• Belse

    Hungrig men ingen matlust ALLS

    Jag har senaste tiden, sedan kanske 2-3 veckor tillbaka haft jättesvårt med att hitta matlust. Jag äter för att överleva (dagens mat har hittills bestått av två mackor) men känner inget som helst sug efter mat eller sötsaker heller för den delen (och då är jag ändå en sockerråtta som dyrkar godis och sånt). Detta gör att jag känner mig trött och deprimerad, eller så är jag deprimerad vilket gör att jag inte äter ordentligt - och att det i sin tur gör mig trött...

    Min matbudget ligger rätt högt trots att jag inte äter. Jag skäms över att jag varje vecka får slänga massa mat som blivit gammal för att jag köpt men inte ätit det. Men problemet är verkligen att jag inte är sugen på NÅGON mat. Jag köper ju för att jag VILL vara sugen och VILL äta...

    Hur som helst.... Någon som varit med om samma? Hur har ni kommit ur det?

  • Svar på tråden Hungrig men ingen matlust ALLS
  • Lena

    Ät oftare även om det bara blir smörgåsar eller vad du kan äta. Köp lite av färskvaror och mer av sånt du kan frysa in om du inte äter upp det

  • Belse

    Jag försöker verkligen, men jag mår illa bara jag tänker på att äta. Jag har hela min frys proppfull med mat som jag inte äter. Lagad mat är inte att tänka på. Enda gångerna de senaste månaderna jag har lagat någon form av "mat" har varit när min pojkvän kommit till mig och jag har överraskat med våfflor eller pannkakor. Jag köper mat för att jag VILL bli bättre men det tar liksom stopp där. Med den maten jag har i frysen skulle jag kunna klara mig i flera månader. Och pastan jag köpt det senaste året har åkt in i skafferiet och stannat där. Tror jag har lagat mat själv hemma max 5 ggr sedan jag flyttade i oktober förra året.

    Jag har inga direkta problem att äta om jag inte lagar maten. Ingen aptit men då kan jag TVINGA i mig lite...

  • Anonym (A)

    Kan du vara deprimerad eller ha någon fysisk orsak till att du inte äter? Borde du söka på vårdcentralen, tror du? När jag var deprimerad kunde jag jag köpa hem choklad, men fick tvinga i mig enstaka bitar. Jag satte mig på önskekost och fick antidepressiva tabletter, så fixade det sig på sikt för min del.

  • Belse

    Jag börjar fundera på det jag med... Jag och pojkvännen har haft det lite krassligt senaste månaden och det har påverkat mig väldigt mycket. Men nu är det nästan helt bra igen. Vi var iväg på en liten bilsemester och kom hem idag. Känt mig deprimerad, ledsen och ensam hela dagen. Dock vet jag ju inte om det är för att jag inte ätit som jag känner mig deprimerad, eller om det är för att jag inte mår helt bra psykiskt.

  • Aniiee

    Hur är vädret?

    Helt ärlig fråga, jag drabbas nämligen själv av aptitlöshet på sommaren helt enkelt för varmt.

    Annars gäller "ät ändå" för att få igång aptiten. Gör smoothies och over night oats att ha i kylen/frysen några dagar. Smoothies-paket i frysen är räddaren i nöden här.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • EmmelieS

    Hej!

    Nu var det ett tag sedan du skrev detta och jag hoppas att det går bättre för dig nu. Men jag tänkte ge ett tips som funkade för mig, om det blir såhär igen för dig eller om någon annan med samma problem läser tråden. När jag kände såhär så tänkte jag: "då är det ju lika bra jag detoxar då, när jag ändå inte kan äta". Jag köpte en juice-fasta på ekobutiken i stan (finns på massa olika ställen). Att fasta är ju faktiskt också bra att göra emellanåt, låta kroppen vila. Och då behöver man ju bara dricka och juice tycker väl de flesta är gott. Men, under tiden så blir man ju faktiskt lite trött på bara juice och, iallafall jag, blir sugen på att få äta riktigt mat igen.

    Hoppas att detta kan fungera för någon mer. :)

Svar på tråden Hungrig men ingen matlust ALLS