• Äldre 30 Jul 00:01
    7151 visningar
    11 svar
    11
    7151

    Livet efter blodpropp?

    Hej!

    Fick i torsdags veta att jag hade en blodpropp i baksidan av knät. Den täppte inte venen helt men var en djup propp. Får xarelto nu, återbesök om 3 veckor, därefter längre dos xarelto i MINST 3 månader beroende på hur prover och allt ser ut om 3 veckor. Stödstrumpor, dubbla på, all vaken tid.

    Anledning till propp är till 99 procent mina p-piller. De slutade jag med direkt i torsdags. Är vältränad, rör på mig MYCKET, röker inte, inga kända proppar i släkten eller andra riskfaktorer.

    Fick hemgångsråd muntligt av läkaren och kände då att allt var under kontroll (lätt att vara kaxig i ett hus fullt med vårdpersonal) men idag började jag bli orolig. Hittar ingen info på nätet om "livet efter blodpropp i benet". Risker? Vad är normalt att känna fysiskt? När borde svullnad gått ner? När borde smärta försvinna? Kan jag få propp i lungan trots att jag står på behandling?

    Jag vill att ni med erfarenhet svarar. Inga gissningar. Berätta hur det var för er som enbart fått propp i benet.

    Går att hitta massa info om blodpropp i övrigt, men ingenting om hur det är när man kommer hem.

  • Svar på tråden Livet efter blodpropp?
  • Äldre 30 Jul 07:29
    #1

    Jag fick också en djup ventrombos i höger vad. Efter en mindre knäoperation men också antagligen (99%) pga mina p-piller.

    Under ca 6 månader fick jag gå på Varan (stavning?) och regelbundna blodprov på Vc för att reglera mängden medicin jag åt så blodet varken blev för tunt el tjockt. Fick ha ett halsband där det stod att jag tog blodförtunnande om ngn olycka eller dyl skulle ske. Höll på med hästar och det gillades inte då man skulle vara lite försiktig så man inte ramlade högt, fick ngt slag/spark osv.

    En utredning gjordes då min mormor haft massa proppar, men ingen ärftlighet påträffades.

    Efter det halvåret ungefär levde jag som vanligt igen. Inga läkarkontroll. Åt minipiller istället. Men annars som innan med träning, hästar, festade osv.

    Skillnaden som blev är att när jag blir gravid (från plus på test till några veckor efter förlossning) måste jag ta en fragminspruta varje dag. Många sprutor blir det. Detta för att risken höjs lite för propp vid graviditet. Har varit gravid två gånger och allt gått bra. Men gillar inte sprutor. Vid operationer (har opererat knät en gång till samt en mindre bröstförstoring) och då måste jag också ta fragminsprutor under någon vecka eller två. Har en kollega med lite samma historik som måste ta fragminsprutor när han flyger, men det behöver inte jag. Då räcker det med stödstrumpor, dricka rikligt och vicka på tårna då och då.

  • Äldre 30 Jul 07:34
    #2

    Minns tyvärr inte hur länge jag hade ont efter. Hade ju gjort en titthålsoperation också i knät i samma ben, så den smärtan hängde ju kvar också. Men om du är orolig så ring 1177 och rådfråga. Risken för ny propp under behandling borde vara jätteliten. Särskilt som kroppen påverkades av p-pillerna innan och nu har du slutat med dem plus äter förtunnande.

  • Äldre 30 Jul 20:11
    #3

    Tack för svar Vickan!

    Kändes lugnande. Fick höra det här med graviditet och sprutor av läkaren. Det kan jag leva med så länge jag slipper propp, även om sprutor är sjukt okul...

    Var du orolig när du slutade med tabletterna? Hur länge tog det innan du slutade nojja för nya proppar eller var du lugn direkt?

    Med mina tabletter slipper man de här kontrollerna varje vecka, men ska iaf tillbaka för uppföljning om 3 veckor. De vill se hur blodet jobbar och på så sett bestämma tid och så på behandlingen antar jag..

    Kollade de på dig med ultraljud att proppen var borta eller "antar" läkarna bara efter en viss tids tabletter?

  • Äldre 30 Jul 21:58
    #4

    Så lite så!

    Nej sprutor är inge kul vid graviditet, men det fungerar. Min man brukar få ge dem, för jag mesar ur haha. Är ju många år sedan jag hade min propp, så kan tänka mig det finns bättre mediciner att ta nu. Skönt slippa springa på vc och sticka i fingret flera ggr i veckan. Jag minns det som att min oro släppte rätt omgående. Jag fokuserade på att proppen kom pga p-piller (och knäoperation) och eftersom den riskfaktorn plockades bort kände jag mig lugn. Ge det lite tid så kommer det säkert kännas bättre. Inte konstigt du känner efter lite extra i början och liksom letar symptom. Gjorde ingen mer visuell kontroll efter. Bara ett ul innan när proppen konstaterades. Så de räknar väl med att den ska lösas upp då.

  • Äldre 3 Aug 00:07
    #5

    Ont i brösten och huvudet (förmodligen för jag slutat med p-pillrena), mensvärk och mens som kommit igång (tack o lov inte galet riklig än), öm i ländrygg och stel i skuldrorna. Svullen i halsen.

    Så började tandköttet blöda utan anledning,spottade och så var det blod i. Såg dock varifrån det kom, från tandköttet. Har dock fina tänder och frisk tandkött.

    Det som började kännas bättre. Två dagar tills sambon kommer hem igen. Två nätter att försöka inte balla ur på för att jag är själv... suttit i kö till 1177 i 47 minuter nu. Plats 29.

    Denna oro som kom snabbt som fan! :(

    Vad gör jag?

  • Äldre 3 Aug 09:40
    #6

    Usch då. Hur har det gått för dig? Säkert ingen fara alls, men bra att du ringer och rådfrågar. Vad sade dem? Svårt med symptomen du fått och börjar man läsa biverkningar på läkemedel blir man ju alltid mörkrädd. Skönt att sambon snart är tillbaka. Har du inte någon släkting eller vän som du kan vara hos/vara hos dig tills dess. Ofta känns ju allt värre när man är ensam och särskilt på natten.

  • Äldre 4 Aug 07:59
    #7

    Fick lugnande svar från 1177. Hon slog upp typ alla symptom jag hade som biverkningar och även att det passade in på hur kroppen reagerar när man slutar med ppiller. Igår kändes det bättre så jag tror oron börjar lägga sig (den har nog ställt till det en del också).

    Och idag kommer sambon hem! :)

  • Äldre 4 Aug 11:41
    #8

    Vad bra och vad skönt!

  • Äldre 8 Aug 18:11
    #9

    Hur kändes det och såg ut ? Jag fick två blåmärke....MÖRKA, är helt säker att jag inte slagit i mig. Det satt på vaden. 
    En period innan hade mitt nedre ben...nerifrån knäskålen känns bedövat och lite som myror men mer otäckt bedövat, det gick över men så uppstod dessa blåmärken :-/

  • Äldre 8 Aug 20:15
    #10
    atta skrev 2017-08-08 18:11:06 följande:

    Hur kändes det och såg ut ? Jag fick två blåmärke....MÖRKA, är helt säker att jag inte slagit i mig. Det satt på vaden. 
    En period innan hade mitt nedre ben...nerifrån knäskålen känns bedövat och lite som myror men mer otäckt bedövat, det gick över men så uppstod dessa blåmärken :-/


    Jag vet inte om det med blåmärken, det hade inte jag. Men hade också känslan som myror i vaden. Tänk dig känslan när en fot somnat och du sätter ner/rör foten. Den känslan gånger 100 om jag så mycket som nuddade med en tå i golvet. Kanske bra kolla upp saken, särskilt om du äter p-piller.
  • Äldre 8 Aug 21:39
    #11

    Äter inte p-piller. Men ska kolla upp det.  Otäckt när det blir propp som du hade. 

Svar på tråden Livet efter blodpropp?