Skuldsanering
Hej!
Jag har nu blivit beviljad skuldsanering. Och undrar hur ofta och vad som kontrollerar under de 5 åren.
Och vad som händer om man skulle få en bil i gåva om de kan ta den?
Tack på förhand
Hej!
Jag har nu blivit beviljad skuldsanering. Och undrar hur ofta och vad som kontrollerar under de 5 åren.
Och vad som händer om man skulle få en bil i gåva om de kan ta den?
Tack på förhand
Ja dom kan ta bilen om den står i ditt namn
Sitter dom och kollar upp mig varje månad under skuldsaneringen ?
Sitter dom och kollar upp mig varje månad under skuldsaneringen ?
Jag tror inte att de "tar" något om du behöver det. Man brukar göra upp en plan om avbetalningar som du ska följa, och gör du det så blir allt bra.
Du får inte dra på dig nya skulder.
Om de anser att du intervjuar behov av en bil för att sköta arbetet eller träffa dina barn eller liknande, så kan de nog tvinga dig att sälja den. Beroende på bilens värde. Men du skulle kanske inte ha råd att ha den ändå eftersom du får ett belopp som ska räcka, och då är knappast skatt, försäkringar och drivmedel till en icke existerande bil med i beräkningarna.
Men har du behov av bilen, så kan du behålla den.
Ja bilen behövs till jobbet.
Du kan slappna av... Jag har min bil kvar. Ingen skönhet, men den funkar.
Fördelen med skuldsanering mot löneutmätning är att du har ett reserverat belopp utöver existensminimum som du ska spara och få till en budget, för det fick jag.
Skulle du däremot få högre lön och sådant så måste du göra en omprövning till KF... för får borgenärerna, dom du är skyldig nys om det så kan dom begära mer pengar.. Så man tjänar på att vara ärlig!
Ser att många besitter en okunskap utan dess like.
Man lever inget lyxliv under dessa år och en skuldsanering är en chans att få börja om. Som skuldsatt så är livet relativt kört, och många familjer har barn..
Nej, "de" kan inte ta en bil som du får i gåva (förutsatt att skuldsaneringen är beslutad och har vunnit laga kraft).
Du kommer att betala en fastställd summa varje månader under tre till fem år (uträknad på din inkomst och dina relevanta utgifter, längden beror på om du har några omständigheter som kan ligga till grund för kortare betalplan än 5 år. Det här borde du redan veta eftersom du säger att du har fått skuldsanering.)
Om din ekonomi förbättras avsevärt (dvs om din betalningsförmåga varaktigt ökar med 4000 kr/mån), om du får ett stort arv/lotterivinst eller om den försämras med 500 kr/mån bör du begära omprövning. Om du inte gör det kan dina borgenärer göra det och då kan det leda till att beslutet upphävs. Således kan det hända att de (= dina borgenärer) kontrollerar dina uppgifter en gång om året för att få veta om din inkomst har ökat. Kronofogden gör inte några kontroller, all form utav utmätning upphör ju när du får skuldsanering så de har ingen anledning att kontrollera dig och dina tillgångar längre.