• Hannnna

Blutsaft?

Hej! Jag undrar om det finns nån som har erfarenhet av att dricka Blutsaft? Kan man ta det istället för järntabletter. Mår själv bra och tror inte jag har dåligt järnvärde, men har blivit rekommenderad att äta järntillskott i alla fall. Är bara rädd att få ont i magen. Har hört massa konstigheter.

• Svar på tråden Blutsaft?
  • Tettan

Hej. Jag blev tillsagd av min BM att dricka Blutsaft som komplement till järntabletter för mitt blodvärde låg väldigt lågt. Jag åt redan två järntabletter/dag, och hon tyckte att det var bättre för magen att komplettera med Blutsaft i stället för att öka till 3 tabletter/dag. Jag märkte ingen skillnad i magen, utan tyckte det gick bra. Det smakade väl inte så gott, men heller inte så jätteilla...

• basilik

Min barnmorska har bett mig ta järntabletter och/istället för blutsaft. Hon anser att det inte funkar enbart med Blutsaft för att höja värdet, men så länge jag ligger på bra värden vill jag inte själv ta tabletter- tycker inte om att ta "medicin" om jag inte måste. Blutsaften tror jag funkar om man äter bra kost med mycket järn i, det hjälper kroppen att ta upp vitaminer och järn i kroppen. Här i v24 än så länge bra värden utan tabletter! Lycka till vad du än väljer!

• prinsessa05

Det är mer järn i tabletterna än Blutsaft

• prinsessa05

Det är mer järn i tabletterna än Blutsaft

• Senap

fördelen med blutsaft är att man sällan får de problem med magen tabletterna. Jag tog också blutsaft förebyggande under graviditeten - hade bra värden hela vägen. funkade jättebra

• Hannnna

Det låter bra! Tror jag ska prova det! Tack alla!

• Gnottan

Jag dricker blutsaft och det höjde mitt värde på en vecka.

• luddigamaskrosen

detta blutsaft...vad är det,vart får man tag på det,smakar det skit? har dåliga värden och har svårt att svälja tabletter...

• emmsan123

Vi lagar all mat i gjutjärnspanna, jag vet inte om det är därför, men jag har inte behövt ta några järntabletter alls, har superbra blodvärde! Jag äter Mitt Val också i och för sig, men ingen Blutsaft och inga järntabletter.

• Blommig Falukorv

Min mamma använde blutsaft när hon väntade mig och hon sa att jag nog inte skulle gilla smaken. Så närjag var gravid och behövde mer järn (kan inte äta järntabletter pga magen) så drack jag Ferrovital! Smakar okej, jag fick upp mitt järnvärde väldigt bra genom att "överdosera". Så jag rekommenderar FerroVital (finns att köpa i de flesta hälsokostaffärer)

Innehåller dessutom katrinplommonsaft, så magen håller sig i trim, vilket är ett extra plus

• basilik

Luddigamaskrosen: Blutsaft köper du i hälsokostaffär, ibland har jag även sett det i livsmedelsaffär typ Ica. Det är dyrt, runt 150 kr flaskan som räcker nån månad men det är det värt. Blutsaften är gjord av extakt från massor av olika frukter och grönsaker och innehåller både vitaminer och järn. Vitaminerna gör ju att du tar upp maten bättre vad jag förstår. Prova! Jag tycker det är gott, min dotter på fyra dricker det ibland också, hon gillar det!

• Magic Bean

Mina värden låg precis på gränsen, och jag sa till min bm att jag blir så dålig av järntabletter. Hon rekommenderade blutsaft, men att jag skulle ta dubbel dos, alltså två gånger om dagen, eftersom det inte är lika effektivt som järntabletter. Men som någon annan skrev är det mycket vitaminer och annat nyttigt i också... Lycka till!

Svar på tråden Blutsaft?