• Anonym (AlltidTrött)

Mår dåligt av kombinationen Elvanse och lamotrigin

Jag har 2 mediciner just nu , Elvanse 70mg för adhd och Lamotrigin 200mg för att motverka depression och samtidigt göra mig mindre hyperaktiv och impulsiv (Har alltså ej bipolär sjukdom)

Elvanse gör mig piggare , mer koncentrerad och motverkar hjärntröttheten som min adhd ger mig för att jag måste anstränga mig så mycket, det underlättas med medicinen.

Lamotriginet(stämningsstabiliserare) gör mig tröttare och lugnare och tröttheten jag upplever gör att jag får mindre ork till att koncentrera mig , jag orkar inte.

Visst jag blir nedtryckt till skorna och dämpas, men jag finner varken glädje eller ork till att fungera optimalt på jobb och fritid.

Jag har börjat tröttna på att låtsas vara glad och fejkskratta, och det känns inge kul att inte ha motivation till att göra något alls.

Jag jobbar 50% och jag kommer inte vidare för det funkar knappt som det är nu..

Läkaren säger att jag måste ha Lamotrigin för att motverka min uppåtkurva som jag lätt får , han har förklarat att adhd hyperaktivitet ligger väldigt nära ett bipolärt hypomani, men jag uppfyller inte kriterierna för mani enligt honom,endast adhd.

Dom vill hålla mig stabil helt enkelt och det vill jag med, men det måste finnas en balans!

Har försökt prata med läkaren om att justera doserna på Elvanse och Lamotrigin, men det är som ristat i sten och inga ändringar kommer göras.

Jag menar inte att jag vill sluta med Lamotrigin, men justera dosen så jag slipper må så här.

När jag bara åt Elvanse så fungerade den medicinen bra mot min adhd , men den gjorde mig samtidigt lite för uppåt eftersom jag har den personligheten i vanliga fall också.

Hur ska jag prata med läkaren på för vis så han förstår?

Finns det nå andra medicinska alternativ istället för Lamotrigin som gör mig zombie trött?

Jag fattar seriöst inte varför man har 2 mediciner som motverkar varandra , och sen undrar dom varför jag aldrig börjar må bättre så jag kan trappa upp mer i arbetstid.

Hjälper han inte mig så här jag inget väl än att sluta med båda två medicinerna , medicinerna ska hjälpa , inte hindra återgång till arbete.

• Svar på tråden Mår dåligt av kombinationen Elvanse och lamotrigin
  • Anonym (A)

Han kan ju prova själv!! Läs allt du kan hitta, googla substanserna och side effects, allt på engelska...

• Anonym (A)

Kolla om dom har Black Box Varning..

• Anonym (asdf)

Men sluta med ena eller båda medicinerna om du inte mår bra av dem.

• Anonym (AlltidTrött)
    Anonym (A) skrev 2017-07-26 18:34:46 följande:

Kolla om dom har Black Box Varning..

Blackbox varning?

Jag tänker inte hålla på o justera doserna själv , men om jag får zombietrötthet av lamotriginet så vill jag prova sänka dosen lite , har inget emot om jag även sänker Elvanse oxå , bara jag slipper må så här för jag står inte ut
  • Anonym (AlltidTrött)
    Anonym (asdf) skrev 2017-07-26 18:37:43 följande:

Men sluta med ena eller båda medicinerna om du inte mår bra av dem.

Jag överväger att sluta med båda eftersom han vägrar hjälpa mig att få rätt dos som funkar och han har som krav att jag ska äta lamotrigin för att få äta Elvanse.

Men då väljer jag hellre att få tillbaka mina svårigheter med adhd , blir trött även då så klart men hellre det än att känna sig tom inombords.

Ingen glädje och ingen ledsamhet, bara tom, och trött och omotiverad till allt.

Är ungefär som en depression, som är orsakad av medicinerna för jag mådde inte så här före.

Antingen så är det biverkningar eller fel medicin för mig, får äta huvudvärkstabletter varje dag och jag är tung i skallen som en bakfylla , sen har jag blivit mer trögtänkt, fy fan för det här.
  • Anonym (A)

Vägrar att hjälpa dig? Jag tror att han Inte har en aning om, var färre dos är!! Jättebra, om du slutar tycker jag..

• Anonym (A)

Det är klart att det är side effects som du känner.

• dr snuggels

Prova att ta Lamotriginen på kvällen en stund före läggdags istället för att ta dem samtidigt. De har en tendens att störa ut varandra nämligen. Annars är det en bra kombination av läkemedel.

• Anonym (AlltidTrött)
    dr snuggels skrev 2017-07-28 11:48:13 följande:

Prova att ta Lamotriginen på kvällen en stund före läggdags istället för att ta dem samtidigt. De har en tendens att störa ut varandra nämligen. Annars är det en bra kombination av läkemedel.

Så medicinerna krockar med varann alltså?

Min Elvanse har typ 0 effekt , eller lite men knappt tillräckligt.

Lamotriginet ska ju vara bra mot depression vad jag har läst, det ska ju stabilisera både uppåt och neråt vad jag förstått så det är ju konstigt att medicinerna ger mig depression symptom och zombietrötthet när andra verkar må bra av dom.

Men jag har alltid varit biverkningskänslig och sömnighet är ju en mycket vanlig biverkan , yrsel har jag oxå, dåsig och huvudvärk, allmänt nere och har ingen lust med varken social kontakt, motivationen är bortblåst, tappar mina intressen som tex fiske.

Nästan alla biverkningar jag känner finns ju listade i FASS på båda läkemedlen.

Skulle sänkning på Elvanse till 50mg och ta 200mg lamotrigin på kvällen hjälpa? Eller blir jag tröttare om jag sänker Elvansen?
  • dr snuggels
    Anonym (AlltidTrött) skrev 2017-07-28 13:07:37 följande:

Så medicinerna krockar med varann alltså?

Min Elvanse har typ 0 effekt , eller lite men knappt tillräckligt.

Lamotriginet ska ju vara bra mot depression vad jag har läst, det ska ju stabilisera både uppåt och neråt vad jag förstått så det är ju konstigt att medicinerna ger mig depression symptom och zombietrötthet när andra verkar må bra av dom.

Men jag har alltid varit biverkningskänslig och sömnighet är ju en mycket vanlig biverkan , yrsel har jag oxå, dåsig och huvudvärk, allmänt nere och har ingen lust med varken social kontakt, motivationen är bortblåst, tappar mina intressen som tex fiske.

Nästan alla biverkningar jag känner finns ju listade i FASS på båda läkemedlen.

Skulle sänkning på Elvanse till 50mg och ta 200mg lamotrigin på kvällen hjälpa? Eller blir jag tröttare om jag sänker Elvansen?

Elvansen har garanterat effekt , så länge den äts separat från Lamotriginen. Man måste ha i tanken att vare sig elvanse eller lamotrigin är några sockerpiller liksom...

Det du tolkar som depressionssymptom är snarare utsättningssymptom, och det är de symptomen du kan få bukt med om du tar Lamotriginen EFTER att Elvansens effekt har avtagit.
  • Anonym (AlltidTrött)
    dr snuggels skrev 2017-07-28 13:38:55 följande:

Elvansen har garanterat effekt , så länge den äts separat från Lamotriginen. Man måste ha i tanken att vare sig elvanse eller lamotrigin är några sockerpiller liksom...

Det du tolkar som depressionssymptom är snarare utsättningssymptom, och det är de symptomen du kan få bukt med om du tar Lamotriginen EFTER att Elvansens effekt har avtagit.

Så jag får utsättningssymptom 2 timmar efter intag?

Professionell läkare jag har som inte säger det här..
  • Anonym (AlltidTrött)
    dr snuggels skrev 2017-07-28 13:38:55 följande:

Förresten..

Jag har inte pratat med läkaren än och inte vågat göra som du säger när du skrev det första gången , Jag sköter min medicin till punkt och pricka som läkaren säger , ställer klockan och tar den samma tidpunkt oavsett jobb eller ledighet.

Jag vill bara att det ska bli bra och hålla i längden , när jag åt Elvanse utan lamotrigin så blev det inte bra och det inser jag, Jag vill vara stabil samtidigt som Elvansen underlättar min adhd.

Jag blev ännu mer impulsiv utan lamotrigin förut och var "för glad" och det ledde till impulsiva dumma handlingar som bara ställde till det.

Dom har haft misstankar om bipolär typ 2 på mig men 3 utredningar har endast visat adhd , jag är energisk och glad i grunden utan Elvanse och väldigt impulsiv.

Så jag vill visa läkaren att jag sköter mig den här gången.

Nu ska det bli bra!

Mitt mål är att bli normalt pigg för nu mår jag piss och är jämt trött och orkar inte med livet.

Blir läkaren sur om jag tar lamotrigin på kvällen?

Bäst att rådfråga först va??

Jag har tagit lamotrigin nu på morgonen , ska jag ta lamotrigin ikväll eller vara utan hela dagen imorgon för att sedan ta på kvällen?

Helt seriöst så vet jag inte om jag vågar göra det här , känns som jag mixtrar själv och det får jag inte.
  • dr snuggels
    Anonym (AlltidTrött) skrev 2017-07-31 11:21:49 följande:

Förresten..

Jag har inte pratat med läkaren än och inte vågat göra som du säger när du skrev det första gången , Jag sköter min medicin till punkt och pricka som läkaren säger , ställer klockan och tar den samma tidpunkt oavsett jobb eller ledighet.

Jag vill bara att det ska bli bra och hålla i längden , när jag åt Elvanse utan lamotrigin så blev det inte bra och det inser jag, Jag vill vara stabil samtidigt som Elvansen underlättar min adhd.

Jag blev ännu mer impulsiv utan lamotrigin förut och var "för glad" och det ledde till impulsiva dumma handlingar som bara ställde till det.

Dom har haft misstankar om bipolär typ 2 på mig men 3 utredningar har endast visat adhd , jag är energisk och glad i grunden utan Elvanse och väldigt impulsiv.

Så jag vill visa läkaren att jag sköter mig den här gången.

Nu ska det bli bra!

Mitt mål är att bli normalt pigg för nu mår jag piss och är jämt trött och orkar inte med livet.

Blir läkaren sur om jag tar lamotrigin på kvällen?

Bäst att rådfråga först va??

Jag har tagit lamotrigin nu på morgonen , ska jag ta lamotrigin ikväll eller vara utan hela dagen imorgon för att sedan ta på kvällen?

Helt seriöst så vet jag inte om jag vågar göra det här , känns som jag mixtrar själv och det får jag inte.

Jag har en mycket nära vän till mig som fick det rådet av sin läkare och hennes symptom var exakt samma som du beskriver. Resultatet blev ett jämnt flöde av båda mediciner. Så det är endast ett råd till dig och inte ett givet resultat.
  • Anonym (AlltidTrött)
    dr snuggels skrev 2017-07-31 11:44:06 följande:

Jag har en mycket nära vän till mig som fick det rådet av sin läkare och hennes symptom var exakt samma som du beskriver. Resultatet blev ett jämnt flöde av båda mediciner. Så det är endast ett råd till dig och inte ett givet resultat.

Okej men jag tar till mig det du skriver , och rådgör med läkaren innan jag gör något.

Tack! <3
  • Anonym (A)

Om ni inte är överens, kan han ju testa... för att få ett bra resultat.

• dr snuggels
    Anonym (AlltidTrött) skrev 2017-07-31 12:13:49 följande:

Okej men jag tar till mig det du skriver , och rådgör med läkaren innan jag gör något.

Tack! <3

Berätta gärna hur det har gått ifall du nu provar att dela upp medicinerna :)
Svar på tråden Mår dåligt av kombinationen Elvanse och lamotrigin