Fel av mig eller förskolan?
På mitt jobb försöker vi av olika skäl vara bemannade under så lång tid som möjligt under dagen, oftast 06-17 genom att vi i personalen föredrar att flexa lite olika. Den morgonpigga med sambo som jobbar kväll jobbar 06-15, singeln som har lång restid 08-17 o.s.v , jag har dock valt att jobba 06-16 med två timmars lunch under många år p.g.a mina hundar. Vi hinner då i lugn och ro gå en lång promenad och umgås.
Min sambo jobbar 100 % men också en helg i månaden och tar ut sin komptid jämt fördelat över veckorna, så jobbar 08-15.10.
Nu har förskolan fått reda på mitt upplägg och opponerar sig, utåt sett för "barnets bästa". De menar på att jag inte har rätt att lägga mina arbetstider så att min arbetsdag blir extra lång. Jag menar på att det inte skulle spela någon roll om jag jobbar 06-15, 07-16 eller 08-17 det skulle fortfarande vara min sambo som lämnar resp. hämtar på förskolan. 07.50 och 15.20. Möjligen skulle jag kuna vara på plats 10 min före på eftermiddagen om jag jobbade 06-15. Vi föräldrar skulle vara betydligt mer stressade över att också hinna med hundarna samtidigt som lämning/hämtning och matlagning. Idag väcker jag hundarna 05, går en promenad, dukar fram frukost åt sambon och barnet och väcker dem strax innan jag går till jobbet. Sambon kommer hem med barnet och förbereder middagen som sen lagas medan jag och barnet rastar hundarna. Han behöver inte stressa för att hinna få ut dem då de fortfarande är nöjda efter lunchpromenaden, 11-13.
Förskolepersonalen vägrar se det så och tycker att vi ska lägga om schemat så att jag eventuellt kan hämta de där 10 minutrarna tidigare. Dessvärre så tror jag inte att jag kommer ifrån vid 15 alla dagar om eftermiddagsbestyren på jobbet ska skötas av en person mindre.
Det har vuxit till en infekterad konflikt som går ut över kommunikationen kring barnet, jag överväger att ta det till högre ort men måste få fråga. Är det verkligen jag som har fel? Har de rätt att lägga sig i mina arbetstider om det inte alls påverkar barnets tider?