• Kattis75

    Hur hittar jag rätt hjälp?

    Min uppväxt präglades av en pappa som inte tyckte jag dög till någonting. I skolan var jag mobbad av 2-3 st och runt om stod andra som tyckte det var roligt och skrattade. Jag har pga detta låg självkänsla och självförtroende. Jag har klarat mig i många år men nu går det inte längre. Orsaken? Min brors sambo och en arbetskamrat. Enligt min brors sambo är det mitt fel att min bror är elak mot henne, för han blir sån varje gång jag är och hälsar på. Min arbetskamrat hittar alltid något som h*n tycker jag gjort fel. Hade h*n på ett vänligt sagt att det blivit fel så OK, men nej. Med riktig hånfull ton talar h*n om vad h*n tycker och tänker. Jag är ständigt orolig för vad som ska komma och har svårt för att sova. Har svårt för att somna, tankarna far och flyger och sedan vaknar jag tidigt vilket innebär att jag är ständigt trött. När jag nämner för någon hur jag har det, märker jag att de drar sig undan. Jag vill så gärna prata med någon, men vet inte vem jag ska vända mig till. Tycker det känns pinsamt att prata med någon ansikte mot ansikte. Jag tar tacksamt emot hjälp och råd.

  • Svar på tråden Hur hittar jag rätt hjälp?
  • Leylans

    Jag förstår att det kan kännas pinsamt, men läkare har hört allt, ja till och med stoppat upp fingrarna i någons ändtarm! Så att du kommer till din allmänläkare och berättar att du mår dåligt och behöver någon att prata med är inte alls konstigt. Även psykologer har hört det värsta, från folk som fantiserar om att döda någon till människor som drömmer om att ha sex med... Ja, barn. Så du är inte annorlunda eller märklig på något sätt. Du förtjänar att få all hjälp du kan få! Och det finns massvis med hjälp :) Låter som att du kan få hjälp att ändra din inställning och beteende i hur du bemöter andra, för att på sikt få dem att ändra sig. Boka ett möte med din husläkare idag och berätta att du mår dåligt över din barndom och behöver någon att prata med! Och känns det jobbigt, säg det. De hjälper dig. All lycka till! 

Svar på tråden Hur hittar jag rätt hjälp?