• Anonym (...)

Kan arbetsgivaren kräva läkarintyg första dagen?

Hej

Jag har senaste året haft mycket sjukfrånvaro pågrund av depression och återkommande ångestproblematik. Ibland har jag så mycket ångest att det blir oöverstigligt att gå till jobbet, även fast jag äter ångestdämpande. Nu har min chef sagt att jag ska visa upp läkarintyg redan från första sjukdagen. Jag skulle kunna ringa min kontakt i psykiatrin så i praktiken är det inget problem (förutom att hen kanske inte är på plats dagligen då), men kan arbetsgivaren bara bestämma det "hur som helst"?

• Svar på tråden Kan arbetsgivaren kräva läkarintyg första dagen?
  • Anonym (Mimmi)

Ja vissa fall kan dem det tror jag.

• Snuttis2

Ja! Arbetsgivaren kan kräva första dag intyg om du haft upprepad korttidsfrånvaro !!!

• Anonym (H)

Inte hur som helst, men har du varit mycket frånvarande så kan de ha rätt att kräva förstadagsintyg. Prata med ditt fackförbund för att ta reda på exakt vad som gäller!

• Anonym (...)

Jag har googlat lite och hittat att det krävs att det föreligger särskilda skäl, men vad räknas som särskilda skäl?

Så om jag skulle vara hemma på måndag-tisdag exempelvis och inte visar upp ett läkarintyg, så försvinner min sjukersättning trots att jag inte fått reda på de särskilda skäl som skulle motivera det?

• Anonym (Tja)
    Anonym (...) skrev 2017-07-21 19:51:28 följande:

Jag har googlat lite och hittat att det krävs att det föreligger särskilda skäl, men vad räknas som särskilda skäl?

Så om jag skulle vara hemma på måndag-tisdag exempelvis och inte visar upp ett läkarintyg, så försvinner min sjukersättning trots att jag inte fått reda på de särskilda skäl som skulle motivera det?

Alltså särskilda skäl lär ju vara att du haft mycket upprepad korttidsfrånvaro. Och nu har de meddelat dig att de hädanefter vill ha intyg från dag 1.

Det här är standardförfarande, inget konstigt alls. Du får börja ringa din vårdcentral eller din läkare inom psykiatrin varje gång du vill stanna hemma helt enkelt.
  • Abegayle70

ja det kan dom, men de får betala läkarbesöket.

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Unaangelita

Min arbetsgivare kräver första dagsintyg om man haft mer än 5 sjukfrånvaro-tillfällen under en 6-månaders period. Arbetar för ett av Sveriges största tågbolag.

• Anonym (H)
    Anonym (...) skrev 2017-07-21 19:51:28 följande:
    Jag har googlat lite och hittat att det krävs att det föreligger särskilda skäl, men vad räknas som särskilda skäl? Så om jag skulle vara hemma på måndag-tisdag exempelvis och inte visar upp ett läkarintyg, så försvinner min sjukersättning trots att jag inte fått reda på de särskilda skäl som skulle motivera det?

Minns jag rätt så handlar det om sex frånvarotillfällen på en tolvmånadersperiod. Efter det kan arbetsgivaren begära intyg. Det handlar om att arbetsgivaren har ett rehabiliteringsansvar och därför behöver ha koll på din hälsa för att kunna ta reda på om det finns något de kan göra för att förbättra den.
  • Anonym (Arbetsgivare)

Ja, arbetsgivaren har rätt att kräva förstadagsintyg vid upprepad sjukfrånvaro, arbetsgivaren beslutar även om medarbetaren får gå till valfri läkare eller om om arbetsgivaren har en utsedd Företagshälsovård. Arbetsgivaren ska stå för kostnaden av förstadagsintyget.

• Anonym (Jodå)

De kan dessutom alltid neka dig sjuklön om de anser att du borde kunna jobba trots dina problem. Det gäller även de första sju dagarna utan intyg. Sjyklöneperioden beslutas av arbetsgivaren på samma sätt som sjukpenningperioden av FK.

• Anonym (...)
    Anonym (Jodå) skrev 2017-07-21 21:58:42 följande:

De kan dessutom alltid neka dig sjuklön om de anser att du borde kunna jobba trots dina problem. Det gäller även de första sju dagarna utan intyg. Sjyklöneperioden beslutas av arbetsgivaren på samma sätt som sjukpenningperioden av FK.

Kan de neka det även om man visar upp ett intyg? 
  • Anonym (Jodå)

Japp. De ska bedöma om skälen är godtagbara.

Då får du söka sjuklönegaranti på FK som betalar ut sålänge medan de gör en överprövning av arbetsgivarens sjuklönebeslut och ser om de håller med arbetsgivaren eller inte. Det är MYCKET ovanligt. Jag skulle vilja säga att det är så ovanligt att om du tror att det är aktuellt är du förmodligen en smitare som behöver smisk på stjärten och masa dig till jobb.

• Anonym (...)
    Anonym (Jodå) skrev 2017-07-21 22:14:35 följande:

Japp. De ska bedöma om skälen är godtagbara.

Då får du söka sjuklönegaranti på FK som betalar ut sålänge medan de gör en överprövning av arbetsgivarens sjuklönebeslut och ser om de håller med arbetsgivaren eller inte. Det är MYCKET ovanligt. Jag skulle vilja säga att det är så ovanligt att om du tror att det är aktuellt är du förmodligen en smitare som behöver smisk på stjärten och masa dig till jobb.

Jag tror inte att det är aktuellt, jag frågade hur det fungerar. 
Svar på tråden Kan arbetsgivaren kräva läkarintyg första dagen?