• Anonym (svårt)

bonus vill inte komma hit längre

Hej! Mitt bonusbarn vill inte längre komma hit längre. Vilket är synd tycker jag men jag är mest ledsen för mitt barn som hade sett fram emot att träffa sitt storasyskon. Hur förklarar man på ett bra och pedagogiskt sätt för barnet att syskoneet inte kommer inte just nu iallafall:/

• Svar på tråden bonus vill inte komma hit längre
  • Anonym (Crew)

Varför får hon inte komma

• Joopq

Om bonus är ganska stor kommer väl hen att bli stor och flytta hemifrån ganska snart. Berätta för lillasyskonet att bonus är stor och har sitt eget liv nu och inte kommer att hälsa på lika ofta längre. Det kan ni säga även om bonusens beslut grundar sig i en konflikt. Om lillasyskonet såg konflikten kan ni förklarar att bonus blev så arg och ledsen att hen måste ha en paus innan hen vill komma igen.

• Anonym (svårt)
    Anonym (Crew) skrev 2017-07-25 20:06:06 följande:

Varför får hon inte komma

Barnet är alltid välkommen:) men det vill inte nu
  • Anonym (Why)
    Anonym (svårt) skrev 2017-07-25 21:18:58 följande:
    Barnet är alltid välkommen:) men det vill inte nu
    Det var inte min fråga. Jag undrade varför barnet inte vill?
  • Anonym (svårt)
    Joopq skrev 2017-07-25 20:10:48 följande:

Om bonus är ganska stor kommer väl hen att bli stor och flytta hemifrån ganska snart. Berätta för lillasyskonet att bonus är stor och har sitt eget liv nu och inte kommer att hälsa på lika ofta längre. Det kan ni säga även om bonusens beslut grundar sig i en konflikt. Om lillasyskonet såg konflikten kan ni förklarar att bonus blev så arg och ledsen att hen måste ha en paus innan hen vill komma igen.

Bonus är inte stort. runt 10 år. Nej vi har ingen konflikt alls.
  • Anonym (svårt)
    Anonym (Why) skrev 2017-07-25 20:41:45 följande:

Varför?

Vi vet inte varför kanske är det bara så att barnet vill vara mer med sin andra förälder just nu. Mina egna barn har ju peioder mera pappa eller mera mamma iomgångar:)
  • fjanten

Jag hade nog förklarat för syskonet utifrån dess ålder att det inte alltid är så kul för storasyskonet (bonusen) att växla mellan två hem, och att hon/han nu vill vara hemma hos sin andra förälder lite mer.

...sedan såklart försöka ta reda mer på vad som kan göras så att bonusen vill komma mer till er! Du beskriver ju inte vad som ligger bakom, men att det inte är någon konflikt. Kanske bonusen kan komma över på dagtid en period för att umgås med förälder, dig och syskon? Jag tror att det desto äldre barnet blir, ju viktigare blir det med en fast punkt - ett hem - men att barnet ändå såklart är varmt välkommen till båda sina föräldrar!

• Anonym (Mh)
    Anonym (Why) skrev 2017-07-25 21:20:03 följande:

Det var inte min fråga. Jag undrade varför barnet inte vill?

Och det var inte heller dig TS svarade, tagga ner.
  • Anonym (M.B.E.)

Hur du ska förklara beror väl på vad orsaken är..

Att inte vilja komma hem till er mer - eller inte vill träffa er mer, är ju två skilda saker. Men eftersom det inte finns nån konflikt, borde det ju gå att ordna andra sätt att mötas.. Kanske hos farmor och farfar, på stan för en fika, en lekplats, utflykt eller liknande..

Din förklaring måste ju anpassas efter barnets ålder, och att du vet vad som är orsaken till att ditt bonusbarn inte längre vill komma till er. Men går det att ordna så syskonen kan träffas ändå, behöver det ju inte bli varken konstigt eller dramatiskt. Kanske bonusbarnet själv berättar för sitt syskon varför?

• Anonym (Me)
    Anonym (M.B.E.) skrev 2017-07-26 11:17:42 följande:

Att inte vilja komma hem till er mer - eller inte vill träffa er mer, är ju två skilda saker. Men eftersom det inte finns nån konflikt, borde det ju gå att ordna andra sätt att mötas.. Kanske hos farmor och farfar, på stan för en fika, en lekplats, utflykt eller liknande..

Din förklaring måste ju anpassas efter barnets ålder, och att du vet vad som är orsaken till att ditt bonusbarn inte längre vill komma till er. Men går det att ordna så syskonen kan träffas ändå, behöver det ju inte bli varken konstigt eller dramatiskt. Kanske bonusbarnet själv berättar för sitt syskon varför?
    Bra förslag.
  • Anonym (svårt)
    fjanten skrev 2017-07-25 21:24:59 följande:

Jag hade nog förklarat för syskonet utifrån dess ålder att det inte alltid är så kul för storasyskonet (bonusen) att växla mellan två hem, och att hon/han nu vill vara hemma hos sin andra förälder lite mer.

...sedan såklart försöka ta reda mer på vad som kan göras så att bonusen vill komma mer till er! Du beskriver ju inte vad som ligger bakom, men att det inte är någon konflikt. Kanske bonusen kan komma över på dagtid en period för att umgås med förälder, dig och syskon? Jag tror att det desto äldre barnet blir, ju viktigare blir det med en fast punkt - ett hem - men att barnet ändå såklart är varmt välkommen till båda sina föräldrar!

Har tänkt lite åt det hållet:)
  • Anonym (svårt)
    Anonym (M.B.E.) skrev 2017-07-26 11:17:42 följande:

Ja det här är ett bra förslag vi ska hälsa aläktingar till båda barnen ska höra om barnet vill komma ditt då.
Svar på tråden bonus vill inte komma hit längre