• myrank

Sus/Brus i örat men ej förkyld

Undrar om det är någon som har erfarenhet av brus i örat (som man håller en snäcka för örat och hör sus).

Till en början hördes det enbart när det var tyst men de senaste dagarna har det förvärrats och nu hörs det konstant. Håller på och få panik.

Jag hade varit lugn om jag varit förkyld, utsatt för starka ljud etc men det vara kom från ingenting och blir bara värre.

Vårdcentralen tycker inte det är akut så jag fick en tid om sex veckor men det blir ju bara värre!

• Svar på tråden Sus/Brus i örat men ej förkyld
  • Anonym (Anna)

Har du yrsel med? Sök på meniers sjukdom, ofarlig sjukdom mer folksjukdom, börjar med mycket stress sen brus samt tryck i örat.Sen karusellyrsel. Annars kan du ha spänd nacke, jag brukar få mycket brus. Om du har spänd nacke som orsakar bruset så prova vrid lite på nacken och se om du hittar en ställning de brusar mindre, om de brusar mindre så låter det som det bara är spänd nacke.

• Anonym (Anna)

Om du skulle få yrsel låter det som meniers, de kanske du får om 1 eller 2 år. Kom ihåg denna grupp på Facebook då (se bild)

• myrank
    Anonym (Anna) skrev 2017-07-26 22:16:33 följande:

Har du yrsel med? Sök på meniers sjukdom, ofarlig sjukdom mer folksjukdom, börjar med mycket stress sen brus samt tryck i örat.Sen karusellyrsel. Annars kan du ha spänd nacke, jag brukar få mycket brus. Om du har spänd nacke som orsakar bruset så prova vrid lite på nacken och se om du hittar en ställning de brusar mindre, om de brusar mindre så låter det som det bara är spänd nacke.

Nej ingen yrsel. Har kristillsjukan så jag vet hur karusellyrsel känns.

Jag tror däremot nacke och käke skulle kunna vara en möjlighet. Men hur blir jag av med det? Naprapat? Eller finns det några egenövningar? Brukar det kunna brusa ganska högt om det bara är nacke/käke som är orsak? För det låter verkligen som det kommer från örat.
  • Moyombyoyom

Vaxpropp kanske? Min man hade samma för en månad sen, trodde han fått tinnitus, men det var vax. Inget farligt isåfall. :)

• Juhajh

Jag får brus i ena örat har varit stressad en längre tid spänner käkmusklerna och värker i nacken väldigt jobbigt

Svar på tråden Sus/Brus i örat men ej förkyld