• Anonym (Förälder)

Kostnad vid jourhemsplacering?

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av eller känner till hur det funkar ekonomiskt för föräldrarna när ens barn placeras i jourhem?

Tar kommunen ut en avgift per dygn och är det något som man förväntas fortsätta betala?

• Svar på tråden Kostnad vid jourhemsplacering?
  • Anonym (xxx)

Det är ingen kostnad för föräldrarna.

Finansieras via skattemedel. Jourhemmet får betalt av kommunen för att ta emot barn

• Anonym (Förälder)
    Anonym (xxx) skrev 2017-07-26 19:36:46 följande:

Det är ingen kostnad för föräldrarna.

Finansieras via skattemedel. Jourhemmet får betalt av kommunen för att ta emot barn

Det hade jag verkligen inte förväntat mig. Sen jag skrev det första inlägget så har jag läst på lite. Socialnämnden är tydligen ansvarig för det mesta vid en placering i jourhem.

Innebär det då också att de tar kostnaden för läkarbesök som barnet uteblivit från? Står jourhemmet för hemförsäkring under tiden (är lite komplicerat om det är barnets mor eller far som ska stå för denna...)?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Förälder) skrev 2017-07-26 19:45:23 följande:

Det hade jag verkligen inte förväntat mig. Sen jag skrev det första inlägget så har jag läst på lite. Socialnämnden är tydligen ansvarig för det mesta vid en placering i jourhem.

Innebär det då också att de tar kostnaden för läkarbesök som barnet uteblivit från? Står jourhemmet för hemförsäkring under tiden (är lite komplicerat om det är barnets mor eller far som ska stå för denna...)?

Barnet är givetvis försäkrat enligt konstens alla regler.

Jourhemmet är endast ansvarig för dom kostnader barnet har under deras omsorg.

Ett uteblivet läkarbesök bör alltså betalas av vårdnadshavare/föräldrar om det var deras ansvar att ta barnet till doktor före placering i jourhem
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (xxx) skrev 2017-07-26 20:00:40 följande:

Ett uteblivet läkarbesök bör alltså betalas av vårdnadshavare/föräldrar om det var deras ansvar att ta barnet till doktor före placering i jourhem

Men om läkarbesöket inträffar under placeringen och jourhemmet inte lyckas få barnet till läkaren?
  • Anonym (v)

jourhemmet är ansvariga för alla kostnader medan barnet är placerat där. Enda undantaget möjligtvis kan vara om du på något sätt är anledningen till att de inte kan ta barnet till läkaren.
    om det är en längre placering förlorar du dock barnbidraget.

• Anonym (asdf)
    Anonym (v) skrev 2017-07-26 20:32:06 följande:

jourhemmet är ansvariga för alla kostnader medan barnet är placerat där. Enda undantaget möjligtvis kan vara om du på något sätt är anledningen till att de inte kan ta barnet till läkaren.

Ska man inte betala underhåll också då?
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (xxx) skrev 2017-07-26 20:00:40 följande:

Men om läkarbesöket inträffar under placeringen och jourhemmet inte lyckas få barnet till läkaren?
    Anonym (v) skrev 2017-07-26 20:32:06 följande:

En jourhemsplacering är ju max ungefär 2 månader så någon längre tid är det ju inte. I mitt fall finns 3-4 kommande läkarbesök inom närtid och jag betvivlar att jourhemmet kommer att kunna få barnet till besöken. Så jag är i valet och kvalet om jag ska avboka (för att undgå kostnaderna) eller låta det kommande jourhemmet försöka få barnet till läkarna...

Bäst för barnet är det ju att gå på besöken men med NPF kan det var svårt...
  • Anonym (Jourhemsmamma)

Hej förälder. Det bästa är att kommunicera med jourhemmet, om möjligt, ang.läkarbesöken. Om du på förhand tror att barnet inte kommer att gå med så kan det vara bra att skjuta lite på läkarbesök till barnet etablerat en relation med jourföräldrarna och göra ett försök då. Som vårdnadshavare blir du automatiskt betalningsansvarig för uteblivet läkarbesök om inte barnet är lvuat eller du gjort upp annat med Soc och de betalar. Däremot så behöver en jourplacering inte alls begränsas till max 2 månader. Skulle snarare vilja påstå att det är ovanligt kort tid. Min senaste var hos mig 10 mån och min nuvarande är inne på 3:e månaden utan några som helst planer på ny planering.

• Anonym (Soc.)

Barnbidrag och underhåll är det du ska betala till familjehemmet.

• Anonym (Mamm)
    Anonym (Soc.) skrev 2017-07-27 08:52:16 följande:

Barnbidrag och underhåll är det du ska betala till familjehemmet.

Plus övriga kostnader för barnet så som resor, internet, månads/veckopeng, mobil, cyklar m.m.

Fast detta gäller vid familjehemsplacering vilket är DYRT för föräldrar.
Svar på tråden Kostnad vid jourhemsplacering?