• ldb

Vilken avdelning åker man akut till i malmö

Har haft blödning i 2 dagar nu. Första dagen kom lite ljusrosa klart rött blod enbart efter jag varit på toa. Igår kom det på morgonen första toa besöket mörkt rött blod inget mer på hela dagen idag kom det lite mörkrött blod första toa besöket kanske 5 droppar. Nör jag torkar mig kommer det blod på pappert. Nu är jag orolig och vill åka in. Jag har inga smärtor eller så. Vart åker man? Är det förlossningen eller finns det annan akut mottagning?

• Svar på tråden Vilken avdelning åker man akut till i malmö
  • EpicNurse

Vilken vecka är du gravid i?

Det är inte lönt att du åker in om du är innan v 18 typ. Det är inget akut och man undersöker inte det akut och framförallt inte på helgen.

Ring till dom och fråga om du kan få en tid nån gång nästa vecka.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    EpicNurse skrev 2017-07-22 10:21:49 följande:

Vilken vecka är du gravid i?

Det är inte lönt att du åker in om du är innan v 18 typ. Det är inget akut och man undersöker inte det akut och framförallt inte på helgen.

Ring till dom och fråga om du kan få en tid nån gång nästa vecka.

Förresten, Oavsett vilken vecka du är i så ska du ringa innan för det är ingen som uppskattar att man bara kommer in för att man är orolig. Så googla kvinnokliniken Malmö så hittar du nog numret!

Men som sagt, är du innan v 12 och bara har blött lite och inte har ont så kommer man nog inte ens erbjuda en tid, utan be dig avvakta och se om blödningen ökar eller minskar. Oro är ingen indikation på att undersökas akut. Då får man kontakta sin barnmorska istället, blödning i tidigt graviditet är jättevanligt.

Men är du över v 22 så kan det vara att dom vill kontrollera dig! Så ring alltid innan!
  • mrshudson75

När jag bodde i lund under min förra grav. åkte jag in flera ggr pga blödningar o sammandragningar, då till gynakuten vägg i vägg m förlossningen. Första ggn i v 10. De tog sig alltid tid. Jag ringde först o fick ofta vänta en stund men blev alltid tagen på allvar o undersökt ordentligt.

Ring dit, till lund om du inte hittar gynakut i malmö.

<3

• EpicNurse
    mrshudson75 skrev 2017-07-22 12:43:32 följande:

När jag bodde i lund under min förra grav. åkte jag in flera ggr pga blödningar o sammandragningar, då till gynakuten vägg i vägg m förlossningen. Första ggn i v 10. De tog sig alltid tid. Jag ringde först o fick ofta vänta en stund men blev alltid tagen på allvar o undersökt ordentligt.

Ring dit, till lund om du inte hittar gynakut i malmö.

<3

Fast Lunds patienter tillhör Malmö på kvällar och helger på sommaren. Och i Malmö undersöker man inte det akut om man inte blöder väldigt mycket eller har väldigt ont.
  • mrshudson75
    EpicNurse skrev 2017-07-22 12:58:13 följande:

Fast Lunds patienter tillhör Malmö på kvällar och helger på sommaren. Och i Malmö undersöker man inte det akut om man inte blöder väldigt mycket eller har väldigt ont.

Så dumt. Då får man stå på sig då. Säga att man har riktigt ont :-/
  • EpicNurse
    mrshudson75 skrev 2017-07-22 13:03:12 följande:

Så dumt. Då får man stå på sig då. Säga att man har riktigt ont :-/

Ja det är tråkigt... Men samtidigt är det ju inget som är farligt för kvinnan. Det är jättejobbigt rent psykiskt men det är absolut inget farligt att ha lite blödning.

Nej varför det? Det är så av en anledning och det är för att det inte finns resurser att undersöka patienter med icke livshotande tillstånd på jourtid. Att ljuga för att tvinga sig till en undersökning när man inte behöver det är aldrig rätt, och tar resurser från de som verkligen behöver dem!
  • Marie19

Jag har fått två missfall. Det ena och första, då gick jag komma till vc där jag gjorde vaginalt ultraljud, v 13.

Sen fick jag bara gå hem- det skulle komma av sig själv sa de.

Vid andra tillfället var det gynmottagningen jag ringde. De sa att det är så oerhört vanligt och att hon inte trodde det var missfall. Jag skulle ringa om det började blöda mer. I den stunden blev jag lugnad och i efterhand är jag tacksam för det. Oron och ångesten var värre än själva blödningen. Detta var också vecka 13.

Sen började det blöda mer och jag ringde vid midnatt. De sa att jag kunde komma in på morgonen efter. Väl där fick jag vänta i fyra timmar på att komma in - var inte prioriterat. Fick göra vagibamt ultraljud och fick besked om missfall - det hade jag förstått långt innan.

Hursomhelst , i graviditeten efter som ledde till min son , då blödde jag liten blödning i vecka 8. Jag hörde aldrig av mig till vården, jag visste att det skulle ta mer kraft än vad det skulle lugna. Är skitjobbigt att sitta där. Jag avvaktade och blödningen slutade.

I denna graviditeten fick jag liten blödning som höll i sig i ett dygn. Var i vecka 19+0. Jag hade så klart panik och ångest. Jag avvaktade då också, av erfarenhet av två missfall så har jag förstått att det märks om det är missfall. Det slutar inte blöda och det ökar och gör ont.

För mig har det bästa varit att bara försöka leva på som vanligt , dricka kaffe, se tv.....

• Marie19

När vi satt och väntade i väntrummet kom det in kvinnor i ambulans, jag förstod det som att det fanns äldre kvinnor med misstänkt cancer etc. I efterhand och delvis då också förstod jag att missfall inte är något livshotande - det var en oerhörd kris för mig just då, jag fick ta antidepressiva tabletter och gå till kurator etc och mådde verkligen piss!!

Men det går inte att påverka en graviditet eller ett missfall. Ta en stund i taget.

Svar på tråden Vilken avdelning åker man akut till i malmö