• Äldre 18 Jul 12:10
    4639 visningar
    6 svar
    6
    4639

    Hänsynslösa grannar

    Hej jag flyttade ut på en liten gård på landet för 3 år sedan.


    Vi hade nog aldrig tänkt oss bli bönder, men livet gick den vägen, och vi fick 5 stycken får. Till en början var allt frid och fröjd med våra grannar, deras barn kom nästan varje vecka och klappade djuren på gården, och dom fick ägg, på vintern sandade jag för hand deras uppfart (i mitt försök att visa att jag uppskattade dem) deras föräldrar hjälpte mig med ett träd som blåst ner och fick som tack all ved som blev. fick jag en häst, jag köpte några höns. grannen sa "det har aldrig varit så musfritt sedan vår katt flyttade hit"


    Men så kom det första hotet. min man höll på att sätta upp stålpar och fårnät vid tomtgränsen som vätet mot grannen, mannen i familjen kom ut efter att min man hållit på några timmar och diktaterade att vi minnsan inte skulle få sätta upp får nät så nära tomtgränsen, med en hotfull ton. Min karl tog då snällt ner 3 timmars arbete och fick göra om, vilket resulterade i att det blev väldigt dåligt, inne i den trädförsedda delen av hagen går det upp och ner och ojämn mark, fullt med sly och andra saker som gör det nästan omöjligt att sätta upp nätet ordentligt (då han var trött efter att redan satt upp och sedan tagit ner nätet i flera timmar, så slarvade han ihop något tillfälligt). vi fick aldrig till det riktigt bra, inte ens en grind, och min man jobbade 160% på annan ort, så det slutade med att våra bagglamm tillslut rymde.
    Frun började ringa mig på skolan och trakaserade mig, stressade mig och tvingade mig hem, för att finna får som stod i sin hage flera gånger. 2 gånger såg jag dem utanför, och då tog jag hem dom. och tillslut började min misstro bli väldigt stor. Och till sist jag fick nog och sa ifrån att hon inte bara betedde sig illa utan förstörde min utbildning igenom att stressa hem mig när dom var på sin sida. där hon utan argument upprepade och drygade sig och använde sig av "Jag vill minnsann påstå" jag la dem på blockering under ett tag, för att få lugn, flyttade om fåren till en annan hage, såg att hon skickat meddelanden och försökt ringa flera gånger då med, så jag antog att hon bara ville förstöra.


    Efter denna händelse "fåren var på deras gräs och bajsade", så tog dom hem 2 iranska pojkar i 16-25 års åldern (den ene hade fått körkort). jag hörde klockan på ledartackan klämta och gick och tittade ner mot hagen och såg dessa 2 pojkar vara INNE i min hage och dom gick efter fåren, när jag kom ner till dem i hagen, såg jag att den ene pojken hade en kniv i handen (min första instinkt var att fly och ringa polisen) men pojkarna sa lugnt att dom var här för att grannen sagt att dom fick "halal slakta fåren" (pojkarna såg ut som det var de vanligaste situationen någonsin) jag står  i tjock och gapar med uppspärrade ögon, (detta lätt i mina öron totalt sinnessjukt) men samlade mig och förklarade för dom att dom inte fick halalslakta mina djur, och förklarar att djuren var mina, och tillslut så bad jag dem att lämna hagen. pojkarna frågade om jag hade djuren för avel, om jag sålde så dom kunde få döda, eller om dom kunde få djuren. jag svarade nej. efter detta skickade jag bort alla får i några månader på ett grönbete hos en vän.


    Men det slutar inte här.
    nu har jag flyttat mina hästar till fårens gamla hage, har innanför fårnätet satt upp Eltråd för att försäkra mig om att hästarna inte går för nära nätet (för man ska inte ha fårnät till häst, det kan vara farligt), på våren börjar dom då istället att vräka på med max volym på radio-spelaren, och skrämmer vettet ur mina hästar titt som tätt. dom tar inte ens hänsyn till att det sitter en ung tjej på hästen, utan springer in skrikandes " dra på volymen! hästarna är tillbaka!"
    vilket resluterar i att jag inte vågar rida på min egen gård, jag vågar inte längre rida så dom ser mig. jag har även fått lov att varna mina medryttare.

    3 medryttare har blivit avkastade till följd av att dom plötsligt vräker på med det högsta dom kan. vissa gånger får jag hoppa av hästen innan jag kommer till min 100-150 meters långa uppfart, för att inte riskera att bli avslängd.

    Mina hästar är inte känsligare än andra hästar, dom spelar bara så vansinnigt högt. Uppe på berget där jag bor 150 meter ifrån grannen, vibrerar mina rutor och ljudet durrar i väggarna. sedan att deras barn är förälskade i den sämsta upprepnings tortyr musiken på denna planet gör inte saken bättre.

    nu 2017-01-04 så slängde deras barn/fosterbarn in smällare mot hästarna i hagen, min äldsta häst föll och blev väldigt halt (då hade hästarna aldrig varit på deras gård, och fåren hade inte rymt ditt på ett halvår.)
    dom tänkte nog aldrig på att man kunde följa dersa fotspår i snön hela vägen till deras hus!

    under hela vår-sommaren har dom vräkt på med musik, och jag har fått tagit hit veterinären, mina hästar har varit halt, jag vet inte hur många gånger vet varit här eller hur mycket pengar jag har tvingast lägga ut, och dom är så från vettet och dom vägrar att lyssna, nu har jag dess utom börjat jobba natt, så när dom börjar sitt spelande klockan 9 till 22 har jag fått sova 0 timmar. sedan att dom skrämmer hästarna med flit ger mig noll timmar av sinnesro. (jag är konstant orolig på jobbet, jag skyndar mig hem. jag vågar snart inte åka och handla, och den enda dagen jag var ledig, och kom ut för att sätta mig på uteplatsen, då drar dom på med musik. allt för att jävlas.

    Jag har anmällt allt detta till polisen, som inte bryr sig eller tar mig på allvar. deras svart till mig var "flytta", något jag inte vill, eller kan då jag har lagt allt på huset och djuren.

    djuren för mig är mina barn, det är familjemedlemar, jag har haft många av dem sedan dom föddes, och jag älskar var enda individ. hästarna är en stor del av mitt liv, och utan dem hade jag aldrig levt idag. Jag har byggt och gjort denna gård till mitt paradis. men nu blir det allt svårare att leva det liv jag vill med dessa hänsysnlösa grannar.

    Jag har nog aldrig pratat med den karl en enda gång utan att han har hotat mig på något sätt.

    han påstår nu att dom inte spelar musik för att hämnas, och gör en gest mot garaget där han har 2 stycken 1,40 cm höga hötalare och lovar att spela med dem "så jag ska fatta". otrevilg och säger att " om jag inte flyttar mitt staget 25 meter in på min tomt, så ska han minsann ta hit länsstyrelsen, så ska dom ge oss böter och tvinga oss flytta både vindskydd och staket 25 meter in på vår tomt"
    jag ringde både länsstyrelsen och kommunen efter detta samtal, och dom har båda sagt att staket mellan grannar får sättas på gränsen mellan tomterna, han säger att "vi inte har respekterat dom i frågan om staket, men tycker sig inte gjort fel när dom spelat hög musik". Vi passade på att ta ner de gamla får nätet när min väninna var här över en helg, då råkade grannarna vara borta, och såklart fick han för sig att "vi passade på när han var borta" vilket egentligen inte stämmer, det var bara så att jag gubben var lediga och min vännina och far var här. så vi satt upp snygga stolpar och 2 raka el trådar. och helt tillåtet 1 meter in på min egen mark, och så bygde vi ett godkänt vindskydd på den enda platsen som inte blir översvämmad på våren. andra byggnader på (jordbruksfastighet) får byggas men med minst 4,5 meter ifrån tomtgränsen (om man inte har grannens godkännande, då får det vara näramre). och mitt skydd är 20 meter in på min sida. men hans garage där emot är 2-3 meter ifrån tomtgränsen. ibland vill jag bara be han riva det, om han ska vara på detta vis.

    så med ingen sömn, oro över att dom ska utföra det dom har lovat " att skärmma djuren till döds" (alltså dödshotat mina djur) lovat att göra livet surt för oss, lovat att ta ditt länsstyrelsen, jordbruksverket, polisen osv osv osv.

    vad kan jag göra? för det här måste få ett slut. Jag måste kunna få sova, jag måste kunna få känna sinnesro, utan att alla ska kräva att jag ska flytta på mig. Jag är en tystlåten, skötsam ung kvinna, jag håller rent och snyggt, och är omtänksam, jag är långt ifrån ett skyddshelgon, men jag är för det mesta snäll och väligt medgörlig. Flyttat på mig har jag redan gjort en gång! och vet ni? när mobbare får vinna om och om igen, då fortsätter dom! översittare måste oxå förstå att jorden inte kretsar runt dom! Man måste kunna vara mänsklig!

    Jag hoppas kunna få bra svar, jag önskar mig inga påhopp, och jag vet att många av er kanske vill det för jag nämner de 2 pojkarna, men ha överseende, jag vill bara förklara så gott jag kan och så ni ska förstå vilken utsträkning dom går för att hämnas och förstör. Tack på förhand! med vänliga hälsningar.


    grannar som spelar hög musik
  • Svar på tråden Hänsynslösa grannar
  • Äldre 18 Jul 12:38
    #1

    Tyvärr finns det vissa typer av människor det verkligen inte går att prata förnuft med och dina grannar verkar vara av den sorten. Flytta är mitt råd !

  • Äldre 18 Jul 12:45
    #2

    Kolla upp om det finns servitut som gett grannarna tillåtelse att placera garaget där det står. Finns det inte gör antingen en anmälan om det så dom får riva det, eller gå in till dom vid nästa tillfälle dom spelar högt och informera vänligt att ni blir störda av musiken, men det är kanske inte så konstigt när garaget är placerat för nära er gräns. Ge dom alternativet att aldrig mer spela musik som stör era hästar, eller så ser du till att garaget får tas ner.

  • Anonym (Gård)
    Äldre 18 Jul 14:23
    #5

    Vi har också gård med hästar. Lider verkligen med dig hur ni har det. Jag hade gjort samma fulspel tillbaka. Kolla upp det där med garaget riktigt noga om dom ligger för nära. Gör dom det och du har lagen på din sida så hota tillbaka. Om han hotar så gör du det med, men skriv ut källorna där det svart på vit står att du får ha stänge vid gränsen och 4,5 meter med byggnad (detta stämmer bra) och att hans garage ligger för nära och måste flyttas om ni vill. Stör han er mer så hotar du med att lämna in en anmälan på hans garage så de måste flyttas. Då ska ni nog se att det vänder.

  • Anonym (Grann­en)
    Äldre 18 Jul 14:31
    #6

    I första hand hade jag försökt att flytta till en annan gård. Det är det bästa alternativet och efteråt kmr du undra varför du inte flyttade tidigare. Det lugna och sköna alternativet!

    Om det är helt omöjligt så är ett annat alternativ att lägga ner mkt pengar på att bygga en barriär mot grannen. Med staket, kulle, buskar ja rubbet. Blir troligtvis billigare att flytta.

    Om dessa två alternativ inte passar är det bara till att förklara krig mot grannen ist för att ta allt skit som en mes. Jaha spelar de hög musik? Sätt hörselkåpor på djuren och mata på med musin tillbaka x antal timmar om dagen. Köp större högtalare och ett britney spears album och bara kör! Hitta på andra metoder att terrorisera, inom lagens gränser. Jaha, tog de dit halal iranier ? Anlita själv några araber som kan stirra/skrämma ut dom. Ring en "irländsk" asfaltläggare och beställ jobb till dom på granngården. Kör hårt! :)

    Och om du flyttar, lär dig att ha så lite kontakt med de närmaste grannarna som möjligt.

Svar på tråden Hänsynslösa grannar