• Maartiinaaa

Tvillingar, mf på ena! :(

Idag var det dags för kub-test. Kom dit i tron att jag va gravid 12+1. Blev inget kub då den lill* va för liten och därför blev flyttad bakåt till 11+0.

För en vecka sen blödde jag en del och hade riktigt ont. Blev en tur till akuten där prover togs.

Igår va vi på vul där dem såg en blödning, allt annat såg bra ut. Idag på ultraljudet så konstaterade barnmorskan att blödningen som sågs va en till hinnsäck, det hade alltså vart 2 små liv till en början men nu bara en. Någon som vart med om detta tidigare?

Också väldigt förvirrad över dateringen då jag har en regelbunden menscykel på 28 dagar. Är det ens möjligt att ha ägglossning en vecka eller nästan mindre innan nästa mens?

• Svar på tråden Tvillingar, mf på ena! :(
  • lilaemma

Det är väldigt vanligt att det startar som två och sedan bara blir en. Sorgligt, men sant. Hur lång lutealfas man har är väldigt olika från person till peeson, men är den mindre än en vecka kan det vara svårt för ägget att fästa. Det kan ju också vara så att ägget tog lite extra lång tid att fästa, då blir ju också dateringen förskjuten. Grattis till bäbisen som är kvar och hoppas att allt går bra flr er nu.

• Maartiinaaa

Det är alltså det.

Hoppas med att den andra klarat sig fint.

Har inte haft koll på min ägglossning tyvärr.

Så dem räknar från när ägget fäster och inte från ägglossning? Då kanske den 14 dagars fasen stämmer på mig i vilket fall då. Annars låter 5 dagar väldigt kort.

• Jag är bara jag

En graviditet räknas från mensens början vid kontakt med mvc och vården om man inte specifikt vet att man inte blev gravid 14 dagar efter mensens början. T.e.x för att man inte haft sex så b-fdatumet kan stämma eller vet sin äl eller har mycket längre cykler. Embryot fäster tidigast 5 dagar efter äl och inte senare än 7 dagar efter. Har gjort 14 IVF:er och det har läkarna sagt. Ens egen lutealfas ändras inte och under en vecka är inte möjligt. Du kan ha haft senare äl, men VUL/UL är inte heller exakt så man ska inte haka upp sig så mycket på en vecka hit eller dit dateringsmässigt. Det viktiga är om fostret lever vilket det ju gjorde.

• IVFmamma

Jag har varit med om tvilling 2 ggr. Första gången gjorde vi vul i v.8 och såg 2 foster, i v.15 slog hjärtat bara på 1. Detta var min 2a graviditet

Sen i 5e graviditeten gick vattnet i v.9 och vul gjordes där det konstaterades att det hade varit tvillingar. Blödde sen varje dag mer eller mindre som mens mellan v.9-16

Svar på tråden Tvillingar, mf på ena! :(