• springa

    Var stå i korsning med trafikljus

    Om jag ska svänga vänster i en korsning med trafikljus och även bilarna på motsatt sida har grönt var ska jag då ställa mig? Mitt på vägen innan motsatta sidans körfält eller? Gjorde nämligen det idag men tyckte killen i bilen framför såg lite frågande ut.

    Kan inte trafiken från vänster få grönt när jag står där dessutom så jag blockerar deras väg?

  • Svar på tråden Var stå i korsning med trafikljus
  • Aikido

    Du får nog komma in med en ganska detaljerad bild av hur körfält och trafikljus är placerade och vilka ljus som finns (om det finns separat ljus för vänstersväng t.ex.).

  • springa


    Ganska exakt såhär ser den ut men känns som mindre utrymme i mitten irl
    Aikido skrev 2017-07-24 15:53:04 följande:

    Du får nog komma in med en ganska detaljerad bild av hur körfält och trafikljus är placerade och vilka ljus som finns (om det finns separat ljus för vänstersväng t.ex.).


  • Anonym (asdf)

    Du får göra en bedömning.

    Är det så många bilar framför dig så du kan bli stående kvar när de korsande bilarna får grönt? Då får du stå kvar.

    Kanske står du längst fram i kön när du får grönt? Då är det inga problem att köra ut i korsningen, men såklart släppa fram de som kommer från motsatt håll först.

  • Anonym (asdf)
    springa skrev 2017-07-24 15:58:53 följande:
    Ganska exakt såhär ser den ut men känns som mindre utrymme i mitten irl
    Ja du kan köra ut en bit i korsningen, men utan att stå i vägen för

    1. de som kommer från motsatt sida och ska köra rakt fram
    2. de som kommer från motsatt sida ska svänga vänster. De är ju i samma sits som du.
Svar på tråden Var stå i korsning med trafikljus