bor jag i mälardalen där fästingarna är som allra farligast, och har två långhåriga hundar som drar in en hel del fästingar. Jag vistas också mycket i skogen med hundarna utan att tvätta och torktumla kläder efteråt. Under 8 år har jag ändå bara fått en enda fästing , trots att jag kramas och klappar dem dagligen. 

Om du är så orolig för TBE har du övervägt att vaccinera dig? Jag kunde tyvärr inte då jag blev väldigt sjuk redan på första vaccinationstillfället. 

• glutten
    Anonym (OCD) skrev 2017-07-16 23:24:20 följande:
    Tack för svaret. Exakt så säger min kompis också. "Fästingar finns utomhus". Men sen läser jag en massa skräckhistorier om hur fästingar kan lägga ägg inomhus och de kan leva i badrummet osv osv.
    På mitt lantställe KRYLLAR det av fästingar. Alltså de är överallt. Men UTOMHUS, de är aldrig inomhus, nånsin. De "hoppar" på en utomhus och biter sig fast så fort de kan, och även om de inte hunnit bita sig fast släpper de INTE taget om sin värd i första taget. Det är alltså svårt att borsta av en fästing som kryper på en, de är så skickliga på att hänga kvar oavsett vad man gör. Vi använder klädvårdsrullar, såna klistriga, för att få bort fästingar som kryper på kroppen. Med andra ord ramlar de inte av hur som helst och valsar runt inomhus. Har aldrig nånsin ens sett en fästing inomhus (förutom på en människa då).
  • Anonym (OCD)
    Dumbledore skrev 2017-07-16 23:47:51 följande:

Är det Tbe som skrämmer dig, eller är det själva fästingarna? Det finns en väldigt enkel sak mot det första, vaccinera dig! Ta andra dosen två veckor efter första så får du snabbt skydd.

Vad det gäller fästingarna så försvinner de när man duschar, du behöver alltså inte oroa dig över att din kompis inte vill tumla sina kläder, att tvätta räcker. Men som ovan skrivit, fästingar vill inte vara inne. De vill lägga sina ägg utomhus, inte i din garderob. Jag lovar!

Det är bra att du fått remiss till psyk, det här behöver du hjälp att hantera. Och det kommer att bli bra! När du går i skogen så ha gummistövlar på dig, utanpå byxorna. Svårare för fästingar att få tag på dem. Duscha när du kommer hem så sköljer du bort eventuella djur på kroppen. Häng kläderna ute så behöver du inte tvätta dem. Och vaccinera dig!

Är endast rädd för sjukdomen. Skulle vaccinerat mig men det blev ett spontanbesök. Skulle egentligen besökt henne flera månader senare. Min kompis kör någon balsammetoden grej och tvättar håret en gång i veckan. Duschar gör hon på typ fem minuter varannan dag. Vetteinte hur effektivt det är egentligen om krypen försvinner. Tack för svaret förresten.
Svar på tråden Sjukligt rädd för fästingar/tbe. Kan någon tala vett med mig?