• hejpådigmed

Tatuera romerska siffror, hjälp!

Hej! 
    Min dotter vill om ett tag tatuera in sitt födelsedatum på armen med romerska siffror. Men varken hon eller jag förstår oss på hur vi ska skriva det så att det blir rätt, så vi skulle behöva er hjälp!

Hon är född den 20 mars 2000. 
    Alltså 00-03-20 och 2000-03-20 (jag vet inte hur man ska skriva det?)

Tacksam för hjälp! 

• Svar på tråden Tatuera romerska siffror, hjälp!
  • myskmalva

2000 skrivs MM, 3 skrivs III och 20 skrivs XX. Jag vet inte om det finns någon konvention för hur datum ska skrivas om man skriver dem med romerska siffror, men kanske MM-III-XX kan funka.

• Ellie

20 = XX
    mars = III
    2000 = MM

Så, om hon vill ha år-månad-dag blir det:
    MM.III.XX

(man kan ju välja att skippa punkten, eller sätta den högre upp som vid ett bindesträck)

Det finns massor av bilder om man googlar dates with roman numerals tattoo, och det finns date roman numerals converter om ni vill kolla själva.

• Bibbidi
    Ellie skrev 2017-07-26 20:54:22 följande:

20 = XX
    mars = III
    2000 = MM

Så, om hon vill ha år-månad-dag blir det:
    MM.III.XX

(man kan ju välja att skippa punkten, eller sätta den högre upp som vid ett bindesträck)

Det finns massor av bilder om man googlar dates with roman numerals tattoo, och det finns date roman numerals converter om ni vill kolla själva.

Är du säker? Sidan jag hittade säger att 2017 ska skrivas MMXVII 

Datum och tid i romerska siffror
    2017-07-26
    20:56:09
    MMXVII-VII-XXVI
    XX:LVI:IX

Här visas nuvarande datum och tid i romerska siffror, och utskrivet på vanligt sätt ovanför. Eftersom det romerska siffersystemet inte har någon nolla så blir klockslagen, till skillnad från åren, månaderna och dagarna, ibland tomma.

• Kanttant
    Bibbidi skrev 2017-07-26 20:56:19 följande:

Datum och tid i romerska siffror

2017-07-26

20:56:09

MMXVII-VII-XXVI

XX:LVI:IX

Här visas nuvarande datum och tid i romerska siffror, och utskrivet på vanligt sätt ovanför. Eftersom det romerska siffersystemet inte har någon nolla så blir klockslagen, till skillnad från åren, månaderna och dagarna, ibland tomma.

Men det ska väl inte stå 2017, utan 2000 som år?
  • Flash Gordon
    Bibbidi skrev 2017-07-26 20:56:19 följande:

Datum och tid i romerska siffror 2017-07-26 20:56:09 MMXVII-VII-XXVI XX:LVI:IX

M = 1000

MM = 1000+1000 = 2000

Ja, MM motsvarar år 2000

XVII = 17

MMXVII = 1000+1000+17 = 2017
  • snedtak

Varför ska ni ha romerska siffror om ni inte förstår hur de är uppbyggda?

• EnAnonumius
    snedtak skrev 2017-07-27 00:34:13 följande:
    Varför ska ni ha romerska siffror om ni inte förstår hur de är uppbyggda?
    Det sägs att det inte finns dumma frågor bara dumma svar. Dock i bland så finns det ju frågor som...... Drömmer

TS frågar ju för att hon skall få förståelse för hur det är uppbyggd, så det blir rätt. För att just lära sig att förstå så måste man ju få lov att fråga.
    Den tanken slog dig aldrig, innan du skrev?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Stårschan

Borde man inte använda den romerska kalendern då också? I så fall är ju mars den första månaden på året, och borde ha nr I.

• snedtak
    EnAnonumius skrev 2017-07-27 08:25:35 följande:
    Det sägs att det inte finns dumma frågor bara dumma svar. Dock i bland så finns det ju frågor som...... Drömmer

TS frågar ju för att hon skall få förståelse för hur det är uppbyggd, så det blir rätt. För att just lära sig att förstå så måste man ju få lov att fråga.
    Den tanken slog dig aldrig, innan du skrev?

Jo, skäms lite idag för att det ser kortare ut i tonen än vad jag tänkte när jag skrev det Skäms. Note to self är att inte svara när man är trött och precis ska sova. Däremot är det ju inte helt ovanligt med tatueringar med latin eller kinesiska tecken som antingen är felstavade eller "nonsenstext" för att den tatuerade eller tatueraren inte kan latin eller kinesiska. Vilket inte är så konstigt, för hur många kan latin nu för tiden?

OnT: Som flera personer har sagt redan är 2000 = MM, 03 = III och 20 =XX.

Däremot är det inte helt lätt att svara på frågan hur man ska skriva ett datum i romerska siffror. Svensk (och ISO) standard är att skriva År-månad-dag, dvs. 2000-03-20. Så ett sätt kan vara att skriva MM-III-XX.

Däremot skulle nog många inte tolka det som ett datum, vilket kanske är viktigt om det är en tatuering? Romerska siffror användes ju långt efter romarrikets fall, och i de allra flesta fall fall har man inte använt det svenska datumformatet. Man har dessutom haft ett antal olika kalendrar under tidevarven så romare skulle ju inte tycka att 20:e mars är 03-20 öht. Man hade kanske sagt att det var 11 dagar innan Aprilis, skrivet typ
    ad XI Kal. Apr.

Vill man bara ha en snygg tatuering behöver man ju inte bry sig om "korrekt" format utan kan välja fritt mellan MM-III-XX, MM.iii.XX, XX.III.MM, III/XX/MM etc. etc.
Svar på tråden Tatuera romerska siffror, hjälp!