Sladdis!
Jag och min man har två barn, idag 5 och 8 år gamla. Två underbara tjejer. Jag var ung när jag fick dem och vi är nu sugna på att skaffa en liten sladdis.
När min syster fick barn för 8 månader sen, tjatade min stora tjej som en galning på att hon också ville ha ett syskon! Vi sa då nej. Jag ville, men min man kände sig osäker. Nu har dock min man ändrat sig och även han är välsigt sugen på en till. Min stora tjej är väldigt ansvarsfull och förnuftig i personligheten och Älskar när vi träffar min systers bebis och hon vill direkt ta hand och passa honom och tycker han är världens finaste. Hon älskar även att leka med dockor och låtsas att det är riktiga bebisar och frågar mig vilka kläder de ska ha så de inte blir för varma och hur ofta de ska äta, så leken blir så trogen som möjligt.
Hur som helst, när jag och hennes pappa och börjat pika lite om att tänk om vi hade en egen bebis, då har hon plötsligt ändrat sig och säger att hon Absolut inte vill ha ett syskon! Det räcker med min systers bebis.. Hon säger att hon inte vill att Någonting ska förändras och att jag ska Lova henne att vi inte skaffar ett barn till. Hon börjar nästan gråta när hon säger det och man märker att hon har en klump i magen. Hon är inte arg, utan ledsen. Och nu mår jag så himla dåligt över hur hon känner :( Här går jag och hennes pappa och planerar att skaffa ett till barn, och hon Gråter nästan för att hon verkligen inte vill..
Hur hanterar man detta?
Hur har det gått med era barn när de fått ett mindre syskon? Mina tjejer kommer troligtvis vara 6 och 9 år när syskonet kommer. Men nu har jag ångest och undrar om vi kanske inte ska skaffa ett till :(
Vill också tillägga här att självklart förändras livet lite när man får ett barn till. Men vi kommer fortsätta åka på solsemester minst en gång om året, det finns gott om plats i vårt hus till ett barn till osv. Mitt mål är ändå att livet ska behöva ändras så lite som möjligt för mina äldre tjejer..
vi har alltså ibte berättat rakt ut att vi Ska skaffa ett barn till, utan bara pikat lite om det. Men om vi nu väljer att skaffa ett till barn, hur går man vidare nu? Pratar inget om det förens man berättar i mitten av graviditeten? Eller förbereder henne på att det kanske blir ett syskon?