• Äldre 18 Jul 14:10
    5962 visningar
    16 svar
    16
    5962

    Kompis lurade mig

    En kompis(känner lite halvt) ringde för nån dag sen och behövde hjälp med en försäljning, han skickade ett packet och så fick jag en swish(han har inte swish) och så tog jag ut pengarna åt honom. Enkelt, men nu ringde numret som swishade och skulle upprätta polisanmälan för bedrägeri då paketet skulle innehålla en iphone, men var tomt. Jag förklarade min sits till honom men anmälan ska ändå upprättas, min kompis går inte att få tag på. Vad kommer ske?

    Hör jämt att de lägger ned Sånt här men man blir ju orolig såklart :/

  • Svar på tråden Kompis lurade mig
  • Äldre 18 Jul 14:17
    #2

    Vad då inte går att få tag i kompisen? Åk hem till honom och kräv tillbaka pengarna, och ge tillbaka pengarna till den han lurade.....

  • Äldre 18 Jul 14:21
    #3

    Han svarar inte i telefonen och inte när man knackar på, det jag menar med svarar inte :/

  • Äldre 18 Jul 14:25
    #4
    Hekander skrev 2017-07-18 14:21:49 följande:

    Han svarar inte i telefonen och inte när man knackar på, det jag menar med svarar inte :/


    Då får du väl åka dit igen, eller kolla med hans andra kompisar var han är....
  • Äldre 18 Jul 14:27
    #5

    Du får väl anmäla "kompisen".

  • Äldre 18 Jul 14:32
    #6
    -1

    Och om jag inte lyckas få tag i polaren? vill inte heller anmäla då det lämnar ett jävla rykte

  • Äldre 18 Jul 14:36
    #7
    Hekander skrev 2017-07-18 14:32:08 följande:

    Och om jag inte lyckas få tag i polaren? vill inte heller anmäla då det lämnar ett jävla rykte


    Du menar alltså att du tycker hans beteende är ok? Inte nog med att han lurar folk han ska sälja till - men han sätter dessutom dit dig....
  • Äldre 18 Jul 14:41
    #8

    Menar inte att hans beteende är okej, menar att jag vill inte bli stämplad i denna byhåla som jag bor i som är smått polisfientlig redan nu.

    Det jag undrar är vad som kan ske, förklarade situationen för den arga herren på telefonen som verkade förstå, jag sa även att det bästa han kan göra är att upprätta en anmälan.

  • trapps­tege
    Äldre 18 Jul 14:59
    #8
    Hekander skrev 2017-07-18 14:41:09 följande:

    Det jag undrar är vad som kan ske, förklarade situationen för den arga herren på telefonen som verkade förstå, jag sa även att det bästa han kan göra är att upprätta en anmälan.


    Precis, låt polisen sköta problemet, låt den lurade köparen polisanmäla.
  • Äldre 18 Jul 15:07
    #9

    Be köparen spara alla uppgifter, annonsen, telefonlistor etc så det ev går bevisa vem som lagt upp annonsen. Vilka nummer som haft kontakt etc. Då kanske det numret som köparen ringt är samma som "vännen" kontaktat dig på och i sin tur samma nummer som du sökt vännen flera ggr på utan resultat. Hur mkt pengar handlar det om?

  • Äldre 18 Jul 15:32
    #10

    1600kr

  • Äldre 18 Jul 15:56
    #11

    Känns som det är du själv som har lurat köparen.

    1) Du är inställd på att utredningen kommer att läggas ner

    2) Du är inte särskilt förbannad över att ha blivit lurad

    3) Du vill själv inte göra polisanmälan och trodde inte heller att köparen skulle göra det när du förklarat

    4) Du tror att du kan komma undan med en sådan genomskinlig lögn

    Stämmer inte ovan så se till att klämma åt din "vän" direkt och var inte en sådan mes.

  • Äldre 18 Jul 16:35
    #12

    Min vän har setat i fängelse för mordförsök om det sprider lite ljus på varför jag inte vill anmäla..

  • Äldre 18 Jul 16:41
    #13
    Hekander skrev 2017-07-18 16:35:05 följande:

    Min vän har setat i fängelse för mordförsök om det sprider lite ljus på varför jag inte vill anmäla..


    Och du blandar sig ändå in "vännens" pengaärenden. Nästan så man hoppas på att du tvingas betala!
  • Äldre 18 Jul 17:00
    #14

    Din vän har suttit i fängelse och du är rädd för honom? Eller hur ska jag utläsa det hela? Då hade jag pröjsat 1600 kr till köparen och sedan sagt upp bekantskapen med vännen.

    Även om du varit så kallad målvakt i ärendet har du ett ansvar. Vill du inte inse det får du stå för eventuella konsekvenser. Att lägga locket på och spela offer kommer inte att funka. Men det är ditt beslut.

  • Äldre 18 Jul 21:09
    #15
    Hekander skrev 2017-07-18 16:35:05 följande:

    Min vän har setat i fängelse för mordförsök om det sprider lite ljus på varför jag inte vill anmäla..


    Men du tyckte det var en bra idé att agera mellanhand för hans affärer.... brukar du ha så dåligt omdöme...
  • Äldre 19 Jul 06:16
    #16

    ...

Svar på tråden Kompis lurade mig