• Äldre 19 Jul 15:18
    3099 visningar
    8 svar
    8
    3099

    Könsbestämning PDG /PGD

    Hej!

    Mitt namn är Ella! Jag har svårt att hitta aktiva grupper när det gäller detta ämnet. Jag är sugen på ett fjärde barn, jag har tre pojkar idag och önskar en flicka denna gng. Observera, detta är inte en diskussionstråd om varför, huruvida det är rätt eller fel utan jag önskar bara träffa likasinnade så man kan utbyta info om var när priser m.m

    Jag är kluven om jag vill köra tjej-metoden eller om jag ska välja PDG. Eller heter det PGD? Blandar alltid ihop det.

    Erfarenheter?? Skriv gärna!

    Mvh Asfaltsblomma/Ella

  • Svar på tråden Könsbestämning PDG /PGD
  • Äldre 21 Jul 21:23
    #1

    Vad innebär "tjej-metoden" och pdg? :)

    Det vore roligt med en flicka här denna gång oxå, men jag kanske redan är gravid. Ska testa imorgon :)

  • Kattfl­ickan
    Äldre 21 Jul 22:30
    #2

    Det heter PGD och metoden är framtagen för att kunna screena för om embryona har kromosomfel eller andra genetiskt överförbara sjukdomar.

    Vissa länder tillåter att paret får reda på könet hos embryot innan insättning. Men i Sverige går det inte att göra pgd privat, endast via landstinget om du har ett allvarligt genetiskt fel.

    Jag har genomgått tre ivf med pgd. Pga ett genetiskt fel. Jag skulle säga att det blir rätt mycket jobb och det går åt mycket pengar bara för att kunna bestämma kön på barnet.

  • Äldre 23 Jul 23:52
    #3

    Ja precis det är dyrt. Jag räknar med 50-60 000 inkl allt men då kanske man samtidigt kan få semester med hela familjen,

    Har hört mest positivt om Genesis på Cypern. Skulle gärna komma i kontakt med mammor som gjort detta där.

    Kattflickan behövde du göra många försök innan det fungerade? Berätta gärna mer om du vill....

  • Äldre 23 Jul 23:53
    #4

    Linea

    Tjejmetoden är att ha sex flera dagar innan ägglossning samt viss typ av kost m.m Jag kan den inte direkt men förstår att det finns sätt att öka chanserna

  • Kattfl­ickan
    Äldre 24 Jul 00:16
    #5
    Asfaltsblomma skrev 2017-07-23 23:52:00 följande:

    Ja precis det är dyrt. Jag räknar med 50-60 000 inkl allt men då kanske man samtidigt kan få semester med hela familjen,

    Har hört mest positivt om Genesis på Cypern. Skulle gärna komma i kontakt med mammor som gjort detta där.

    Kattflickan behövde du göra många försök innan det fungerade? Berätta gärna mer om du vill....


    Jag har lyckats få två barn av tre ivf med pgd. Så jag är jättenöjd! Jag har dessutom lågt amh och får ut få ägg. Bara 4 embryon har totalt varit friska. Mitt första försök gav ett tidigt missfall men vid de två senare har jag blivit gravid och fått friska barn.
  • Äldre 12 Sep 10:39
    #6

    Härligt! Kunde ni göra könsbestämning då? Vilket land gjorde du det i?

    Jag längtar oerhört mycket och önskar detta av hela min kropp

  • Mon 14 Oct 2019 21:46
    #7

    Hej på er, Jag och min sambo planerar IVF med könsbestämning så fort som möjligt. Vi har en pojke idag och önskar en flicka.

    Eftersom det inte är tillåtet i Riga, Danmark mm har vi lite kontakt med kliniker på Cypern.

    Någon med erfarenhet som kan rekommendera någon där?

    Eller kanske Tjeckien? Vi skulle hellre åka till Prag men har förstått att det inte är tillåtet där heller, har dock läst i forum att man har gjort ivf behandling med könsbestämning där (Kliniken Reprofit).

    Hoppas på svar eller få kontakt med någon som också planerar detta inom snar framtid!

  • Wed 23 Oct 2019 20:54
    #8

    Åh vi är inne på samma spår efter 3 pojkar.

    Är också på jakt efter info om de som gått igenom denna process. Hur det gick till, vilken klinik och land, väntetid osv.

Svar på tråden Könsbestämning PDG /PGD