• Anonym (Smala vader - omöjligt?)

Operera vaderna mindre?

Jag har ett problem som stör mig.
    Ända sedan jag var liten har jag haft kraftiga vader och jag kan inte ha några stövlar t.ex. Inte ens när jag var som smalast var mina vader normala.
    Nu är jag trött på mina fula vader och jag vill minska ner dem rejält.
    Går det att operera dem mindre?
    Jag tänker inte enbart på fettsugning eftersom det är inte endast fett i dem, utan en hel del muskler jag vill få bort.
    Görs det sådana operationer och var isåfall?

• Svar på tråden Operera vaderna mindre?
  • Anonym (Hahahahahahahaha)

Haha nej. Du får helt enkelt lära dig acceptera hur du ser ut. Nej ingen kommer operera bort muskler ur dina ben. Hör du inte hur konstigt det låter?

Anonym (Hahahahahahahaha) skrev 2017-07-29 12:04:33 följande:

Haha nej. Du får helt enkelt lära dig acceptera hur du ser ut. Nej ingen kommer operera bort muskler ur dina ben. Hör du inte hur konstigt det låter?

Vad bra att du bemödade dig med att vara trevlig när du "svarade" på min fråga.

Varför skulle det vara konstigt att operera bort muskler? De är för stora och skapar problem.
  • Anonym (Alltså)

Du förstår väl att musklerna behövs och att din kropp skulle fungera sämre om du opererade bort hela eller delar av muskler? Det handlar oftast om att muskelfästen sitter långt ner när vaderna är kraftiga har jag hört. Medfött, inget att göra något åt...

• Anonym (Madde)

Kan inte tänka mig att det går att operera bort friska välfungerande muskler. Alltså att det finns någon som skulle göra det. Vill du alltså verkligen göra din kropp instabilare och svagare av estetiska skäl?

• Anonym (Snyggt med vader)

Tror tyvärr att en operation på dina vadmuskler skulle påverka dina fysiska funktioner negativt. Förstår ditt problem då min sambo har samma problem. Jag själv önskar att jag hade större vader då det är snyggt att ha lite former även på benen. Mina ben ser pinniga ut pga smala vader.

Jag är dock inte expert så bäst vore väl att fråga en läkare som är insatt i ämnet.

Anonym (Alltså) skrev 2017-07-29 12:14:40 följande:

Du förstår väl att musklerna behövs och att din kropp skulle fungera sämre om du opererade bort hela eller delar av muskler? Det handlar oftast om att muskelfästen sitter långt ner när vaderna är kraftiga har jag hört. Medfött, inget att göra något åt...

Jag vill ju inte ta bort alla muskler, utan minska ner på dem till ett minimum.
    Kroppen funkar inte så bra som det är redan nu, så jag tar hellre ett slankare utseende.
    Jag har som sagt varit betydligt smalare än nu, utan någon större skillnad på vadernas storlek. Jag har också haft i stort sett enbart muskler i vaderna under de år jag tränade hårt. Ungefär lika stora hela tiden, så nu är jag less.
  • Anonym (Gladan)

Det hade jag också velat när jag var yngre, just det där med stövelskaft kunde vara besvärligt. Nu har jag lärt mig acceptera det som det är och det finns. i mina ögon, snygga stövlar med lite bredare skaft också.

Men, bara för "att" så googlade jag fram detta! Är ärligt talat glad att jag inte hade den möjligheten då.

www.tv4.se/plastikkirurgerna/artiklar/plastikkirurgerna-svarar-4fbffb2404bf72519400a3a1

"Fråga: Kan man förminska sina vader? I sådana fall hur går operationen till?

Natalie, 26 år

Svar: Ja det går. Det vanligaste är att man då gör en fettsugning eftersom det ofta finns en del fett i vader och vrister att ta från.
    Jan Jernbeck, Plastikkirurg"

Anonym (Gladan) skrev 2017-07-29 12:26:10 följande:

Det hade jag också velat när jag var yngre, just det där med stövelskaft kunde vara besvärligt. Nu har jag lärt mig acceptera det som det är och det finns. i mina ögon, snygga stövlar med lite bredare skaft också.

Men, bara för "att" så googlade jag fram detta! Är ärligt talat glad att jag inte hade den möjligheten då.

www.tv4.se/plastikkirurgerna/artiklar/plastikkirurgerna-svarar-4fbffb2404bf72519400a3a1

"Fråga: Kan man förminska sina vader? I sådana fall hur går operationen till?

Natalie, 26 år

Svar: Ja det går. Det vanligaste är att man då gör en fettsugning eftersom det ofta finns en del fett i vader och vrister att ta från.
    Jan Jernbeck, Plastikkirurg"

Tack för ett bra svar på min fråga!
    Jag får undersöka saken lite närmare, eftersom det verkar ju vara något som är möjligt.

Jag har inget mått på hur stora vaderna är (har inget måttband tillgängligt), men de är stora, så det är inga stövlar alls som passar. De är oproportionerligt stora i förhållande till resten.
    Dessutom känner jag mig väldigt obekväm i shorts, kjol eller klänning med de här fula klumparna till ben.
  • Anonym (Fiffi)

Det låter som att du behöver gå i terapi <3

Det är inte friskt att må så dåligt över en kroppsdel. Ditt liv kommer inte förändras av en operation då det inte är där problemet sitter utan i huvudet. Med hjälp kommer du må otroligt mycket bättre än av alla operationer i världen

• Anonym (Nja)

Jag skulle säga att det där är en sanning med modifikation. Om man har någon form av defekt eller som upplevs som en sådan (och kanske ofta får blickar eller påpekanden) då kan det vara en väldig lättnad att bli av med problemet.

Anonym (Fiffi) skrev 2017-07-29 12:48:18 följande:

Det låter som att du behöver gå i terapi <3

Det är inte friskt att må så dåligt över en kroppsdel. Ditt liv kommer inte förändras av en operation då det inte är där problemet sitter utan i huvudet. Med hjälp kommer du må otroligt mycket bättre än av alla operationer i världen

Svar på tråden Operera vaderna mindre?