Psykisk misshandel
Jag och min sambo har levt ihop i snart tre år. Första året var han som en dröm, uppvakta, stöttade, omtänksam och hans dåliga sidor (som han visa då) va sånt som man utan tvekan kan leva med!
Sen blev jag gravid och hans beteende ändrades...
I början va det inte så ofta men det har ökat med tiden.
Han har väldigt svårt att ta minsta tillsägelse, exempel; 'kan du inte ställa ner disken i diskmaskinen istället för på diskbänken' eller 'kan du inte hjälpa till med att plocka undan lite'. Diskutionen kan börja lugn men han dra snabbt upp diskutionen till ett gräl istället och tycker att jag säger att han ALDRIG hjälper till och bara klagar, aldrig är tacksam för det han gör följt av skällsord och kan ofta sluta med att han gör sönder något!
Ibland vet jag inte vad som utlöser hans beteende, känns som jag inte behöver ens vara med i diskutionen då han har redan klart för sig vad jag tycker, tänker och känner. Spelar ingen roll om jag säger att det inte är som han tror..
Han kan även köra den då han inte pratar med mig och stänger in sig med Ipaden i sovrummet och ignorerar mig om han är sur.. kan pågå i dagar, ibland veckor!
Har fått stå ut med väldigt mycket som jag inte ens orkar skriva här då det blir för mycket text isf..
Men kommentarer som;
Du har mindre värde än hunden för mig..
Du är ett jävla psykfall..
Jävla misstag..
Idiot.. osv...
Finns perioder som är bra också.. men sen börjas det igen!
Nu har jag börjat prata med en på familjerådgivningen som satt ord på vad jag utsätts för... psykisk misshandel...
Har ställt han mot väggen nu och kräver en permanent förändring och att han söker hjälp!
Är det någon som har erfarenhet av detta och där mannen lyckas ändras?
Värsta är ju att han är så himla go snäll och underbar när vi är med andra men annan när vi är själva! Så blir svårt att bli trodd! Ingen kan ju ens föreställa att han har den andra sidan...