• Anonym (anonym bara för att.)

Bilbarnstol - hjälp!

Ska äntligen börja jobba efter min föräldraledighet, dock byter jag arbete och kommer börja jobba tidiga mornar (5:30). Vet inte alls hur vi ska lösa detta med en extra bilbarnstol, då jag måste ha bilen till jobbet.

Sambon kan inte fästa en bakåtvänd stol (på annat sätt än säkerhetsbälte) i sin skåpbil som läget är idag, hur tusan ska vi göra? Finns det någon bakåtvänd stol som inte fästs med dessa "bälten" framåt i en framförvarande stol tex. (Hoppas ni förstår hur jag menar).

Köpa en extrabil är inget alternativ och jag har för långt att cykla till jobbet. Går heller inga bussar så tidigt på morgonen.

• Svar på tråden Bilbarnstol - hjälp!
  • EpicNurse

Man fäster de flesta bakåtvända stolar i krokar i golvet under mattan. Om det inte finns så fäster man i skenorna i golvet. Men eftersom det inte finns någon stol framför så lär det finnas öglor/krokar i golvet.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Lena

Kan stolen fästas i stolen den sitter i? Så man brukar göra i framsätet

Lena skrev 2017-07-24 13:40:22 följande:

Kan stolen fästas i stolen den sitter i? Så man brukar göra i framsätet

Hur fäster man då menar du? Vi har bara haft stolar monterade i bak och då har de ju funkat att fästa i framförvarande stol, nu ska de dock monteras i framsäte då det inte finns baksäten..
    EpicNurse skrev 2017-07-24 13:38:09 följande:

Man fäster de flesta bakåtvända stolar i krokar i golvet under mattan. Om det inte finns så fäster man i skenorna i golvet. Men eftersom det inte finns någon stol framför så lär det finnas öglor/krokar i golvet.

Ska kolla om de finns krokar, tror dock inte de. Hur tusan gör jag då? Är de lätt att montera krokar själv?
  • Anonym (Majken)

I skenorna under stolen! Bara de sitter i något som sitter fast!

• EpicNurse
    Anonym (anonym bara för att.) skrev 2017-07-24 13:42:58 följande:

Ska kolla om de finns krokar, tror dock inte de. Hur tusan gör jag då? Är de lätt att montera krokar själv?

Vet inte om man får det, men googla! Annars kan man lämna in och få det gjort i alla fall! :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
    Anonym (Majken) skrev 2017-07-24 13:44:54 följande:

I skenorna under stolen! Bara de sitter i något som sitter fast!

Så det är okej att dra "bältena" rakt ner liksom? De måste inte dras framåt?
  • Lena

Man monterar runt samma del som när man monterar i stolen framför och drar sen bandet under stolen och sätter fast

Inga krokar och såhär ser de ut under stolen, alltså inga skenor. Går de att fästa med detta på något sätt?

• Anonym (Majken)
    Anonym (anonym bara för att.) skrev 2017-07-24 13:50:44 följande:
    Så det är okej att dra "bältena" rakt ner liksom? De måste inte dras framåt?
    Ja för det vanliga bilbältet håller ju lixom stolen på plats neråt! Så då sitter stolen helt fast ändå! När jag vart osäker så har jag åkt till en som säljer bilstolar, typ babyproffsen. De har följt med ut till bilen och visat och fixat!
  • Guldbarb

Fråga i facebook gruppen bilbarnstolar så kan de säkerligen hjälpa till :) jag tror det borde gå att fästa där men banden ska korsas så de inte glider åt sidan

Anonym (Majken) skrev 2017-07-24 16:04:14 följande:

Ja för det vanliga bilbältet håller ju lixom stolen på plats neråt! Så då sitter stolen helt fast ändå! När jag vart osäker så har jag åkt till en som säljer bilstolar, typ babyproffsen. De har följt med ut till bilen och visat och fixat!

Tack!
    Guldbarb skrev 2017-07-24 16:33:42 följande:

Fråga i facebook gruppen bilbarnstolar så kan de säkerligen hjälpa till :) jag tror det borde gå att fästa där men banden ska korsas så de inte glider åt sidan

Tack!
Svar på tråden Bilbarnstol - hjälp!