• Anonym (rebecca)

Blodröda prickar på armarna

Mina armar har fullt av små små blodröda prickar, de är ganska utspridda men är framför allt på ovansidan av armarna. De varierar lite i storlek men ändrar inte storlek och de verkar inte försvinna heller.

Någon som vet vad det är för något? Från början antog jag nog att det var blodkärl som kommit upp till ytan, men jag hade dom inte för några år sedan. 
    De flesta är som sagt på armarna, men jag har två lite större i ansiktet och en på magen också.

Var svårt att få bra bilder på dom men på dessa syns de iaf:

• Svar på tråden Blodröda prickar på armarna
  • idis78

Det ser ut att vara hemangiom. Små kärlnystan. Helt ofarliga.

• Anonym (Samma)

Har exakt samma prickar och många!! Mest överarmarna och magen. Haft sånna sen jag var liten men nu är dom som sagt väldigt många och utspridda. Var orolig över detta ett tag men nu tänker jag inte på det. Vet inte exakt varför man har så.. Det är väl som idis78 säger..

• Anonym (rebecca)
    idis78 skrev 2017-07-20 07:17:30 följande:
    Det ser ut att vara hemangiom. Små kärlnystan. Helt ofarliga.
    Tack för ditt svar, sökte lite på det du skrev och kom till en sida där de ställer frågor till en doktor (antar jag? huden.se ), och där har denne svarat (till någon med liknande som jag):

"Små knappnålshuvudstora "nystan" kan vara så kallade hemangiom, små kärlnystan. Några sådana spridda på kroppen är rätt vanligt hos personer över 30-40 år. Om man har många sådana när man är barn eller ung vuxen bör man söka läkare."

Jag är 25. Känns ju konstigt att h*n säger att det är ofarligt i flera andra svar, att det är vanligt när man är 30-40, men om man är "ung vuxen" så ska man söka läkare. Vad är det som helt plötsligt kan vara värt att kolla upp då?
  • Anonym (rebecca)
    Anonym (Samma) skrev 2017-07-20 07:22:41 följande:
    Har exakt samma prickar och många!! Mest överarmarna och magen. Haft sånna sen jag var liten men nu är dom som sagt väldigt många och utspridda. Var orolig över detta ett tag men nu tänker jag inte på det. Vet inte exakt varför man har så.. Det är väl som idis78 säger..
    Skönt att veta att jag inte är ensam iaf!! :) Jag har inget minne av att jag hade dessa för några år sedan, jag har dock en lite större (1-2 mm) på min högra hand och den har jag haft sedan jag var barn.

När man söker på det verkar det ju vara ofarligt, men jag undrar ändå vad läkaren menar (det jag citerade ovan).
  • Prickargörmiggalen

Hej där! Jag har exakt samma men det känns som det kommer mer och mer. Har varit hos läkaren som kollade i mikroskop som sa att det var kärlnystan, kallat hemangiom etc . Han frågade även ifall jag blödde näsblod eller blödigt tandkött vilket jjag inte har och sa att det mer eller mindre var lugnt. Jag glömde då jag var stressad och fråga varför och hur jag troligen ska tänka iifall det vore något. Jag är fortfarande stressad över hela situationen är 22 år gammal så ett ålderstecken känns skumt. Någon har försvunnit men det har kommit mer och mer. Någon som kan relatera eller ska jag söka hjälp igen? K

Svar på tråden Blodröda prickar på armarna