• ÅsaMaria

Operation eller gravid?

Hej,
    Ledsen om detta eventuellt blir ett långt inlägg men jag ska försöka fatta mig kort och tydligt.
    För två månader sedan upptäcktes en cysta på min ena äggstock, detta visade sig vara Endometrios, som upptäckts tidigt. Jag och min sambo har tidigare planerat att försöka bli gravida i vinter. Läkaren ville först att jag skulle börja med preventivmedel för att inte få mens men rådde att börja försöka bli gravida snarast eftersom vi ändå skulle börja i vinter.
    Vi började direkt och det har snart gått två månader (mens nr 2 kommer i måndasskiftet) men tyvärr dök det upp annat som jag både har svårt att acceptera men även har många frågor kring. Jag har tidigare dragit min axel ur led, vilket hände återigen, och nu vill en annan läkare operera min axel - något som jag också vill eftersom jag är en väldigt aktiv person som tränar mycket.
    Denna läkare sa att operationen av axeln är helt upp till mig men han sa att jag absolut inte får vara gravid om operation är aktuell.

Nu har jag och sambon kommit överrens om att jag bör operera innan graviditet. De tankar som dykt upp som gnager är följande:
    1. Hur stor är risken att min fertilitet minskar på ca 6-12 månader (tiden är uppskattad utifrån kötid för operation samt 3-6 veckors inledande rehabilitering).
    2. Ska jag strunta i att börja med minipiller (cerazette) och använda kondom eftersom jag inte vet hur lång operationskö det är (kan dock inte operera innan V.40) eller ska jag börja snarast?
    3. Om jag nu börjar med Cerazette, hur lång tid tar det innan kroppen är återställd och "redo" att bli gravid?

Observera att operation måste göras då axeln är så pass skadad att det inte är möjligt att stabilisera upp den med endast rehabilitering. Detta påverkar mig både i jobbet och på fritiden. Jag kan inte vänta ett år efter BF då vi dessutom vill ha två barn relativt tätt (om allt går som det ska).

Tacksam för svar, men håll en god ton. Det är tillräckligt jobbigt som det är..

• Svar på tråden Operation eller gravid?
  • Jag är bara jag

Så drastiskt snabbt sjunker inte fertiliteten såvida du inte är över 40 och det är du ju inte om ni ska försöka er på två barn antar jag. Men jag undrar över det där med endo. och hur man behandlar/ inte behandlar det nuförtiden. Jag hade endo. som ung och dels op:ades jag och dels fick jag medicin som tog bort mensen i 7,5 månad och efter det har jag aldrig haft ont/besvär. Men man verkar inte göra så nu. Bara inför IVF tydligen. Jag tycker ju annars det vore ett bra alternativ. Garanterat mensfri= går 100% inte bli gravid får man hamnar i ett konstgjort klimakterium och dels blir ju endon bättre. P-piller i all ära, men det kan ta lång tid att få kroppen i ordning efter avslut med dom. Kondom är ju minst säkert av alla p-medel. Hmm... Ja, du ser, vad hjälpte jag?

• ÅsaMaria

Tack för svar!
    Enligt läkaren är endometrios en obotlig sjukdom som man än idag inte vet mycket om. Jag har inga direkta problem med det utan detta upptäcktes av en slup - varför det också är i ett tidigt stadium. Han menade på att det går att operera värre tillstånd av endometrios men att det oftast inte förbättrar i längden utan endast tillfälligt. Därför rekommenderade han att börja med preventivmedel som innebär utebliven mens alternativt bli gravid direkt. Om jag citerar honom: "du ska inte ha mens mer". Med det i bakhuvudet blir allt lite mer rörigt i och med att, som du säger, p-piller rubbar kroppen. Operationen ligger hur som tidigast om två månader men kan dröja upp till ett år om jag kollar på andra som stått i kö. Det som bekymrar mig är ortopedläkarens min när jag nämnde min endometrios och våra planer på att skaffa barn snarast. Han rekommenderade mig att ringa operationskliniken så fort de öppnar efter sommaren och förklara min situation. Men... jag måste ändå ha mens tills operation eller börja äta p-piller.. 

• Jag är bara jag

Men hur vet de att det var endo. då om de inte op:ade? Mig veterligt enda sättet att få diagnos eftersom det inte syns på undersökningar eller VUL. Jag hade aldrig vetat annars och är evigt tacksam att jag fick medicin! Hade GRÄSLIG mensvärk (åkte in akut flera gånger) och har aldrig haft det sen dess. Glad Op:ades -93. Så jag fattar inte läkarens och andra läkares ovilja numer mot den medicinen. Hjälpt många och är jättevanlig inför IVF. Man får tillbaks mensen direkt till skillnad mot p-piller.

• ÅsaMaria

Fick komplikationer i en tidigare graviditet och var tvungen att skrapa, då upptäcktes en cysta på vä äggstock vilket jag skulle kolla upp två mån senare. Läkaren gick in och kollade och menade på att det var endometrios. Jag har googlat lite ang. de symptom man har och jag har inte så pass allvarliga symptom som många andra. Är sängliggandes om jag inte tar värktablett vid mensvärk, men fungerar normalt om jag tar i tid. Har cirka 32/33 dagars cykel vilket jag förstår också är ett tecken på endo. Vet ju som sagt inte mycket om någonting då allt detta kommit på en och samma gång. Åt p-piller i gymnasiet (07-10) men har sedan varit utan då jag påverkades kraftigt. Trött på nya upptäckter och vill egentligen bara att axeloperation ska bli av snarast möjligt, slippa tänka på minipiller men samtidigt inte riskera att påverka min annars goda fertilitet (vilket vi upptäckte senast). Sitter dock och läser hur man kan ställa diagnosen endo, och det är något i det du säger - att den kan fastställas till 100% genom titthålsoperation. Känns dock dumt i detta läge att inte lyssna på läkare nr 1.
    Återigen otroligt tacksam över dina svar!

• Jag är bara jag

Men alltså- "gick in och kollade"? Bara via vaginal undersökning eller? Man kan inte sätta diagnosen endo. på det viset normalt sett. Cystor som syns så brukar inte vara endo. Endo. sprider liksom ut sig som extra slemhinna och kan bilda s.k chokladcystor vilket inte syns alls vaginalt. Men, men ja ska väl sluta tjafsa, jag hoppas bara han verkligen visste. Man litar ju i regel på sin läkare som patient, men jag vet av bitter erfarenhet att man inte alltid kan det så det är därför jag "går på" lite. Det vore ju trist om det inte var endo. och du tror det och velar över vad du ska göra och lika trist om det är endo. och ingen hjälp får. Det bästa hade varit att få komma till endo-mottagningen i Uppsala! Där finns experterna. De hade kunnat råda bäst.

• ÅsaMaria

Han gjorde ett vaginalt ultraljud och kunde (enligt honom) se de s k chokladcystorna. Enligt 1177 (hemsidan) kan chokladcystorna upptäckas genom ultraljud. Men jag är låååångt ifrån experten jag med. Jag ska på återbesök i augusti/september, kanske kan jag få mer kött på benen. Tänkte ringa till endometrioscentret i Huddinge eller Uppsala på måndag för att få råd om hur jag bör tänka med minipillrerna i ett första skede. Bör ju börja ta pillrerna när mensen kommer i så fall. 
    Hur har det gått med din endo och eventuella graviditeter?

• Jag är bara jag

Enligt allt jag läst av kvinnor här har alla fått diagnosen via op. och just det för att det inte syns på VUL. Men kanske om man får riktigt stora cystor de syns, men inte alla får ju det. Jag hade lite endo, men svinont så det kan skilja i symptom kontra hur den ser ut. Jag kollade äggledarna under min infertilitetsutredning och den läkaren såg inga spår av aktiv endo så min försvann precis som jag själv trott. Kunde inte få genetiska barn p.g.a usel äggkvalitet, men har en son nu via ED. Det tog 10 år att få honom så han är i sanning ett mirakel! Hjärta  Inte alls alla  med endo. får problem att bli gravida.

• Jag är bara jag
    ÅsaMaria skrev 2017-08-06 08:35:41 följande:
    Låter helt fantastiskt! Dom små liven är verkligen våra mirakel! ??
    Alla barn är ju egentligen mirakel, men vårt extra mycket känns det som som tog sån tid! <3
  • Gulletussan

Ang att bli gravid efter piller. Jag blev gravid på första försöket när jag slutade äta piller efter flera års användning. Men i övrigt har jag hört att det kan ta upp till 6 månader innan kroppen har gjort sig av med alla hormoner osv från preventivmedel. Sen hur mycket av det som stämmer vet jag inte. Men lycka till :)

Svar på tråden Operation eller gravid?