• Lina100

OROLIG (stor blödning trots P-piller)

Har skjutit upp mensen nu med p-piller sen jag fick dem, alltså sen i maj. 

Vaknade nu upp med världens mensvärk och blödning?! 

Det slutar inte blöda och blir  bara värre och värre
    Hur kan jag förhindra detta och varför blev det såhär?! 

• Svar på tråden OROLIG (stor blödning trots P-piller)
  • EpicNurse

Det är vanligt att det blir så när man äter ihop kartorna i början. Du kan köpa cyklo-f på Apoteket för att minska blödningen.

Antingen gör du uppehåll och har mens eller så fortsätter du äta tabletterna!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Lina100

Åh tack! Men äter inte socker-pillrerna 

Råkade ta två p-piller nu och jag har jätte ont i magen.. 

Jätte dumt av mig men jag trodde väl aldrig jag skulle börja blöda så mycket? hur länge kommer det vara såhär och hur kan kroppen släppa fram mensen?

Är jätte sur nu

• EpicNurse
    Lina100 skrev 2017-07-25 14:27:48 följande:

Åh tack! Men äter inte socker-pillrerna 

Råkade ta två p-piller nu och jag har jätte ont i magen.. 

Jätte dumt av mig men jag trodde väl aldrig jag skulle börja blöda så mycket? hur länge kommer det vara såhär och hur kan kroppen släppa fram mensen?

Är jätte sur nu

Eftersom din kropp inte är van vid att inte blöda ut slemhinnan i livmodern varje månad så får man ofta sånahär genombrottsblödningar i början. Om du blöder väldigt mycket så kan du nog räkna med att blöda som vid mens, alltså 4-7 dagar! Tror också att eftersom du säger att det blöder mycket så hjälper det nog inte att fortsätta med ppillerna dessa dagarna. Jag hade rekommenderat att göra uppehåll och ha mens i några dagar och sedan börja igen.

Man säger alltid att det tar upp till ett halvår innan kroppen ställt in sig helt på det nya preventivmedlet. Så man kan få blödningar lite hipp som happ innan kroppen vant sig!
  • Lina100

Okej, men vad händer om jag fortsätter äta p-pillrerna istället för sockerpillrerna nu när jag har själva blödningen. 

Kommer ens blödningen att sluta?

• Lena

Skjuter man upp mensen ska man ta en paus när man får en genomblödning(det du har nu) och börja med pillren igen en vecka senare. Det är normalt man inte kan skjuta upp mensen mer än tre månader med p-piller

• Lina100

Okej tack! Men hur gör jag nu då?

vad händer om jag fortsätter ta p-pillrerna? 

nu kommer min kropp säkert blöda i flera veckor bara för att jag inte haft mens på 3 månader

• EpicNurse
    Lina100 skrev 2017-07-25 15:01:28 följande:

Okej tack! Men hur gör jag nu då?

vad händer om jag fortsätter ta p-pillrerna? 

nu kommer min kropp säkert blöda i flera veckor bara för att jag inte haft mens på 3 månader

Du kommer antagligen fortsätta blöda lika länge ändå. Alltså som en mens!

Nej det är inte så det funkar!
  • Lina100

Är det dumt och fortsätta med p-pillrerna ändå och liksom se? 

Hoppas inte jag kommer blöda i flera månader, har hört om en del som gör det då det liksom blir en obalans.. 

Så p-pillrerna hjälper liksom inte till nu under mensen? eller gör liksom ingen nytta?

• EpicNurse
    Lina100 skrev 2017-07-25 15:06:51 följande:

Är det dumt och fortsätta med p-pillrerna ändå och liksom se? 

Hoppas inte jag kommer blöda i flera månader, har hört om en del som gör det då det liksom blir en obalans.. 

Så p-pillrerna hjälper liksom inte till nu under mensen? eller gör liksom ingen nytta?

Jo dom hindrar ju ägglossning fortfarande så är planen att ha sex så kan du ju fortsätta ta dom.
  • Lina100

Okej bra.

Men hur kunde jag liksom kunna få ägglosning nu när mensen är här igen trots p-piller?

Brukar oftast ha mens 6 dagar, kan det hända att mensen endast är i 3 dagar nu när jag äter p-pillrerna?

Eller liksom nu när jag fortsätter ta p-pillrerna, försöker de då minska blödningen?

• EpicNurse
    Lina100 skrev 2017-07-25 15:15:37 följande:

Okej bra.

Men hur kunde jag liksom kunna få ägglosning nu när mensen är här igen trots p-piller?

Brukar oftast ha mens 6 dagar, kan det hända att mensen endast är i 3 dagar nu när jag äter p-pillrerna?

Eller liksom nu när jag fortsätter ta p-pillrerna, försöker de då minska blödningen?

För att det inte är någon riktig mens. Tror du behöver ringa och prata med den som skrev ut ppillerna till dig så du förstår hur dom fungerar! Ungdomsmottagningen kanske kan hjälpa dig!
  • Lina100

aha okej.. 

Men kan jag fortsätta ta p-pillrerna eller måste jag nu gå över direkt på sockerpiller?

• EpicNurse
    Lina100 skrev 2017-07-25 16:01:52 följande:

aha okej.. 

Men kan jag fortsätta ta p-pillrerna eller måste jag nu gå över direkt på sockerpiller?

Du kan fortsätta, det är inte farligt. Men kan känns som att Du motarbetar kroppen i och med att den vill blöda.
  • Lina100

Okej... 

Dessa p-piller jag äter nu är ju de nya jag fått och de är inte lika bra som de jag hade innan.. 

Det står även tydligt att de kan påverka blödningen och skapa fram blödningar..

Kul.. 

• Lina100

Jag tror inte det är sant?! Nu har blödningen tagit paus, jag blöder inget längre och är kissnödig konstant 

Svar på tråden OROLIG (stor blödning trots P-piller)