• Anonym (*Orolig*)

Hur kändes kändes eran knöl i i bröstet när ni hitta den? Hård? Mjuk? Knölig? Rund?

Ni som haft bröst cancer å blivit friska eller ni som just nu har bröst cancer hur kändes eran knöl när ni fann den? Jag vet att man inte kan jämföra men ändå nyfiken om man kan känna av själv om det är bröstcancer.

• Svar på tråden Hur kändes kändes eran knöl i i bröstet när ni hitta den? Hård? Mjuk? Knölig? Rund?
  • McIris

Har inte haft bc men vet att om knölen är mjuk räknas den inte som knöl. Dvs om den ger med sig när man trycker.

• Anonym (*Orolig*)

Ok den jag känner i mitt bröst är hård det jag funderar på är om dom kan kännas olika stora? Ska ringa till vårdcentralen imorgon igen då ja inte va hemma i den staden jag bor i igår ellee idag så ska jag ringa imorgon bitti igen för dom kunde ju inte ge mig någon akut tid när jag inte va hemma så känner mig lite orolig. Funnits både cancer och bröstcancer isläkten senast min mamma så jag kännee mig lite orolig.

• Anonym (*Orolig*)

Denna är stenhård och känns stor så känner mig sjukt orolig.

• Anonym (Hej)

Hade din mamma någon av de ärftliga typerna? De är ju ändå ganska ovanliga, vanligtvis testas alla i de familjerna.

Men jag förstår att du är orolig. Ring direkt imorgon och boka en tid. Berätta att du är orolig, så de förstår att du behöver stöd.

Lycka till!

• McIris
    Anonym (*Orolig*) skrev 2017-07-20 22:21:52 följande:

Denna är stenhård och känns stor så känner mig sjukt orolig.

Hur stor?
  • Anonym (*Orolig*)

Vet inte men cancer finns ju i släkten så det är därför jag nu kollas lite oftare då min kära mamma haft bröstcancer. Men knölen känns stenhård så bäst å ringa imorrn igen.

• Anonym (*Orolig*)

Svårt å säga xakt hur stor då jag ju inte kan se den men den känns rätt stor tyvärr.

• McIris
    Anonym (*Orolig*) skrev 2017-07-20 23:25:50 följande:

Svårt å säga xakt hur stor då jag ju inte kan se den men den känns rätt stor tyvärr.

Storleken i sig säger inte mer om den är en cancerknöl eller ej, fettknölar, körtlar, cystor etc blir också stora. Men du kan väl jämföra den med nåt? Stor som en golfboll eller mer som en enkrona?
  • Haskel

Nej, ingen människa/läkare kan avgöra om det är cancer, eller ej, genom att känna på en knöl. Cancer diagnostiseras med biopsi av knöl.

ALLA nya knölar skall per omgående undersökas. Sök vårdcentral redan imorgon, för remiss till mammografi/bröstkliniken.

Stressa nu ändå inte upp dig för mycket. De absolut flesta knölar är godartade/ofarliga.

MEN chansa inte, utan se till att kolla upp det hela så fort det går.

• Anonym (A)

Ring direkt till sjukhusets bröstenhet! Vc skickar bara remiss och du får vänta längre än om du söker direkt. Jag har också varit med om att hitta en stor knöl i mitt bröst, ringde då till sjukhuset och fick tid bara några dagar senare, då dessa fall prioriteras. Väl där gjordes både mammografi, vanlig undersökning samt ultraljud av båda brösten. Min knöl visade sig tack o lov vara en ofarlig cysta. Förstår din oro!

Svar på tråden Hur kändes kändes eran knöl i i bröstet när ni hitta den? Hård? Mjuk? Knölig? Rund?