• LejonSa

Kolmården tips

Hej!

Vi tänkte åka till Kolmården imorgon med vår 2 åringa son (i aug). Kommer ta med hans vagn.

Ville höra om folk som varit där har lite tips. Vi kommer bara vara där över dagen. Så vad ska vi tänka på för en dag?

Sonen är väldigt förtjust i tigrar, zebror, lejon, giraffer.. bamse. Delfinshowen vill vi inte heller missa. Vi kommer att vara där strax innan öppning.

Står på hemsidan att man t ex vid delfinshowen ska lämna vagnen utanför, är detta säkert? Vill ju inte komma ut och så är vagnen borta? Eller hur funkar det?

Ös på med era tips!!

Och ni som tycker att man inte bör sponsra djurparker etc, ber er vänligen att inte komma med era kommentarer. Tips önskas. Tack.

• Svar på tråden Kolmården tips
  • viseversa

Finns vagnställ under tak där ni kan låsa fast vagnen så ta med ett lås.linbanan är ett måste och bamses värld. Sen kan man strosa runt lite på andra ställen i parken innan man åker hem igen.

• Stjärnstoft

Parken tar hela dagen. Var i god tid till delfinshowen - mkt köande. Vagnen se svar ovan. Likaså vid linbanan. Högsäsong och fint väder - räkna med kanske 45 min i kön. Men mysigt att åka!
    Bra buffé även för barn nere i restaurangen.

• LejonSa
    Stjärnstoft skrev 2017-07-21 11:38:48 följande:

Parken tar hela dagen. Var i god tid till delfinshowen - mkt köande. Vagnen se svar ovan. Likaså vid linbanan. Högsäsong och fint väder - räkna med kanske 45 min i kön. Men mysigt att åka!

Bra buffé även för barn nere i restaurangen.

Tack för svar!

Tänkte förboka biljetter till delfinshowen. Läste att det ska gå. Då borde nan väl slippa köandet. Eller iaf få något bättre plats?

Linbanan skulle vi gärna vilja åka men frågan är om vår 23 mån har tålamod nog. För mkt spring i hans ben... ???? Så det kanske får bli vid annat tillfälle.

Missar man zebror etc då? Eller kan man ändå se dom från markplan?
  • Thera

Vi var där förra veckan och vi ställde vår Bugaboo olåst, gick fint. Kanske naivt, men där vi bor har jag aldrig ens hört talas om någon som låser sin vagn.

Åk inte Safarin om du är höjdrädd, det är för j-a högt!

• LejonSa
    Thera skrev 2017-07-21 23:39:59 följande:

Vi var där förra veckan och vi ställde vår Bugaboo olåst, gick fint. Kanske naivt, men där vi bor har jag aldrig ens hört talas om någon som låser sin vagn.

Åk inte Safarin om du är höjdrädd, det är för j-a högt!

Höjdrädd är jag inte. Men får se hur det blir ändå. Sonen styr. Är liksom inte så kul att vara däruppe med en trotsig snart 2 åring som bestämmer sig för att det räckte gott och väl med 5 min haha

Ja jag har aldrig heller låst vår bugga. Men har väl å andra sidan aldrig lämnat den ifrån mig på så stort område med så mkt folk. Tänker mest att någon tar fel eller så... vi lär ju inte vara de ända med en donkey med blå sufflett hahaha! Men det går nog super.

Hur var köerna förra veckan? Vi har köpt biljetterna redan samt förbokat delfinshowen. Långa köer till restaurangerna?
  • Thera

Det var typ 5-15 minuters kö på åk-grejerna och safarin, mindre till maten, så vi hade nog tur!

• Hyrtebirte

Mitt råd är tråkigt. Åk inte till Kolmården. Det är jätte, jättefint men det mesta är för lite äldre barn. Vi var just där med en sexåring och en tvååring. Sexåringen hade jätteroligt men tvååringen var lite uttråkad tills hon hittade en pinne och en kotte i sanden på den stora lekplatsen. De vanliga gungorna på lekplatsen gillade hon också. Liksom barnbassängen på hotellet. Men kottar, gungor och barnbassänger finns i betydligt enklare och billigare varianter.

Om ni väntar två år är det mer välinvesterade pengar.

• Hyrtebirte

Några av barnkarusellerna har nedre längdgräns på 95 cm. Så är barnet kortare än så minskar det ni kan åka. Men djuren har så klart ingen längdgräns. Å andra sidan är en tvååring oftast lika intresserad av katter, kråkor och hundar som zebror, lemurer och röda pandor. De fattar inte att det är något särskilt med exotiska djur. De är lika glada på närmsta 4H-gård. Nästan gladare, för där får man klappa.

Jag var på Kolmården med barn som var 2, 4, 6 och 8. Det var åttaåringen som fick ut mest av djurparken. Det var han som fattade grejen med att djuren är från andra platser på jorden, är ovanliga osv.

• randigorutig

Börja med att se lite djur, skit i linbanan om det är lång kö, han är kanske ändå för liten. Menar att köande i nån timme inte är värt det för honom. Ta bamses värld sist för han lär fastna där. Käka där oxå, bra mat för barn. Ta bara nåt mellanmål i början när ni strosar runt o ser djuren. Delfinshowen kommer han nog gilla!

Vi har varit där massor o aldrig ens tänkt tanken att låsa vagnen, alla lämnar. Det är mycket folk nu så välj ut en grej som ni satsar på och låt resten bli som det blir. Jag hade valt delfinshowen som ett måste, strosa i djurparken så länge ungen vill/orkar o sen hänga i bamses värld o äta o go with the flow typ. Ha så kul!

• Harvester

Har varit på Kolmården både vid 1,5 och 2,5 år. Han uppskattade linbanan båda gångerna men ville vara mer i jättesandområdet på lekplatsen än titta på djuren.

Bamses värld funkade men han ville helst plaska i fontänen (ta med en liten handduk!).

Finns säkert billigare utflyktsmål som uppskattas lika mkt av barnet men då jag gillar Kolmården har vi åkt dit årligen i alla fall :)

Delfinshowen har tyvärr inte funkat för oss då han inte gillar det höga ljudet och är rädd för åskan (de hade iaf åskljud i showen de två gånger vi varit där). Kanske ta med hörselkåpor?

• Harvester

PS Det är minst kö till linbanan sent på dagen en liten stund innan stängning, då är de så trötta att det är lätt att få dem att sitta still också :)

• Lyckoslantsprenumerant

Om man bor på hotellet kan man komma in på området en timme innan de öppnar för andra. Det är då man går till linbanan! Ingen kö!

Men om ni vuxna inte är jättepepp så kan ni gott vänta några år med Kolmården. Det är mest för de större barnen.

• LejonSa

Hej alla!!

Tack för era tips. Nu har vi varit där. Igår. Vi tog linbanan först, ingen kö. Var där direkt på morgonen. Sonen gillade det. Speciellt när han fick se sina favoriter: girafferna! Lejonen såg han inte så tydligt. Och zebrorna var roligare på nära håll vid savannen. Men annars gillade han linbanan. "Gunga" tyckte han det var. Stor gunga ja lilleman

Det var en lyckad dag! Något uttråkad mot senare timmarna men väldigt fascinerad så fort han fick se djuren. Bamses värld och alla karuseller så klart. Delfinshowen hann vi med också. Var okej stundtals. För honom då. Vi föräldrar älskade den!

Har en pojke som varit fascinerad av lejon och tigrar så länge jag kan minnas. Och går alltid runt med en sebra eller giraff i handen, så han uppskattade definitivt att se dom. Hade tagit med hans djurleksaker hemifrån. När han såg sebrorna tog han snabbt upp sin leksakssebra och höll den mot sebrorna på savannen och jämförde haha... "titta mamma titta"

Så hit ska vi fler gånger!

Tillägger också att det var typ noll kö till mat eller attraktioner. (Även om sonen inte skulle instämma... 4 personer före i kön till skalmansbilar var ju en eeeevighet )

Tack igen!

Svar på tråden Kolmården tips