• Fitnessisabelle

Få fler veckor csn

Hej,

Jag behöver läsa fler kurser på komvux för att få behörighet till universitetet (en utbildning som garanterat leder till jobb efter examen) men har endast 8 veckor kvar på gymnasienivå hos CSN. Någon som fått dispens (alltså fler veckor) från CSN för 12 veckor?

Jag har ingen möjlighet att få endast 50% studiemedel då jag har hyra plus mat som kostar 4500 kr sammanlagt, samt andra utgifter etc så behöver 100%. Kan heller inte jobba bredvid studierna pga att jag bor med min mamma som är kronisk sjuk och sjukpensionär med urkass inkomst från Försäkringskassan. Därför måste jag även här 100% studiemedel.

• Svar på tråden Få fler veckor csn
  • Aniiee

Har din mamma bostadstillägg? Bara kollar eftersom många missar det/inte vet vad det är.

Angående CSN vet jag inte, men annars kanske möjligheten finns till att söka någon fond för att hjälpa dig?

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Fitnessisabelle

Ja, min mamma har bostadstillägg, som tyvärr inte är så mycket. Och tyvärr kommer sjukpensionen sänkas och det är därför extra viktigt för mig att bidra med pengar för min del av hyran och matkostnader :)

Har funderat på att söka ur fonder. Gjort det en gång innan, dock för min psoriasis men fick avslag. Finns tyvärr inte många fonder att söka för mig, min mamma söker såklart de hon kan och får ganska ofta avslag tyvärr. Men tack för tipset :)

Jag får väl försöka förklara för CSN varför jag behöver de 12 veckorna extra, det kanske går att lösa när det väl är dags att söka studiemedel (vårterminen 2018)

• Aniiee
    Fitnessisabelle skrev 2017-07-28 22:40:41 följande:

Ja, min mamma har bostadstillägg, som tyvärr inte är så mycket. Och tyvärr kommer sjukpensionen sänkas och det är därför extra viktigt för mig att bidra med pengar för min del av hyran och matkostnader :)

Har funderat på att söka ur fonder. Gjort det en gång innan, dock för min psoriasis men fick avslag. Finns tyvärr inte många fonder att söka för mig, min mamma söker såklart de hon kan och får ganska ofta avslag tyvärr. Men tack för tipset :)

Jag får väl försöka förklara för CSN varför jag behöver de 12 veckorna extra, det kanske går att lösa när det väl är dags att söka studiemedel (vårterminen 2018)

Halva-nästan hela hyran är väl rätt mycket ändå? För helheten i ekonomin, alltså, Man, ja, jag förstår er, abslut. Inte kul att ha ont om pengar. 

CSN är ju inte omöjliga att ha att göra med, så försöka prata kan man alltid. =)
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Tow2Mater
    Fitnessisabelle skrev 2017-07-28 21:55:50 följande:

Kan heller inte jobba bredvid studierna pga att jag bor med min mamma som är kronisk sjuk och sjukpensionär med urkass inkomst från Försäkringskassan. Därför måste jag även här 100% studiemedel.

Menar du att du måste ta hand om din mamma, eller varför kan du inte jobba bredvid studierna?
  • Björkar1

Är du inte alls behörig till högskolan idag? Annars kan du söka någon kurs på högskolan och få CSN för högskolestudier typ en grundkurs alt en introkurs på högskolan.

Men inte heller jag begriper varför din mammas fysiska status påverkar din möjlighet att arbeta några timmar i veckan? Behöver hon så mycket hjälp borde du kunna bli anställd av henne!

• Fitnessisabelle

Tack för era svar :)

Ja, tyvärr behöver min mamma hjälp av mig väldigt mycket då vi har bland annat en hund (som skaffades innan hon blev sjuk) som måste ju ut och kissa, min mamma har nämligen en tumör i ryggen så hon har problem att röra sig (kan knappt gå till toaletten). Vi har försökt få mig anställd som personlig assistent samt skaffa personliga assistenter till henne men det har fått blir via kommunen då vi ej har ekonomin till att gå till ett privat företag, och vi har tyvärr fått avslag :/ (bor i Eslöv, en fattig kommun :()

Jag har 3,5 år kvar på högskolenivå, men då jag ska studera 3 år nästa höst är det tänkt så måste jag spara de veckorna. Men jag har en plan B om det inte skulle funka att få fler veckor på gymnasienivå, och då kommer jag läsa halva terminen på högskolan och halva på komvux, så förhoppningsvis löser det sig ändå :)

Min mamma är multisjuk, hon har inte bara en tumör i ryggen som påverkar hennes rörlighet (sitter inkapslad i nerver och blodkärl så den går ej att ta bort) utan hon har också en sköldkörtelsjukdom som gör henne trött och nedstämd, bland annat.

Svar på tråden Få fler veckor csn