• Anonym (987654321)

Tappar jag onormalt mycket hår?

Jag har medellångt typiskt skandinaviskt tunt hår. Jag tvättar håret varje dag och ungefär var 7-10 dag måste jag ta bort håret på golvbrunnen (brunnslocket är cirka 10 cm brett) annars blir duschgolvet översvämmat. Låter det ganska normalt eller som om jag tappar mycket hår?

Jag borstar alltid håret innan jag tvättar det och upplever inte att jag får mycket hår i borsten utan det är när håret tvättas som jag tycker mycket hår lossnar.

Jag är fullt frisk vad jag vet och har varken fött barn eller ammat så det kan inte bero på det och det har pågått i närmare ett år nu.

Bonusfrågan är om olika schampon kan få en att tappa mer eller mindre hår? Ibland tycker jag att jag tappar mer med vissa schampon men det är ju svårt att veta säkert om man inte räknar alla hårstrån.

• Svar på tråden Tappar jag onormalt mycket hår?
  • Anonym (100)

Låter helt normalt. Man tappar cirka 100 strån per dag har jag för mig.

• Matematiker

Helt normalt!

Om man börjar hitta kala fläckar i hårbotten eller tappar hår så det blir märkbart tunnare och alltså inte "fyller på" med nya strån kan det finnas fog att för viss oro. Oftast beror det på stress eller brist på någonting i kroppen i så fall. Tänk på att håret har en växtcykel som gör att en reaktion på en stressig tid kan visa sig genom just håravfall flera veckor senare, när man kanske egentligen mår bra.

Schampo är normalt sett till för att vårda och försköna det döda material det utväxts håret är. Störst effekt på hårets tillväxt får du snarare genom att fylla på inifrån med rätt kosthållning då håret schampot kommer åt och vårdar, redan är bildat i hårsäcken och ute på andra sidan så att säga. Har schampot förmågan att stimulera hårbotten på ett djupare plan kan det visserligen ge effekt men det är inte alltför ofta jag tycker det funkar. Tabletter och kosttillskott däremot har jag sett effekter av!

• Anonym (987654321)

Då kanske jag inte tappar så mycket hår som jag trodde. Tack för hjälpen.

• Anonym (987654321)

Vilka kosttillskott är bra förresten? B-vitamin säkert men vad mer?

Svar på tråden Tappar jag onormalt mycket hår?