• hmittilivet

Missfall med ena tvillingen och vätska bakom livmodern?

Hej, jag är gravid med mitt sjätte barn och precis lika orolig som vanligt. Gjorde ett tidigt vul i vecka 7 pga oro samt för att kontrollera antal foster (har tvillingar innan).
    Allt såg fint ut med liten, men läkaren upptäckte dels vätska bakom livmodern (vilket han inte sade så mycket om mer än att det kan bero på att man haft diarré eller någon infektion) och även en förmodad extra hinnsäck (utan foster) bredvid den med liten i. Han trodde att jag förmodligen har burit tvillingar men förlorat den ena (jag hade en blödning innan jag gjorde positivt test som jag trodde var mens alternativt nidblödning).
    Nu närmar sig snart kub-test och jag är fasligt orolig, både för om barnet lever men även om det mår bra. Söker mycket information på nätet och har förstått att just vätskan bakom livmodern INTE är så "bra". Kan det vara sammankopplat med det eventuella tvilling-missfallet?
    Tacksam om någon med erfarenhet av både missfall av ett barn och vätska i livmodern vill delge mig sina tankar och erfarenheter!
    Kram

• Svar på tråden Missfall med ena tvillingen och vätska bakom livmodern?
  • Jasmin Karlsson

Det är vanligare än man tror att graviditeter börjar med två foster men att sedan den ena dör och graviditeten fortsätter som vanligt. Oftast är det inga problem för det foster som lever kvar.
    Min ena tvilling dog i v 20, det andra barnet levde kvar bra i livmodern och föddes normalt.
    Det med vätskan vet jag inget om.

• hmittilivet
    Jasmin Karlsson skrev 2017-07-29 08:07:36 följande:

Det är vanligare än man tror att graviditeter börjar med två foster men att sedan den ena dör och graviditeten fortsätter som vanligt. Oftast är det inga problem för det foster som lever kvar.
    Min ena tvilling dog i v 20, det andra barnet levde kvar bra i livmodern och föddes normalt.
    Det med vätskan vet jag inget om.

Tack för svar! Oj, vilken rädsla ni måste upplevt! Tur att det gick bra för det ena barnet!
  • Jasmin Karlsson
    hmittilivet skrev 2017-07-29 09:26:37 följande:
    Tack för svar! Oj, vilken rädsla ni måste upplevt! Tur att det gick bra för det ena barnet!
    Ja, jag fick inte veta förrän v 28 så det kom som en chock. Sen var jag rädd resten av graviditeten att det skulle vara något problem med andra bebisen men hon är superfrisk! Så länge det finns minst ett foster så upprätthåller det graviditeten så länge det inte är något annat problem.
Svar på tråden Missfall med ena tvillingen och vätska bakom livmodern?