• vertias

Knöl på halsen! Farligt?!

Hej,

Jag har en son på två månader som jag idag hittade en knöl på halsen på. Den sitter på höger sida typ under örat och är mindre än en ärta och går att "flytta" på. Vet någon av er något om detta är normalt? Googlade lite och det verkar vara normalt men blir ändå livrädd att det ska vara cancer eller något sådant. Han är född sex veckor för tidigt och han fick en ganska tuff start så jag känner att jag bara vill att allt ska vara bra nu.

• Svar på tråden Knöl på halsen! Farligt?!
  • Jancal

Min son hade också en knöl där när han var liten, det var en svullen lymfkörtel som uppkommit efter förkylning. Det försvann efter några veckor.

• Swimme

Har själv en knöl, inte direkt under örat men precis där käkbenet böjer sig. Knölen går att flytta på. Tror det är brosk, har haft den i flera år (15+), den har inte växt eller gör ont så jag antar att det inte är något farligt.

• EpicNurse

De flesta bebisar har så. Eller rättare sagt alla har så, men det är lättare att känna på bebisar. Det är lymfkörtlar. Finns överallt i kroppen tex armhålorna, ljumskarna, nacken, halsen, käkarna, skalpen

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • vertias

Att tillägga så bryr han sig inte om när vi är där och känner på den. Och den känns inte direkt utan man måste typ "leta" upp den. Jag hoppas att det inte är någon fara. Enligt 1177 så kunde vi avvakta tills på tisdag när vi ska på besök hos bvc. Men som mamma är man ju så sjukt orolig och kan inte tänka på något annat.

• EpicNurse
    vertias skrev 2017-07-21 17:52:58 följande:

Att tillägga så bryr han sig inte om när vi är där och känner på den. Och den känns inte direkt utan man måste typ "leta" upp den. Jag hoppas att det inte är någon fara. Enligt 1177 så kunde vi avvakta tills på tisdag när vi ska på besök hos bvc. Men som mamma är man ju så sjukt orolig och kan inte tänka på något annat.

Vårt barn hade/har också lymfkörtlar som känns. Det har han haft sedan födseln både på bakhuvudet och nacken. Dom är också typ som linser i storlek, rörliga och oömma. Ibland blir dom lite större, vilket dom ska bli vid infektioner/inflammationer för det är ju en del av kroppens immunförsvar.

Så länge lymfkörtlar är mindre 2 cm så räknas dom inte som förstorade.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • AB9

Det är inget farligt, det är säkert en körtel eller en brosk!

• Bimbim79

Lymfkörtel, min son har det med, sen en intensiv period när han va mindre av vattkoppor förkylningar efter varandra. Däremot ska ni inte hålla på å känna, flytta på den, låt den vara så minskar den igen!

• vertias

En liten uppdatering! Hon på bvc kände bara lite snabbt och sa att hon inte kunde känna något oroväckande men att jag ändå ska hålla koll. Nu tycker jag bara den blir större och större men kan det vara att jag varit där och känt på den? Kände nu men har inte känt på den sedan i tisdags :O bvc sa även att om jag fortfarande är orolig så kan en läkare titta på det, kanske skulle begära det så jag blir lite lugnare. Han har inte varit förkyld än, kanske är ett tecken på att något är på G.

Svar på tråden Knöl på halsen! Farligt?!