• karlsson n

    Domän till länkar m.m.

    Är det smart att ha en extra domän till sin hemsida för t ex sådana här saker där man kanske lägger till en länk till sin hemsida för att få lite extra trafik:
    Inlägg i gästböcker
    Inlägg på forum
    E-mail man skickar
    Eller kan man lika gärna använda den vanliga adressen man har till hemsidan?
    Jag tänkte att det kanske kunde vara smart att ha en extra adress för sådant här eftersom man kanske inte vet om t ex Google straffar domänen eller att det på annat sätt kan påverka domänen negativt med sådana här saker som det ovan skrivna. Kanske dumt att riskera sådana här negativa saker när man inte vet exakt vad följderna kan bli.
    domännamn länkar
  • Svar på tråden Domän till länkar m.m.
  • gahadas

    Google kan klaga om du har dubbelt content. På jobbet har vi många kunder som använder en underdomän till tex bilder.... typ bilder.domän.se.

    Mer trafik lär du inte få.

  • karlsson n

    Det här med double content kände jag till att man skulle undvika.

    Man kan väl få mer trafik via länkar som leder till underdomänen. Sedan kan man länka ifrån undersidan till huvudsidan & få mer trafik till den också.
    Eller varför skulle man inte kunna få mer trafik via tillagda länkar i gästböcker, forum, e-mail m.m.? Det var ifrån länkarna jag menade att man skulle få mer trafik. Inte bara att ha en undersida till huvuddomänen.

    Tror ni båda domänerna straffas om man oavsiktligt skulle råka ut för något ifrån t ex Google på en underdomän. Alltså att huvuddomänen också straffas. Det är ju nästan samma domän på en huvud- & underdomän skulle man kunna säga. Underdomänen hänger ju samman med huvuddomänen.

    Exempel på vad jag menar med huvuddomän & underdomän.Så det inte blir några missförstånd:

    domänen.se (huvuddomän)
    bloggen.domänen.se (underdomän till domänen.se)


    underdomän huvuddomän
  • gahadas
    karlsson n skrev 2017-07-23 18:04:08 följande:

    Det här med double content kände jag till att man skulle undvika.

    Man kan väl få mer trafik via länkar som leder till underdomänen. Sedan kan man länka ifrån undersidan till huvudsidan & få mer trafik till den också.
    Eller varför skulle man inte kunna få mer trafik via tillagda länkar i gästböcker, forum, e-mail m.m.? Det var ifrån länkarna jag menade att man skulle få mer trafik. Inte bara att ha en undersida till huvuddomänen.

    Tror ni båda domänerna straffas om man oavsiktligt skulle råka ut för något ifrån t ex Google på en underdomän. Alltså att huvuddomänen också straffas. Det är ju nästan samma domän på en huvud- & underdomän skulle man kunna säga. Underdomänen hänger ju samman med huvuddomänen.

    Exempel på vad jag menar med huvuddomän & underdomän.Så det inte blir några missförstånd:

    domänen.se (huvuddomän)
    bloggen.domänen.se (underdomän till domänen.se)


    Inga missförstånd. Det finns ingen annan definition på underdomän :)

    Ja huvuddomänen kan bli straffad. Sen beror det lite på om huvuddomänen och underdomänen pekar på samma IP/server.

    Jag fattar inte var denna ökade trafik ska komma från, som du inte redan får. Då kan du ju lika gärna länka huvuddomänen i inlägg osv. Ska du bara länka fram och tillbaka eller vad?
  • karlsson n

    Den extra trafiken ska helt enkelt komma ifrån länkarna man har lämnat i forum m.fl. ställen. Vare sig besökarna kommer till sajten på huvuddomänen eller underdomänen.

    Lägger man till huvuddomänen kan man kanske bli av med hela hemsidan ifall domänen skulle bli avstängd pga t ex några inlägg blir klassade som spam.

    Det var därför jag tänkte att man kunde använda en annan adress till länkar m.m. man skriver för att få besökare till sin hemsida. Sedan om det räcker att ha en subbdomän till huvuddomänen som andra adress eller om man måste ha en helt annan adress vet jag inte.

    Jag vill iallafall undvika att få hela sajten raderad pga länkar man skriver råkar klassas som spam.

    Man kanske inte alls ska bry sig om att skriva en massa länkar till sin hemsida utan lägga allt jobb på själva hemsidan. Är hemsidan tillräckligt bra gör den nog nästan reklam för sig själv till slut. En del som hittar den tipsar sina kompisar osv.

    På det sättet krånglar man inte till det lika mycket med t ex flera webbadresser, kanske flera e-mailadresser m.m.


    subdomäner spam
Svar på tråden Domän till länkar m.m.