• Marskvinna

Psykisk misshandel

Jag och min sambo har levt ihop i snart tre år. Första året var han som en dröm, uppvakta, stöttade, omtänksam och hans dåliga sidor (som han visa då) va sånt som man utan tvekan kan leva med!

Sen blev jag gravid och hans beteende ändrades...

I början va det inte så ofta men det har ökat med tiden.

Han har väldigt svårt att ta minsta tillsägelse, exempel; 'kan du inte ställa ner disken i diskmaskinen istället för på diskbänken' eller 'kan du inte hjälpa till med att plocka undan lite'. Diskutionen kan börja lugn men han dra snabbt upp diskutionen till ett gräl istället och tycker att jag säger att han ALDRIG hjälper till och bara klagar, aldrig är tacksam för det han gör följt av skällsord och kan ofta sluta med att han gör sönder något!

Ibland vet jag inte vad som utlöser hans beteende, känns som jag inte behöver ens vara med i diskutionen då han har redan klart för sig vad jag tycker, tänker och känner. Spelar ingen roll om jag säger att det inte är som han tror..

Han kan även köra den då han inte pratar med mig och stänger in sig med Ipaden i sovrummet och ignorerar mig om han är sur.. kan pågå i dagar, ibland veckor!

Har fått stå ut med väldigt mycket som jag inte ens orkar skriva här då det blir för mycket text isf..

Men kommentarer som;

Du har mindre värde än hunden för mig..

Du är ett jävla psykfall..

Jävla misstag..

Idiot.. osv...

Finns perioder som är bra också.. men sen börjas det igen!

Nu har jag börjat prata med en på familjerådgivningen som satt ord på vad jag utsätts för... psykisk misshandel...

Har ställt han mot väggen nu och kräver en permanent förändring och att han söker hjälp!

Är det någon som har erfarenhet av detta och där mannen lyckas ändras?

Värsta är ju att han är så himla go snäll och underbar när vi är med andra men annan när vi är själva! Så blir svårt att bli trodd! Ingen kan ju ens föreställa att han har den andra sidan...

• Svar på tråden Psykisk misshandel
  • Mortiscia80
    Du ska lämna den där karln omedelbart. Det spelar ingen roll att du är gravid, det är faktiskt bättre om du gör det nu än senare när du inte har någon ork för att du har en liten att ta hand om, och se till att få stöd från släkt och vänner! Du behöver någonstans där du kan bo tills du hittar egen lägenhet.

Man kan drömma om att en kille ska ändra sig osv men med tanke på hur han beter sig och att han döljer denna sida för omvärlden, det är helt sociopatiskt. Vi pratar inte om en kille som struntar i att hjälpa till med disken, han nedvärderar dig konstant och beter sig så skitigt att jag blir både arg och ledsen för din skull =( Det skulle tyvärr inte förvåna mig om han går till våldsamheter mot dig en dag... Tro mig, det där är inget som ändras från en månad till en annan och även om han skulle säga att han går med på dina villkor så är det tyvärr antagligen tomma löften. Mest sannolikt är att han säger vad du vill höra för att du ska bli nöjd, sedan har ni en relativt bra period och sedan sätter han igång på samma sätt igen. Då har du bara ett val: dörren, och du måste också verkligen våga ta den ställningen då och genomföra de konsekvenser du satt upp!

Vad andra tror eller vad han visat dem spelar ingen roll, det är du som lever i ett helvete, men se som sagt till att be om hjälp där du vet att du blir stöttad, prata med kvinnojouren i värsta fall, de kan också ge vidare råd om var du kan vända dig. Vad skulle du själv säga till en väninna som hade samma problem med en man som beter sig så där, särskilt nu när ni väntar barn och han borde ta hand om dig ännu mer än tidigare och vara överlycklig för er skull? Och hur tror du det blir när barnet är fött? Föreställ dig det, tänk dig hur han håller på nu och lägg även till att du ska sköta ett barn i den där situationen, för det lär inte bli bättre! Det han håller på med är att försöka kontrollera dig, hålla dig på mattan, straffa på olika sätt och som sagt utsätta dig för psykisk misshandel. Man gör inte så mot folk man älskar!

Jag vet inte hur långt gången du är i din graviditet men fundera på vilket liv du vill ha för ditt barn, hur denne ska ha det under hela sin uppväxt eller åtminstone tills ni går isär. Forskning visar att barn som växer upp bland en massa bråk osv (och det är värre effekter ju yngre barnen är!) så hämmas de i sin känslomässiga utveckling, blir otrygga och har en tendens att gå in i ohälsosamma relationer som vuxna mm. Du vill det bästa för ditt barn, ditt barn är ju prio ett, två och tre. Du har ett ansvar gentemot den sötnos som du snart ska sätta till världen, och i det ingår att skydda mot sådana tok som den där mannen. Om han hade varit en vanlig bekant hade du väl sett till att göra dig av med honom omgående, eller hur?

Lämna den där karln, idag!
  • Marskvinna
    Mortiscia80 skrev 2017-07-30 10:19:42 följande:

Du ska lämna den där karln omedelbart. Det spelar ingen roll att du är gravid, det är faktiskt bättre om du gör det nu än senare när du inte har någon ork för att du har en liten att ta hand om, och se till att få stöd från släkt och vänner! Du behöver någonstans där du kan bo tills du hittar egen lägenhet.

Man kan drömma om att en kille ska ändra sig osv men med tanke på hur han beter sig och att han döljer denna sida för omvärlden, det är helt sociopatiskt. Vi pratar inte om en kille som struntar i att hjälpa till med disken, han nedvärderar dig konstant och beter sig så skitigt att jag blir både arg och ledsen för din skull =( Det skulle tyvärr inte förvåna mig om han går till våldsamheter mot dig en dag... Tro mig, det där är inget som ändras från en månad till en annan och även om han skulle säga att han går med på dina villkor så är det tyvärr antagligen tomma löften. Mest sannolikt är att han säger vad du vill höra för att du ska bli nöjd, sedan har ni en relativt bra period och sedan sätter han igång på samma sätt igen. Då har du bara ett val: dörren, och du måste också verkligen våga ta den ställningen då och genomföra de konsekvenser du satt upp!

Vad andra tror eller vad han visat dem spelar ingen roll, det är du som lever i ett helvete, men se som sagt till att be om hjälp där du vet att du blir stöttad, prata med kvinnojouren i värsta fall, de kan också ge vidare råd om var du kan vända dig. Vad skulle du själv säga till en väninna som hade samma problem med en man som beter sig så där, särskilt nu när ni väntar barn och han borde ta hand om dig ännu mer än tidigare och vara överlycklig för er skull? Och hur tror du det blir när barnet är fött? Föreställ dig det, tänk dig hur han håller på nu och lägg även till att du ska sköta ett barn i den där situationen, för det lär inte bli bättre! Det han håller på med är att försöka kontrollera dig, hålla dig på mattan, straffa på olika sätt och som sagt utsätta dig för psykisk misshandel. Man gör inte så mot folk man älskar!

Jag vet inte hur långt gången du är i din graviditet men fundera på vilket liv du vill ha för ditt barn, hur denne ska ha det under hela sin uppväxt eller åtminstone tills ni går isär. Forskning visar att barn som växer upp bland en massa bråk osv (och det är värre effekter ju yngre barnen är!) så hämmas de i sin känslomässiga utveckling, blir otrygga och har en tendens att gå in i ohälsosamma relationer som vuxna mm. Du vill det bästa för ditt barn, ditt barn är ju prio ett, två och tre. Du har ett ansvar gentemot den sötnos som du snart ska sätta till världen, och i det ingår att skydda mot sådana tok som den där mannen. Om han hade varit en vanlig bekant hade du väl sett till att göra dig av med honom omgående, eller hur?

Lämna den där karln, idag!

Tack för ditt svar!

Barnet kom för nio månader sen, och jag har två barn sen tidigare...

Men jag hör vad du säger och förstår vad jag behöver göra, han har inte insikt i hur han beter sig utan han anser att jag drar igång saker, men saningen är att jag undviker helt att gå in i diskution med han.

Oftast är det en lugn period där han är kärleksfull, go och underbar... sen märker man en stämning efter ett tag, svårt att förklara men sättet han rör sig, frågar saker... man känner att han stör sig på saker sen drar det igång..

Jag orkar inte tippa på tå längre, sen spelar det ingen roll för han hittar ändå något att störa sig på om inte så dras gamla orätter som han anser att jag borde be om ursäkt för eller en diskution han inte 'vunnit' än ska redas ut
  • Mortiscia80

Som medkvinna önskar jag dig varmt lycka till! Var stark, för dig själv och dina barn! Allt kommer att bli till det bästa när du tagit dig ur relationen Glad

• Marskvinna
    Mortiscia80 skrev 2017-07-30 13:03:45 följande:

Som medkvinna önskar jag dig varmt lycka till! Var stark, för dig själv och dina barn! Allt kommer att bli till det bästa när du tagit dig ur relationen

Tack <3
Svar på tråden Psykisk misshandel