• Knappklara

    Cerklage -hur gick det?

    Har i sista sekund fått ett akut cerklage inopererat nu i v.18 på grund utav utplånad tapp så hinnan hänge ut. Redan två dagar efter den lyckade operationen har tappen näst intill stängt sig igen (ovanför där cerklaget sitter) och hinnan flyttat uppåt där den skall vara. Positivt enligt min läkare. Förlorade en flicka i november förra året i v20 då vi var med om samma skede, men ingen åtgärd ville vidtagas. Så har nu diagnostiserats med försvagad livmoderhals trots en fullgången (v40+6) & komplikationsfri graviditet 2015.

    Vet att det finns trådar om cerklage här inne, men vilka känns något förlegade nu och snart 10 år gamla. Har du någon erfarenhet? Någon solskenshistoria? Hur gick det? Vad fick du för råd från din läkare? "Lev som vanligt" tar jag med en nypa salt då dom flesta som faktiskt tycks hålla sina bebisar inne längst är dom som vilat mest.

    Tack

  • Svar på tråden Cerklage -hur gick det?
  • Anonym (I samma sits!)

    Tack för du lyfter denna fråga! Vill också veta? Är trött på alla gamla trådar!

  • Anonym (Hanna)

    Fick ett akutcerclage i april (vecka 22) som höll till vecka 26 då dottern föddes. Var inlagd på sjukhus och låg ner hela riden förutom toabesök och dusch. De sa att jag fick röra på mig mer men jag vågade inte, och hadejag gjort det tror jag dottern kommit tidigare. Vi fick komma hem från sjukhus nu i veckan (flickan är i vecka 38 på tisdag) och åker bara in på undersökningar. Vet man varför tappen utplånats? Jag öppnades troligen pga konisering, fast de lovade att det inte skulle påverka nån graviditet och därför gjordes inga extrakontroller. Hade jag lyssnat på vården hade min dotter inte klarat sig

  • Knappklara

    Nej ingen aning om varför. Gick till v41 med första barnet och har inte gjort något som påverkat tappen på något vis. Utan det har bara blivit såhär två gånger, denna sista gång hann vi iallafall in innan hinnan sprack. Hur var prognosen när du kom in? Hur långt upp satte dom ditt? Än så länge ser allt bra ut och har inte haft en endaste sammandragning sedan cerklaget sattes, annars har jag haft det sedan v13 nu båda graviditeterna. Normalt enligt sjukvården, men nej. Inte i detta fall. Är nervös och orolig. Ligger 20-22h dygn och tänker göra det så länge jag kan. Hur gick förlossningen? Tusen frågor!!!

  • Knappklara

    Har du barn sedan innan Hanna? Fick förklarat för mig att det är det "mekaniska" som blivit fel hos mig (öppna/stäng) då jag kunnat gå 41 veckor först. Annars finns det andra som kallas "hormonellt", vilket man inte kan styra själv och ger prematura sammandragningar som vill föda tidigare än normalt. Två olika typer av öppningsskeden alltså!

  • Knappklara

    ...och lider man av det "hormonella" så gör man det genom alla sina graviditeter...skulle det stå också...

  • Anonym (Hanna)
    Knappklara skrev 2017-07-28 20:32:35 följande:

    Nej ingen aning om varför. Gick till v41 med första barnet och har inte gjort något som påverkat tappen på något vis. Utan det har bara blivit såhär två gånger, denna sista gång hann vi iallafall in innan hinnan sprack. Hur var prognosen när du kom in? Hur långt upp satte dom ditt? Än så länge ser allt bra ut och har inte haft en endaste sammandragning sedan cerklaget sattes, annars har jag haft det sedan v13 nu båda graviditeterna. Normalt enligt sjukvården, men nej. Inte i detta fall. Är nervös och orolig. Ligger 20-22h dygn och tänker göra det så länge jag kan. Hur gick förlossningen? Tusen frågor!!!


    Jag fick ingen riktig prognos..men jag har för mig nånstans att ett akutcerclage har 50% chans att gå till klipp i vecka 37. Prognosen är ju mycket bättre om man får ett tidigt planerat cerklage. Sedan beror det ju med på vem som satt det, hur kunnig personen är. I Norrland (runt Umeå) tex har jag hört att de inte alls är kunniga, och planerade cerklage har gått sönder i vecka 22. I södra Sverige är de kunnigare. Mitt cerklage hamnade ganska långt ned eftersom jag var öppen 3 cm när det sattes. Allt var lugnt för mig med i fyra veckor, det som gjordes att värkarna startade var infektion, och risken är ju tyvärr större för infektion när någon varit och dragit i ens livmodertapp. Förlossningen gick bra, tog fem timmar efter klipp sen var hon ute. Se till att få kortison i tid om du känner att nåt är på gång, det gjorde stor nytta för min dotter. Hon slapp respirator som nästan är mer regel än undantag när man är född så tidigt. Hon klarade sig med C-Pap och grimma, och behövde inte andningsstöd så länge. Är säker på att det berodde på för att jag hann få tre kortisonsprutor.
  • carolinheiner

    Hej hej!
    Hör har vi en som fick akut cerklage v 22+2 29 jan 15. Tyvärr va risken för vattenavgång 50% å vi låg på fel sida av den procenten.. sonen låg med vattenavgång till v 26+0 när han föddes då ja fick en infektion. Fick 2 kortisonsprutor i v 23+0.. å 1 spruta vid förlossningen. Blev inskriven på förlossningen 18.30 å 20.50 föddes sonen. Fick diagnosen försvagad livmoderhalstapp. Va strikt sängliggandes i 2 v. Efter de fick ja vara uppe i 20 min ca per dag. Förlorade första sonen v22+5 när ja åkte in pga liten blödning å ja va fullt öppen och inget fanns att göra. Idag är sonen 2,5 år gammal å frisk som vilken 2,5 åring som helst.
    Är idag också gravid i v28+1. Fick ett planerat cerklage i v 15+5. Har haft sammandragningar sedan dess så har fått brikanyltabletter samt sjukskriven sedan op.
    1 v efter op va min tapp 24mm. 32 mm som ogravid. Vis kontroll för 2 v sedan var min tapp 40 mm å vilken den vart sedan 4 v efter operationen. Mitt cerklage sitter på halva.. dvs 20mm in. Min tapp e extremt dålig å slapp så ja är i akut behov av ett cerklage. Ja har gjort mina operationer i Lund hos Dag! Å han räknar med att jag ska gå till klippet i v 37.

  • Knappklara
    carolinheiner skrev 2017-07-28 22:20:12 följande:

    Hej hej!

    Hör har vi en som fick akut cerklage v 22+2 29 jan 15. Tyvärr va risken för vattenavgång 50% å vi låg på fel sida av den procenten.. sonen låg med vattenavgång till v 26+0 när han föddes då ja fick en infektion. Fick 2 kortisonsprutor i v 23+0.. å 1 spruta vid förlossningen. Blev inskriven på förlossningen 18.30 å 20.50 föddes sonen. Fick diagnosen försvagad livmoderhalstapp. Va strikt sängliggandes i 2 v. Efter de fick ja vara uppe i 20 min ca per dag. Förlorade första sonen v22+5 när ja åkte in pga liten blödning å ja va fullt öppen och inget fanns att göra. Idag är sonen 2,5 år gammal å frisk som vilken 2,5 åring som helst.

    Är idag också gravid i v28+1. Fick ett planerat cerklage i v 15+5. Har haft sammandragningar sedan dess så har fått brikanyltabletter samt sjukskriven sedan op.

    1 v efter op va min tapp 24mm. 32 mm som ogravid. Vis kontroll för 2 v sedan var min tapp 40 mm å vilken den vart sedan 4 v efter operationen. Mitt cerklage sitter på halva.. dvs 20mm in. Min tapp e extremt dålig å slapp så ja är i akut behov av ett cerklage. Ja har gjort mina operationer i Lund hos Dag! Å han räknar med att jag ska gå till klippet i v 37.


    Så himla tråkigt att läsa om din förlust. Beklagar verkligen, vet exakt hur det känns. Känner igen mig så mycket. Åkte också in för en liten blödning första gången och var då helt öppen. Denna gång gick jag bara på känsla och när vi kom in var jag öppen men utan att vattnet gått. Sippra du vatten alltså från v22 tills sonen kom v26 menar du? Så glad att läsa att han klarade sig <3. Jag ligger ner ca 20-22h dygn och är orolig för allt. Är i v20 nu och hoppet går upp & ner. Det som egentligen skulle kunna sätta igång allt är ju en infektione. Fick antibiotika i 10 dagar efteråt, åt du något?
  • Knappklara
    Anonym (Hanna) skrev 2017-07-28 22:09:39 följande:

    Jag fick ingen riktig prognos..men jag har för mig nånstans att ett akutcerclage har 50% chans att gå till klipp i vecka 37. Prognosen är ju mycket bättre om man får ett tidigt planerat cerklage. Sedan beror det ju med på vem som satt det, hur kunnig personen är. I Norrland (runt Umeå) tex har jag hört att de inte alls är kunniga, och planerade cerklage har gått sönder i vecka 22. I södra Sverige är de kunnigare. Mitt cerklage hamnade ganska långt ned eftersom jag var öppen 3 cm när det sattes. Allt var lugnt för mig med i fyra veckor, det som gjordes att värkarna startade var infektion, och risken är ju tyvärr större för infektion när någon varit och dragit i ens livmodertapp. Förlossningen gick bra, tog fem timmar efter klipp sen var hon ute. Se till att få kortison i tid om du känner att nåt är på gång, det gjorde stor nytta för min dotter. Hon slapp respirator som nästan är mer regel än undantag när man är född så tidigt. Hon klarade sig med C-Pap och grimma, och behövde inte andningsstöd så länge. Är säker på att det berodde på för att jag hann få tre kortisonsprutor.


    Gud jag blir så nervös för en infektion. Det är väl det enda som talar för att det skall skita sig isåfall. Gjorde min operation nere i Västervik av en läkare från Norrköping, mycket kunning. På återbesöket förra veckan såg allt bra ut och mitt cerklage sitter 17mm upp på tappen, vilket dom ansåg var bra marginal. Fick du antibiotika efter cerklaget? Fick och åt i 10 dagar, vilket gav mig svamp i både underliv & mun. Så irriterande, men hoppas det försvinner och att det hjälper. Mitt mål är att klara v28, två månader dit. En lång väg men jag måste hoppas <3 Just nu känner jag knappt av graviditeten och hoppas det vill fortsätta såhär :(
  • carolinheiner
    Knappklara skrev 2017-07-29 08:17:08 följande:
    Så himla tråkigt att läsa om din förlust. Beklagar verkligen, vet exakt hur det känns. Känner igen mig så mycket. Åkte också in för en liten blödning första gången och var då helt öppen. Denna gång gick jag bara på känsla och när vi kom in var jag öppen men utan att vattnet gått. Sippra du vatten alltså från v22 tills sonen kom v26 menar du? Så glad att läsa att han klarade sig <3. Jag ligger ner ca 20-22h dygn och är orolig för allt. Är i v20 nu och hoppet går upp & ner. Det som egentligen skulle kunna sätta igång allt är ju en infektione. Fick antibiotika i 10 dagar efteråt, åt du något?
    Japp. Mitt vatten sipprade hela tiden,. Vilket e bra då gör moderkakan sitt jobb å producerar nytt :) ja fick antibiotika med sonen pga vattenavgången.. å fick ja förhöjda värden fick ja ny omgång.. tror ja fick 2 eller 3 omgångar. Men denna gång fick ja inte någon.
    De e som en berg och dalbana tyvärr :(
Svar på tråden Cerklage -hur gick det?