• jackiep

Jag vet hur jag kommer dö

Det skapas hela tiden forum, så det finns säkert något liknande här på familjeliv redan, men jag har funderat på det här väldigt mycket den senaste tiden och känner nu att det är dags att titta om man är ensam.

Jag har sedan en stund tillbaka blivit myndig och får därför ta körkort. Alla ser det som ett måste, men jag är livrädd. För jag har i hela mitt liv haft en känsla av att jag kommer dö i en bilolycka. Jag vet inte om det är drömmar, tankar eller vad det var som skapade det hela. Men jag har ALLTID känt på mig att det är just så jag kommer gå bort. Jag blev därför ganska förvånad när jag för några år sedan blev dödssjuk. För det var som en självklarhet att jag skulle dö i en bilolycka och inte av en sjukdom. Jag överlevde sjukdomen, och här sitter jag nu med föräldrar och en omgivning som förväntar sig att jag ska ta ett körkort. Men jag vågar inte. Så nu till det jag är intresserad av. Är det någon av er som också alltid känt på er hur ni ska dö? Och har det påverkat ert liv och era livsbeslut, så som det just nu påverkar mitt?

(Jag vet att det är många som kommer skriva att det bara är bullshit och ja, känslan kanske är det. Det kanske inte ligger någon sanning bakom det alls. Men det är ändå ett sådant stort obehag, att gå runt och fundera på om det finns någon möjlighet till att det kommer bli sanning en dag. Så det är därför jag vill veta om jag är den ända som lever med detta.)

• Svar på tråden Jag vet hur jag kommer dö
  • Anonym (asdf)

Om det är just en bilolycka du är rädd för kan du ju alltid skaffa MC-kort

• Anna74a

Min faster trodde att min kusin skulle dö i en bilolycka under många år, hon hade sett bilder av hur han kvaddade i sitt inre.
    Det gjorde han sedan men klarade sig utan en skråma.
    Hon hade mått dåligt i onödan länge.

• Anonym (Älvan)

Du skulle kunna gå till ett bra medium (någon certifierad och erfaren) och be att få information kring det här. Ett riktigt bra medium borde kunna säga dig om det ligger någon realitet bakom din känsla eller inte. Om du ändå är osäker, gå till ett medium till.

Har du varit hos ett medium någon gång?

Jag hade en sanndröm gällande mitt barn. Drömmen hade jag två dagar innan vi skulle på en utflykt/aktivitet. Jag var orolig för att åka med tanke på drömmen jag haft, men ville väl inte vara allt för vidskeplig. Det blev som i drömmen -jag vaknade innan slutet, så jag visste ju inte riktigt hur olyckan skulle sluta. Det slutade inte så illa som det kunde ha gjort, dock. Tack och lov. Det var en hemsk upplevelse för mitt barn, men hen klarade sig oskadd (förutom det psykiska såklart. Det var en otäck händelse för barnet).

• jackiep

Jag har funderat på att leta upp ett medium och låta den personen spåna i hur jag dog i ett tidigare liv (om man nu tror på sådant) och hur jag kommer dö i detta liv. Om personen skulle säga i en bilolycka kanske jag skulle bli ännu mer rädd, men det kanske ändå skulle kännas mer seriöst. Och jag kanske skulle kunna bli mer van vid tanken i sådana fall. 

• Anonym (Körkortellerinte)
    jackiep skrev 2017-07-18 22:55:49 följande:

Det skapas hela tiden forum, så det finns säkert något liknande här på familjeliv redan, men jag har funderat på det här väldigt mycket den senaste tiden och känner nu att det är dags att titta om man är ensam.

Jag har sedan en stund tillbaka blivit myndig och får därför ta körkort. Alla ser det som ett måste, men jag är livrädd. För jag har i hela mitt liv haft en känsla av att jag kommer dö i en bilolycka. Jag vet inte om det är drömmar, tankar eller vad det var som skapade det hela. Men jag har ALLTID känt på mig att det är just så jag kommer gå bort. Jag blev därför ganska förvånad när jag för några år sedan blev dödssjuk. För det var som en självklarhet att jag skulle dö i en bilolycka och inte av en sjukdom. Jag överlevde sjukdomen, och här sitter jag nu med föräldrar och en omgivning som förväntar sig att jag ska ta ett körkort. Men jag vågar inte. Så nu till det jag är intresserad av. Är det någon av er som också alltid känt på er hur ni ska dö? Och har det påverkat ert liv och era livsbeslut, så som det just nu påverkar mitt?

(Jag vet att det är många som kommer skriva att det bara är bullshit och ja, känslan kanske är det. Det kanske inte ligger någon sanning bakom det alls. Men det är ändå ett sådant stort obehag, att gå runt och fundera på om det finns någon möjlighet till att det kommer bli sanning en dag. Så det är därför jag vill veta om jag är den ända som lever med detta.)

Jag känner inte på mig hur jag ska dö men jag hoppas du vet att men inte behöver körkort. Oftast fungerar det väldigt bra utan.

Jag har körkort och tar mig ingenstans utan bilen men det gick bra för mig i nästan 25 år att åka kommunalt så.
  • Aniiee

läs på om självuppfyllande profetior,.....

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Nova)

Jag har alltid känt på mig att jag kommer bli mördad. Jag vet inte hur och hoppas att jag har fel men det är en känsla jag alltid haft. Förmodligen kommer jag bli våldtagen och sedan mördad av en man. Det har gjort att jag aldrig har varit ensam med en man någonsin, utöver manliga släktingar. Jag litar inte på män helt enkelt och jag vet hur många människor som dör i händerna på män hela tiden.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Nova) skrev 2017-07-19 01:21:05 följande:

Jag har alltid känt på mig att jag kommer bli mördad. Jag vet inte hur och hoppas att jag har fel men det är en känsla jag alltid haft. Förmodligen kommer jag bli våldtagen och sedan mördad av en man. Det har gjort att jag aldrig har varit ensam med en man någonsin, utöver manliga släktingar. Jag litar inte på män helt enkelt och jag vet hur många människor som dör i händerna på män hela tiden.

Då bör du inte ens vara ensam med manliga släktingar med tanke på att majoriteten av morden på kvinnor sker av någon de känner och står nära.
  • Anonym (..)

Om du ändå kommer dö i en bilolycka kommer du aldrig kunna undvika det. Om det är så som du känner så är ju datum och tid redan "bestämt" och du kommer inte kunna komma undan det. Lika bra att du lever på som vanligt :) 

• Anonym (vidskeplig)
    Anonym (..) skrev 2017-07-19 07:44:41 följande:

Om du ändå kommer dö i en bilolycka kommer du aldrig kunna undvika det. Om det är så som du känner så är ju datum och tid redan "bestämt" och du kommer inte kunna komma undan det. Lika bra att du lever på som vanligt :) 

Precis,, som i final destination-filmerna. Du kan inte lura döden 
  • Nimzay

Har aldrig gått omkring och känt på mig exakt hur jag tror att jag kommer att dö. Men jag har haft och har tvångstankar om många olika saker. Eller jo ibland tänker jag, men framförallt när jag var yngre tänkte jag ofta och kände nästan bestämt på mig, att jag skulle dö av något som delvis kan vara stressrelaterat, som exempelvis hjärtinfarkt, redan när jag är ganska ung vad gäller nåt sånt, typ i trettioårsåldern. Tänker fortfarande att det kanske blir så ibland.

För övrigt vill jag säga: Ta INTE!!!!!!! körkort innan du känner dig riktigt mogen och redo för det! 18 år är en gräns för att ta körkort, men det finns inga regler som säger att man måste ta körkort just då. Försök att inte känna dig pressad och nästan tvingad till att ta körkort just nu, på grund av andras förväntningar. Du ska göra som DU vill och som DU själv känner att känns bäst. Alla måste absolut inte göra likadant, när det gäller att till exempel ta körkort.

Och alla behöver inte känna sig mogna och redo för att ta körkort just när de är 18 år, det kan vara väldigt olika för olika människor tror jag, vid vilken ålder man känner sig mogen och redo att ta körkort. Olika människor känner sig och är mogna och redo för olika saker i olika åldrar. Och det finns inget tvång heller på att ta körkort överhuvudtaget. Det är inte alla som gör det.

Jag är till exempel lite äldre än du, och jag har fortfarande inte tagit körkort, och planerar inte att göra det inom den närmaste framtiden heller. Jag vet faktiskt inte säkert om jag kommer ta körkort alls under mitt liv, kanske gör jag det, kanske inte. Men just nu känner jag mig varken mogen eller redo för, och inte heller speciellt intresserad av att ta körkort. Visserligen känner jag ju inte heller att jag precis är i behov av det i nuläget heller. Men jag tycker ändå att du ska göra precis som du själv tycker att känns allra mest rätt och bäst för dig, inte hur andra förväntar sig hur du ska göra. Kram <3

• Nimzay
    jackiep skrev 2017-07-18 23:45:20 följande:

Jag har funderat på att leta upp ett medium och låta den personen spåna i hur jag dog i ett tidigare liv (om man nu tror på sådant) och hur jag kommer dö i detta liv. Om personen skulle säga i en bilolycka kanske jag skulle bli ännu mer rädd, men det kanske ändå skulle kännas mer seriöst. Och jag kanske skulle kunna bli mer van vid tanken i sådana fall. 

OM jag levt ett tidigare liv, tror jag faktiskt att jag vet hur jag dog i det...faktiskt nästan även hur gammal jag var och vilket år det var, det är lite läskigt...
  • llindaaa
    Nimzay skrev 2017-07-19 08:50:47 följande:
    OM jag levt ett tidigare liv, tror jag faktiskt att jag vet hur jag dog i det...faktiskt nästan även hur gammal jag var och vilket år det var, det är lite läskigt...
    Åh, berätta!
  • Nimzay
    llindaaa skrev 2017-07-19 10:01:14 följande:
    Åh, berätta!
    Haha, nej det vill jag inte :P men jag tror jag dog ganska ung i så fall och jag tror oxå jag vet hur gammal jag i så fall kunde ha blivit om jag dött av en mer kroppslig anledning... :(((
  • jackiep

Det är klart att man inte måste ta körkort, i nuläget behöver jag det inte. I framtiden blir det ju en annan frihet och det är väll den man inte vill sätta stopp för, då det inte är något man kan spika. Men som sagt så är det kanske så att om det ska hända så händer det väll kanske i vilket fall som helst. Vare sig jag väljer att ta körkort, cykla, gå eller åka med andra. 

Som barn kände jag ofta på mig saker som skulle hända, vilket min familj och närmsta vän tycker är jättekonstigt, men de var med när jag berättade saker och sedan även när de hände. Så de tvekar ju inte på detta idag. Så när jag berättade för min far igår att jag är rädd för att ta körkort för att jag kommer dö i en bilolycka så svarade han "Ta inte körkort", för han insåg att det kanske ligger någonting i det hela. Men oftast fick jag känslor precis innan eller någon vecka innan det hände och inte år i förväg. Så som när min morfar dog, då kände jag av det några dagar innan och sen den dagen, några timmar innan det hände så var det som om jag visste att "när som helst händer det". Men det här med att veta hur jag kommer dö, det är ju något jag snackat om med min bästa vän sedan jag var runt 5 år kanske, men det har ju inte hänt än. Så kan man få så tidiga varningar? Eller är det bara inbillning eller en jobbig känsla som finns där utan anledning?

• Anonym (V)
    jackiep skrev 2017-07-19 23:06:02 följande:

Det är klart att man inte måste ta körkort, i nuläget behöver jag det inte. I framtiden blir det ju en annan frihet och det är väll den man inte vill sätta stopp för, då det inte är något man kan spika. Men som sagt så är det kanske så att om det ska hända så händer det väll kanske i vilket fall som helst. Vare sig jag väljer att ta körkort, cykla, gå eller åka med andra. 

Som barn kände jag ofta på mig saker som skulle hända, vilket min familj och närmsta vän tycker är jättekonstigt, men de var med när jag berättade saker och sedan även när de hände. Så de tvekar ju inte på detta idag. Så när jag berättade för min far igår att jag är rädd för att ta körkort för att jag kommer dö i en bilolycka så svarade han "Ta inte körkort", för han insåg att det kanske ligger någonting i det hela. Men oftast fick jag känslor precis innan eller någon vecka innan det hände och inte år i förväg. Så som när min morfar dog, då kände jag av det några dagar innan och sen den dagen, några timmar innan det hände så var det som om jag visste att "när som helst händer det". Men det här med att veta hur jag kommer dö, det är ju något jag snackat om med min bästa vän sedan jag var runt 5 år kanske, men det har ju inte hänt än. Så kan man få så tidiga varningar? Eller är det bara inbillning eller en jobbig känsla som finns där utan anledning?

Hur dog din morfar?

Det är lite märkligt att både du och din pappa inte tycker att du ska ta körkort, det räcker ju att du åker med någon i en bil som passagerare för att du ska dö i en bilolycka. Råder dig isf att aldrig röra dig nära vägar med bilar på heller och absolut inte cykla, du kan ju bli påkörd. Undvik parkeringar också och för all del affärer (folk kan ju krascha in en bil där i syfte att råna affären). Nä slut på raljerandet men du kan ju inte undvika bilar hela livet.

Kan trösta dig med att inom en snar framtid kommer allt fler bilar automatiseras (dvs de kommer att köra själva med resultatet att färre olyckor kommee att ske).
  • Nimzay
    jackiep skrev 2017-07-19 23:06:02 följande:

Jag känner på mig vad som ska hända ibland i förväg, så ja, det tror jag att man kan göra. Tror att de flesta människor kan det till viss del, men att vissa har lättare för det än andra. Jag tror till exempel att jag för min del är ganska bra på det. Så det tror jag mycket väl att skulle kunna vara någorlunda möjligt, att du kan känna på dig saker som kan hända, och jag tycker personligen att det låter rimligt om du gjorde det ofta när du var liten osv.

Fast allt som man tror och nästan känner att ska hända behöver ju så klart inte någonsin inträffa på riktigt, även om man känner på sig vissa saker i förväg, som sen händer på riktigt. För vissa saker kan ju givetvis ändå handla bara inbillning och jobbiga känslor utan anledning. 
Svar på tråden Jag vet hur jag kommer dö