• Captainpaia

    Min mens är f*cked up

    (Inte säker på vilken kategori jag skulle lägga tråden)
    Hej! 

    Jag är 26 år, barnlös (vill inte ha barn än), har en sambo och min mens är konstig. Skulle vela veta om fler har/har haft som jag. Kanske höra era erfarenheter eller dylikt.

    Jag började med p-piller när jag var 16 år pga kraftiga och långvariga mens. Men jag tålde det inte och spydde hela tiden pga dem. Provade minst 5 olika sorters p-piller och fick tillslut minipiller cerazette. Dessa slutade jag med för ca 2,5 år sedan då andra biverkningar var jobbiga. Jag tänkte att min mens kanske inte är lika jobbig nu när jag är äldre, så tänkte att det var värt att prova utan piller.

    Mensen var lite oregelbunden efter att jag slutade, men det visste jag att den kunde vara några månader efter att man slutat. Men efter ca 6 månader efter att jag slutat så fick jag mens som varade i ca 18 dagar och jag blödde vid sex. Bokade tid hos gyn. och hon kollade och tog prover, allt såg bra ut. Månaden efter så blödde jag i 38 dagar. Inte kraftiga blödningar, men det ville inte sluta. Då fick jag remiss till ett större sjukhus där jag gjorde ultraljud. Allt såg bra ut.

    Fick inga direkta svar utan mer "vänta och se". Jag har inte blött i 38 dagar igen, men mensen har varit oregelbunden och jag har blött i mellan 6-18 dagar varje gång. Men det här året så har mensen betett sig konstigare. 
    Jag blöder knappt något i ca 8 dagar. Kan gå med enbart en binda på mig under hela dagen utan problem och mensen är bara brun och "klumpig", det är som att mensen inte vill/kan komma igång. Och cykeln är kort. Mellan 20-26 dagar. 
    Vissa tillfällen så har jag denna bruna mensen i 8 dagar och på 9:e dagen så kommer den "riktiga" mensen igång och jag blöder normalt i 8 dagar till. 

    Gick till vårdcentralen för ca 2 månader och fick inget direkt svar. Det var normalt enligt henne. Att jag inte har ägglossning eller vad hon nu sa. Frågade även om det betyder att jag kommer ha svårt att skaffa barn, hon bara log och rykte på axlarna typ. Fick inget konkret svar, var som om hon inte tog mig seriöst.

    Varför är min mens såhär? Är det mens eller är det något annat?
    Har precis skaffat Natural cycles för att försöka få lite mer koll på min mens och se om den kan upptäcka om jag har någon ägglossning.

    Vill typ att någon läkare ska ta mig seriöst och göra blodprov eller något. Hjälpa mig få tillbaka en normal mens. Om det ens går...

    Ni som inte har ägglossning som man ska, hur är er mens? Har ni lyckats skaffa barn?
    Finns det någon sjukdom eller dylikt som kan rubba mens/ägglossning/hormoner?

    Det blev en lång och kanske förvirrande text. Hoppas någon kanske kan säga något. Tack för att ni läst igenom. Känns som om att någon lyssnar i alla fall.

    PS. Har fått någon blödning idag, och det är rött, inte brunt. "ska" inte ha min mens förrän om typ 10 dagar. vad fan är detta för blödning då?.. Blir så less. 
  • Svar på tråden Min mens är f*cked up
  • UniformYankie
    Har också oregelbunden mens i mig själv, på minipiller blir den dock ännu värre. Men det är ju sådant man bara ska ta tydligen, haha. 
    Har dock märkt att jag kan få blödningar när jag stressar eller/och oroar mig väldigt mycket, så om du har mycket stress eller så så kan det ju vara det. 

    Men hade jag varit du så hade jag reagerat över det som hon sa på vårdcentralen, att du inte har ägglossning (alls? Eller bara nu? Eller vad menade hon?). Jag hade uppsökt vård igen men hos någon annan, och talat om för nästa läkare vad den förra sa om ägglossningen (+ resten av situationen).
    Tycker det du säger stämmer in lite på PCO, det behöver ju inte vara det, men se till att få det utrett för din egen skull. Du gör helt rätt i att ta det på allvar!
    Lycka till!

  • Hormonkarusellen

    Jag tycker du ska boka in dig hos privat gyn, det gjorde jag och fick hjälp direkt!

    Jag har motsatt problem, fick ingen mens alls och när den väl kommer är det tre droppar, över på två högst tre dagar, oftast räcker trosskydd...

    Jag har dock fått veta att jag inte får ägglossning, eller ja, om man har det har man ju mens, däremot kan man ju ha blödningar som inte är mens, dvs att du inte haft ägglossning innan. Så se till att få kolla upp, de kan göra ultraljud vaginalt och titta på dina äggstockar tex för att ge dig svar . Sök på nätet efter en gynekolog när dig, så kommer du att få bra hjälp!

Svar på tråden Min mens är f*cked up