• surrisurr

Nekad lssboende?

Hej!

Skickade in ansökan om lssboende för nån månad sen. Fått svar från komunen att dom tagit emot min ansökan.

Men nu börja min oro för att jag inte ska bli berättigad boende komma medans jag går och väntar.

Har ju skickat in intyg på mina diagnoser adhd, autism och osjälvständig personlighetsstörning.

Jag och biståndshandläggaren skrev också vilka mina svårigheter är.

Så jag borde ju bli godkänd? Tänker på att jag har autismdiagnos, med bara adhd har man nog inte rätt till de sa en kille till mig.

Sååå hur stor e chansen för mig att få rätt till detta tror ni? Lixom varför skulle dom neka?

Jag vill så gärna detta, därför jag oroar mig så :(

• Svar på tråden Nekad lssboende?
  • Anonym (Behov)

Finns nog dom som har betydligt större behov. Finns ju inte obegränsat med platser och dom går nog efter störst behov. Vilket jag inte tror du har.

• TigerLilySwe

Oroa dig inte, mycket bra gjort av dig att ansöka om insats i boendet. Ta det lugnt nu och invänta besked, förhoppningsvis får du ett positivt besked i slutet av sommaren eller en bit in i höst. Det är kanon att få lite stöd i hemmet, kan göra stor skillnad på ens livskvalité. Lycka till!

• Anonym (mmm)
    Anonym (Behov) skrev 2017-07-19 10:12:26 följande:

Finns nog dom som har betydligt större behov. Finns ju inte obegränsat med platser och dom går nog efter störst behov. Vilket jag inte tror du har.

Det går inte att dra slutsatser av det korta TS skrev, du tillför inget med en sån kommentar, du oroar bara TS i onödan. 
  • Nimzay
    Anonym (mmm) skrev 2017-07-19 14:43:57 följande:
    Det går inte att dra slutsatser av det korta TS skrev, du tillför inget med en sån kommentar, du oroar bara TS i onödan. 
    Håller med.
  • Anonym (men)
    TigerLilySwe skrev 2017-07-19 14:18:30 följande:

Oroa dig inte, mycket bra gjort av dig att ansöka om insats i boendet. Ta det lugnt nu och invänta besked, förhoppningsvis får du ett positivt besked i slutet av sommaren eller en bit in i höst. Det är kanon att få lite stöd i hemmet, kan göra stor skillnad på ens livskvalité. Lycka till!

Men Ts har ju inte sökt om boendestöd, utan om lssboende. Det är inte samma sak.

Däremot tror jag att TS har sötrre chans och behov av boendestöd. De flesta som bor på boende kan inte skriva på FL.
  • TigerLilySwe

LSSboende kan vara både servicebostad och gruppboende. Att döma av det lilla som TS skriver torde det röra sig om servicebostad med insats i hemmet, stöd i boendet, som TS efterfrågar. Individuellt utformad insats i en vanlig lägenhet, kopplad till personal. Satellitboende kallar en del det och boendestöd kan man enkelt uttrycka det även om man inom socialpsykiatrin också kallar det så.

En servicebostad är den högsta insatsen man kan beviljas men ibland beviljas enbart hemtjänst när man själv ansökt om boende. Ansökan får biståndsbedömas och sen får TS se bad som kommer ur det.

Lycka till TS, hoppas du beviljas någon form av stöd som är hjälpsamt föe dig.

• surrisurr
    TigerLilySwe skrev 2017-07-19 15:35:00 följande:

LSSboende kan vara både servicebostad och gruppboende. Att döma av det lilla som TS skriver torde det röra sig om servicebostad med insats i hemmet, stöd i boendet, som TS efterfrågar. Individuellt utformad insats i en vanlig lägenhet, kopplad till personal. Satellitboende kallar en del det och boendestöd kan man enkelt uttrycka det även om man inom socialpsykiatrin också kallar det så.

En servicebostad är den högsta insatsen man kan beviljas men ibland beviljas enbart hemtjänst när man själv ansökt om boende. Ansökan får biståndsbedömas och sen får TS se bad som kommer ur det.

Lycka till TS, hoppas du beviljas någon form av stöd som är hjälpsamt föe dig.

Precis, ska det va nått boende ska de va typ satelitboende, ingen gruppbostad.

Lät lite som en fördom, att nån som bor på lssboende inte kan skriva här. Alla är nog olika.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (men) skrev 2017-07-19 15:21:03 följande:
    Men Ts har ju inte sökt om boendestöd, utan om lssboende. Det är inte samma sak.

Däremot tror jag att TS har sötrre chans och behov av boendestöd. De flesta som bor på boende kan inte skriva på FL.
    Konstiga LSS boenden du varit på, tror alla utom en på de ganska många boenden jag varit på kunnat skriva en tråd här förutsatt att de inte haft en utvecklingsstörning eller varit fysiskt oförmögna.
  • surrisurr
    Anonym (men) skrev 2017-07-19 15:21:03 följande:

Boendestöd har jag redan haft i över ett år.
Svar på tråden Nekad lssboende?