• Lilla Götet

Nya problem i en gammal vänskapsrelation

Hej. Jag och min bästa vän har varit vänner i 15 år och nu när hon blivit singel har vi börjat umgås mer. Men det har blivit en norm nu att hon var och varannan gång känner sig kränkt av småsaker. Typ igår på bussen pratade jag på tillbaka vägen med den andra vännen som var med oss och hon satt tyst och sen på sin telefon. Vi pratade i 20 minuter och sen när vi steg av så var min kompis sur och jag fick fiska fram att det var det det berodde på. Jag trodde vi hade haft en trevlig kväll då vi dansat, pratat och skrattat alla 3 men då berättade hon hade det hon inte tyckte det och att jag kränkt henne flera gånger och hon var förvånad över att jag inte själv fattade det. Hon kunde inte komma på konkreta exempel. Det ska tilläggas att jag aldrig dricker mig berusad och minns vad som sagts och gjorts och är ansvarig för mig själv och mina handlingar och ofta tar hand om både henne och för fulla vänner på stan. Vad gör man i en sån här situation? Jag känner att jag helt plötsligt inte får va mig själv. Jag har en ganska stark personlighet och är väldigt öppen, glad och social men lättkränkta människor brukar ha problem med mig och jag vill inte vara vän med sånna för då får jag inte vara mig själv. Men vad gör man när en så gammal vän plötsligt blir en lättkränkt människa?? Vi har gått ut en del på sistonde för att jag vill stötta henne som singel trots att jag själv är gift och har barn men nu känns det som om det är bäst att vi slutar umgås ute. Tråkigt för vi har alltid haft roligt ihop, trodde jag då.

• Svar på tråden Nya problem i en gammal vänskapsrelation
  • Lena

Du kan ju inte tänka på det om hon inte säger till utan ältar det senare utan konkreta exempel. Det hade jag sagt till vännen

• Osäker123

Varför har hon börjat bete sig så efter så lång tid? Har du frågat henne hur hon egentligen mår. Eller så kanske det är något annat hon grubblar över. Hoppas det löser sig. Kanske så är det också att du ändrats utan att du märkt, Och det är det hon känner av. Ger bara lite förslag på vad det kan vara.

Svar på tråden Nya problem i en gammal vänskapsrelation