• cloudy

    Måste vi vara ifrån varandra i väntan på uppehållstillstånd?

    Jag har bott utanför Sverige i 8 år och är gift i ett annat land, nu har vi fått en dotter och har därför börjat fundera på att flytta hem igen. Som jag förstår det så måste jag dock redan jobba och ha boende i Sverige innan min man ens kan ansöka om uppehållstillstånd. Nu blir det inte aktuellt förens kanske om ett år, men jag ser inte det som ett alternativ att vara ifrån min man i väntan på uppehållstillstånd (som kan ta flera månader att få), eller att vår dotter ska behöva vara ifrån pappa så länge! Hur har andra löst detta? Finns det sätt att komma runt detta?

  • Svar på tråden Måste vi vara ifrån varandra i väntan på uppehållstillstånd?
  • Whatsaidfred

    Om det är ett Eu land är det ju inga problem. Om han är från ett land utanför EU så kan drt ta ganska lång tid. Jag har flera bekanta som väntat från 6 månader till 1 år. Jag själv fick vänta 2.5 månader fast jag hafe ställt in mig på 1 år så det var verkligen en överaskning att det gick så snabbt.

  • cloudy

    Det är utanför EU och jag har bekanta som säger att det tagit minst 6 månader, vilket blir jättemycket för en bebis (nu är hon bara 7 veckor). Min man vill ju inte vara ifrån henne heller.

Svar på tråden Måste vi vara ifrån varandra i väntan på uppehållstillstånd?