Operation eller gravid?
Hej,
Ledsen om detta eventuellt blir ett långt inlägg men jag ska försöka fatta mig kort och tydligt.
För två månader sedan upptäcktes en cysta på min ena äggstock, detta visade sig vara Endometrios, som upptäckts tidigt. Jag och min sambo har tidigare planerat att försöka bli gravida i vinter. Läkaren ville först att jag skulle börja med preventivmedel för att inte få mens men rådde att börja försöka bli gravida snarast eftersom vi ändå skulle börja i vinter.
Vi började direkt och det har snart gått två månader (mens nr 2 kommer i måndasskiftet) men tyvärr dök det upp annat som jag både har svårt att acceptera men även har många frågor kring. Jag har tidigare dragit min axel ur led, vilket hände återigen, och nu vill en annan läkare operera min axel - något som jag också vill eftersom jag är en väldigt aktiv person som tränar mycket.
Denna läkare sa att operationen av axeln är helt upp till mig men han sa att jag absolut inte får vara gravid om operation är aktuell.
Nu har jag och sambon kommit överrens om att jag bör operera innan graviditet. De tankar som dykt upp som gnager är följande:
1. Hur stor är risken att min fertilitet minskar på ca 6-12 månader (tiden är uppskattad utifrån kötid för operation samt 3-6 veckors inledande rehabilitering).
2. Ska jag strunta i att börja med minipiller (cerazette) och använda kondom eftersom jag inte vet hur lång operationskö det är (kan dock inte operera innan V.40) eller ska jag börja snarast?
3. Om jag nu börjar med Cerazette, hur lång tid tar det innan kroppen är återställd och "redo" att bli gravid?
Observera att operation måste göras då axeln är så pass skadad att det inte är möjligt att stabilisera upp den med endast rehabilitering. Detta påverkar mig både i jobbet och på fritiden. Jag kan inte vänta ett år efter BF då vi dessutom vill ha två barn relativt tätt (om allt går som det ska).
Tacksam för svar, men håll en god ton. Det är tillräckligt jobbigt som det är..