Känns livmodern vid MA?
Jag är gravid i v.8 med mitt första barn men är lite orolig för fördröjt missfall efter att ha läst om detta. Jag har knappt haft några grav.-"symptom" alls. Inget illamående, ingen metallsmak i munnen, ingen avsmak för viss mat/dryck, inte mer eller mindre hungrig, inga mörknande vårtgårdar och inte heller mera trött. Det enda är utebliven mens, väldigt kissnödig i början, ömma bröst (mer för några v sedan), svullen buk i v.5 och början av v.6 samt 2 gravtest med veckoindikator som första gången visade gravid & 2-3 v sedan befruktning och veckan efter visade gravid & +3 v sedan befruktning. Utöver detta känns det också lite i livmodern och äggstockarna, lite som en mild mensvärk då och då. Denna "mensvärk" har jag förstått på diverse gravidsidor beror på att livmodern växer mm. Anledningen till min oro för fördröjt missfall/MA är för att jag jobbar till sjöss och fartyget vibrerar konstant, jag jobbar på natten och utsätts också för en del buller under några av mina vakter - allt detta ökar risken för MF enligt arbetsmiljöverket. Pga detta, att jag är ombord, kan jag heller inte gå till läkaren/BM när som helst för att kolla upp det. Ska på tidigt UL för att planera KUB dir. när jag kommer hem om 2 veckor så då får jag ju ett svar. Men är orolig nu och vill inte "påverka" bebis med min oro om allt är lugnt :P Inte oroa mig i onödan. Så frågan jag har till er som fått MA är om ni fortsatt känt av "mensvärken" eller livmodern, äggledarna från det att fostret dött till det att ni fått veta? Jag har ju förstått att kroppen fortsätter "vara gravid" och ge "symptom" på det (de där symptomen som jag inte har så många av :P) men kände ni fortfarande av livmodern också?
/Styrmannen (eller styrkvinnan får jag säga) :)