• Ewald01

    Skulle ni köpa en bil med 3-cylinders motor?

    Hej!

    Nya småbilar är förhållandevis dyra i Sverige. Jag har analyserat lite och kom fram att importörerna ofta inte tar in bilar med 3-cylinders motor eller mindre motorer.

    Men skulle ni köpa en ny bil med 3-cylinders motor? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni köpa en bil med 3-cylinders motor?
  • Frontline

    Visst vore jag ensam och inte pendlade alltför långt så skulle man kanske kika på en liten bränslesnål 3-cilyndrig bil.
    Men vi är en familj på 5 personer då vill jag ha en större kombi istället och där tror jag inte det finns med 3 cylindrar..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Efraim Barkbit

    Ja en trecylindrig bil vore helt ok som en bland flera. Skall man bara ha en bil så finns det flera fyrcylindriga som drar under 0.5l/mil. Kan man tänka sig en förbrukning under 0.5-0.6 så finns det många mellanstora bilar som ligger där nuförtiden. De flesta med låg förbrukning är fortfarande dieslar.

  • Efraim Barkbit

    Det svenska folkhemmet åkte ju länge trecylindrig bil med Saab 93, som även hade framgångar i Le Mans 1959.

  • Rataxes
    Decx skrev 2017-07-22 19:31:19 följande:

    Nej, 5 cylindrar för lite


    Instämmer
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • GavinGadget

    Varför inte? 3-cylindrar förtäljer inte nödvändigtvis så mycket om övriga egenskaper och särskilt inte med utvecklingen framåt. Beror såklart också väldigt mycket på bilen.

    Triumph Daytona 675 verkar riktigt trevlig och har 3 cylindrar. Förvisso en motorcykel.

    På KTH byggde man en bil med en "boxertvåa" utan något som separerade kolvarna och justerade kompressionen genom att justera hur synkroniserat kolvarna gick. Eller titta på wankelmotorn. Hur många cylindrar är mest effektivt då?

    Jag vill gärna en motor med hög verkningsgrad det är framförallt det jag bryr mig om. Sen finns det såklart en tröskel och kombination av hästkrafter och vridmoment som är att föredra och till en vardagsbil tar jag gärna ca 170hk+ och 300 Nm+. Finns det klara fördelar på bränslesystem kan jag tänka mig neråt 100hk även i en kombi, men gärna med steglös växellåda likt de Nissan/mopeder har.

    Vad är mest effektivt på ett konstant varvtal för att förse en elmotor med ström? Elmotorn är mig veterligen mer effektiv på att få ner kraften i backen sen.

  • Ewald01
    Frontline skrev 2017-07-22 14:57:31 följande:

    Visst vore jag ensam och inte pendlade alltför långt så skulle man kanske kika på en liten bränslesnål 3-cilyndrig bil.
    Men vi är en familj på 5 personer då vill jag ha en större kombi istället och där tror jag inte det finns med 3 cylindrar..


    Nej, stora "familjebilar" har väl mer än 3 cylindrar.

    Men många familjer respektive barnfamiljer har ju 2 bilar.

    Hörde att t.ex. Opel Karl är en populär bil bland mammor som bara vill skjutsa barnen till dagisen.

    Jag konstaterar dock att svenska bilimportörer inte tar in bilar med 3-cylinders motor som i regel är ca. 20 000 kr billigare jämfört med en modell med 4 cylinders motor.
  • viktorjohan

    Min dotter kör en Audi Q2 med en en-liters trecylindrig bebsinmotor. Den har automatlåda. Jag var svårt skeptisk innan jag provkörde den. Den känns som vilken bil bra som helst. Men den drar mer än jag trodde. Ca 0.6 l/mil i snitt.

  • Frontline
    Ewald01 skrev 2017-07-23 18:05:03 följande:
    Nej, stora "familjebilar" har väl mer än 3 cylindrar.

    Men många familjer respektive barnfamiljer har ju 2 bilar.

    Hörde att t.ex. Opel Karl är en populär bil bland mammor som bara vill skjutsa barnen till dagisen.

    Jag konstaterar dock att svenska bilimportörer inte tar in bilar med 3-cylinders motor som i regel är ca. 20 000 kr billigare jämfört med en modell med 4 cylinders motor.
    Jo om båda har körkort så har man i regel 2 bilar, så för oss räcker det med 1 bil...
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • pcmaro

    Det säljs mängder med 3 cylindriga bilar i Sverige. Jag har själv en Peugeot 107 och är jättenöjd med den. Klarar mig strax under 0.5l/mil

  • freddess

    Hej jag har ingen själv men har både släkt och vänner som har. Och bara för att Volvo inte har en modell klar så betyder inte det att man står utan. Bmw, Ford Peugeot + många mer har ju. Och jag vet ingen av dom som har haft problem. Det som inte stämmer däremot är att bränsleförbrukningen är lite högre. Svårt att komma ner under 0.5-0.6 om du har en lite större modell. Dessutom finns det större bilar med 3 cyl. tex. Peugeot 5008. Där kan du nog lasta mer än i en vanlig kombi. Prova en sådan bil. Jag måste säga att jag blir lika överraskad varje gång. En liten favorit är Bmw´s 2-serie med den motorn men även Peugeot 308 går riktigt bra.  

  • Ewald01
    pcmaro skrev 2017-07-24 07:05:58 följande:

    Det säljs mängder med 3 cylindriga bilar i Sverige. Jag har själv en Peugeot 107 och är jättenöjd med den. Klarar mig strax under 0.5l/mil


    Nja, Mitsubishi Space Star säljs bara med 1,2 l motor i Sverige och där kostar bilen även mer (fr 119.000 kr) (ca. 12 000 EUR)

    mitsubishimotors.se/bilar/space-star

    I Tyskland kan man få den för 7990 EUR (33 % billigare!) .. även om den har mindre bra utrustning! Där säljs den med 1,0 l motor.

    www.mitsubishi-motors.de/space-star/

    Toyota säljer sin Yaris för ca. 11 000 EUR i Österrike just nu

    www.toyota.at/new-cars/yaris/index.json

    I Sverige kostar yarisen fr 139 900 Kr (ca. 14 000 EUR)

    www.toyota.se/bygg-din-toyota/yaris

    hmmm ..... 
  • Ewald01
    freddess skrev 2017-07-24 10:20:35 följande:

    Hej jag har ingen själv men har både släkt och vänner som har. Och bara för att Volvo inte har en modell klar så betyder inte det att man står utan. Bmw, Ford Peugeot + många mer har ju. Och jag vet ingen av dom som har haft problem. Det som inte stämmer däremot är att bränsleförbrukningen är lite högre. Svårt att komma ner under 0.5-0.6 om du har en lite större modell. Dessutom finns det större bilar med 3 cyl. tex. Peugeot 5008. Där kan du nog lasta mer än i en vanlig kombi. Prova en sådan bil. Jag måste säga att jag blir lika överraskad varje gång. En liten favorit är Bmw´s 2-serie med den motorn men även Peugeot 308 går riktigt bra.  


    Nej precis, inga problem med 3-cylinders motorer. Beror dock också på tillverkaren. Mitsubishi är bra t.ex. .... 

    En Mitsubishi Colt fr
    ån 2011 som har gått 22 500 mil kan man fortfarande sälja för 30 000 kr (enl. Mitsubishi) som begagnad.
    Bilen klarade nämligen besiktningen utan anmärkningar .

    Bränsleförbrukningen beror ocks
    å mycket på körstilen, bagage osv.


  • Ewald01
    pcmaro skrev 2017-07-24 07:05:58 följande:

    Det säljs mängder med 3 cylindriga bilar i Sverige. Jag har själv en Peugeot 107 och är jättenöjd med den. Klarar mig strax under 0.5l/mil


    Vad bra att du är nöjd med den. Hur mycket har den gått?

    Vissa tillverkare säljer bara bilar med 4-cylinders motor. Mazda t.ex. .... men de är betydligt dyrare än jämförbara bilar fr
    ån konkurrensen ....

  • GavinGadget

    Rent logiskt borde väl tre cylindrar ge högre vridmoment än en fyrcylindrig motor med samma volym? Längre slaglängd brukar väl innebära högre vridmoment..? Så det är vibrationerna som kanske är lite svårlösta

  • pcmaro
    Ewald01 skrev 2017-07-24 10:44:06 följande:

    Vad bra att du är nöjd med den. Hur mycket har den gått?

    Vissa tillverkare säljer bara bilar med 4-cylinders motor. Mazda t.ex. .... men de är betydligt dyrare än jämförbara bilar från konkurrensen ....


    Den är från 2010, vi har ägt den sedan 2011 och den har gått ca 5400.
  • Ewald01
    pcmaro skrev 2017-07-24 13:38:42 följande:
    Den är från 2010, vi har ägt den sedan 2011 och den har gått ca 5400.
    Okej, 5400 mil antar jag.

    Used-Car-report har en statistik över hur pålitliga vissa bilar är.

    Men tyvärr vet man inte vilka motorer det är som krånglar mest. Man ser bara skillnaden mellan olika bilmodeller. Så man vet inte om bilar med 3-cylinders motor har mer problem jämfört med bilar med 4-cylinders motor.

    www.used-car-report.com/sv/
Svar på tråden Skulle ni köpa en bil med 3-cylinders motor?