• Anonym (ont)

Någon som har haft sammanväxningar i buken?

Jag har p.g.a endometrios en hel del sammanväxningar i buken. Man har vid tidigare operationer låtit dom vara kvar, med resultatet att jag haft kvar viss smärta. Nu har smärtorna eskalerat, och det är troligtvis p.g.a. nya sammanväxningar. Problemet är att läkaren inte vill operera bort dessa, eftersom risken ändå är stor att de kommer tillbaka igen. Men jag är sjukskriven för mina smärtor så för mig är det inte ett ok svar. 

Har någon här opererats för sammanväxningar tidigare? Hur blev resultatet? Kom de tillbaka? Efter hur lång tid isåfall?

• Svar på tråden Någon som har haft sammanväxningar i buken?
  • Anonym (Ej läkare)

Min mamma hade problem med tarmarna och blev opererad flera gånger. Hon fick sammanväxningar pga operationerna. Det verkar vara så att risken för sammanväxningar är mycket stor varje gång man opererar i och runt tarmarna. Det är förmodligen därför som läkaren helst vill låta bli att operera.

• LillaJag06

Jag har endo och sammanväxningar. Det kommer bara bli värre enligt min läkare när man är där inne och pillar så det får vara som det är.

• Anonym (patient och läkare)

Risken för och mängden sammanväxtningar ökar vid varje bukoperation. Jag var sjuk som tonåring och behövde flera bukoperationer. Nu, de senaste 15 åren, är jag frisk men har återkommande (ca 1 varje-varannat år) tarmvredsepisoder pga sammanväxtningar. Min förmåga att bli gravid och bära barn är begränsad. Vid min graviditet påverkades barnet pga att livmodern inte kunde expandera pga sammanväxtningarna.

Mitt personliga och professionella råd är att undvika operationer så långt som det är möjligt.

Kanske KBT för att lära dig hantera smärtan?

• Anonym (ont)
    Anonym (patient och läkare) skrev 2017-07-24 12:51:24 följande:

Risken för och mängden sammanväxtningar ökar vid varje bukoperation. Jag var sjuk som tonåring och behövde flera bukoperationer. Nu, de senaste 15 åren, är jag frisk men har återkommande (ca 1 varje-varannat år) tarmvredsepisoder pga sammanväxtningar. Min förmåga att bli gravid och bära barn är begränsad. Vid min graviditet påverkades barnet pga att livmodern inte kunde expandera pga sammanväxtningarna.

Mitt personliga och professionella råd är att undvika operationer så långt som det är möjligt.

Kanske KBT för att lära dig hantera smärtan?

Hur menar du att barnet påverkades? Blev det risk för missfall?

Det känns allmänt hopplöst det här, för smärtorna är verkligen handikappande. Och man kan inte göra något åt det. Känns helt galet...
    Anonym (ont) skrev 2017-07-24 15:59:58 följande:

Hur menar du att barnet påverkades? Blev det risk för missfall?

Det känns allmänt hopplöst det här, för smärtorna är verkligen handikappande. Och man kan inte göra något åt det. Känns helt galet...

Barnet påverkades av att det inte fanns rum att växa när livmodern bara kunde expandera åt ett håll. Sammanväxtningar kan vara som hårda ärrsträngar i magen och hos mig hindrade de livmodern från att kunna växa åt min "höger". Jag fick göra tillväxtultraljud varannan vecka efter v 22. Jag fick tarmvred igen under graviditeten. Jag hade hotande förtidsbörd fr v 24 pga att sammanväxtningarna/tarmarna irriterade livmodern och gav sammandragningar. Hon kunde stanna kvar i magen till v 36 och vi mår nu båda (efter en sväng på neo och iva) bra hemma.

Lita på att din läkare vill dig väl.
  • Anonym (ont)
    Anonym (patient och läkare) skrev 2017-07-24 16:43:45 följande:
    Barnet påverkades av att det inte fanns rum att växa när livmodern bara kunde expandera åt ett håll. Sammanväxtningar kan vara som hårda ärrsträngar i magen och hos mig hindrade de livmodern från att kunna växa åt min "höger". Jag fick göra tillväxtultraljud varannan vecka efter v 22. Jag fick tarmvred igen under graviditeten. Jag hade hotande förtidsbörd fr v 24 pga att sammanväxtningarna/tarmarna irriterade livmodern och gav sammandragningar. Hon kunde stanna kvar i magen till v 36 och vi mår nu båda (efter en sväng på neo och iva) bra hemma.

Lita på att din läkare vill dig väl.
    Usch vad läskigt. Jag har diskuterat detta med riskerna för en graviditet vid sammanväxningar också, men läkaren har sagt att det inte påverkat på något sätt. Har dock själv läst om att den kan orsaka komplikationer som ibland blir allvarliga. Svårt att lita på läkaren när man inte får hela sanningen.
    Anonym (ont) skrev 2017-07-24 17:52:48 följande:

Usch vad läskigt. Jag har diskuterat detta med riskerna för en graviditet vid sammanväxningar också, men läkaren har sagt att det inte påverkat på något sätt. Har dock själv läst om att den kan orsaka komplikationer som ibland blir allvarliga. Svårt att lita på läkaren när man inte får hela sanningen.

Tänk dig sammanväxtningar som inre ärr. Ju mer desto större risker för tarmvred mm. Därför ska man undvika all kirurgi som inte är nödvändig.

Det är väldigt ovanligt att ha så mycket sammanväxtningar att det påverkar en graviditet. Jag har genomgått fler än 10 större operationer i buken och i bäckenet.

Med största sannolikhet (om du inte genomgått något liknande) har du inte så mycket sammanväxtningar.

Som läkare finns det oändligt mycket man skulle kunna berätta men är det helt osannolikt är det också ganska onödig information/sanning.

Förhoppningsvis vill din läkare vad som är bäst för dig och hens rekommendationer bygger på din sjukhistoria och på vetenskap och beprövad erfarenhet.
  • Havstroll

Senast jag opererades där de tog bort sammanväxningar så blev jag nästan smärtfri i flera veckor. 2 veckor.
    Nu har jag norspan plåster, buskopan (kramplösande), nått antiinflammationiskt, piller som ger djupsömn (som kroppen inte klarar att gå in i själv när en står på morfin dygnet runt), en hög vitaminer, insomningstablett samt oxynorm vid behov -typ två om dagen.
    De vill inte operera igen.

• Solen lyser igen

Jag hade sammanväxningar men hade ingen smärta när jag gjorde kejsarsnitt klaffarna dem använde under operation rakade slita i sammanväxningen o ledde till att tarmen gick sönder ,fick opereras 2stora tarmoperation inom två veckor sen dess har jag tarm vred ,krampar i buken och det finns inget att göra åt ,sammanväxningar bruka bildas när det opereras i buken så jag råda dig att inte operera

Svar på tråden Någon som har haft sammanväxningar i buken?